Celebrating 50 years of Unimep's graduate Program in Education
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.762Keywords:
Joel Martins., Richard Senn., Elias Boaventura., Pós-Graduação.Abstract
On the occasion of the fiftieth anniversary of the Methodist University of Piracicaba Graduate Program in Education, the paper brings analyzes and reflections arising from the memories of my participation in the early days of its creation and the follow-up I had of its development and its contribution to national education over these five decades. Besides sharing a well-deserved tribute to a successful experience, it seeks to record historical references of its trajectory as well as reiterate the challenges to which this commemoration alerts us, given the contextual changes that involve Brazilian education today.
Downloads
References
BIANCHETTI, Lucídio; MACHADO, Ana M. N. Reféns da produtividade: sobre produção do conhecimento, saúde dos pesquisadores e intensificação do trabalho na pós-graduação. Caxambu: Anped, 2006. Trabalho apresentado no GT. Educação e Trabalho.
BRANDÃO, Zaia. A pesquisa em educação e o impacto do crescimento da Pós-Graduação no Brasil. Em Aberto. Brasília, MEC/INEP, (31):25-30, ago./set. 1986.
GAMBOA, Sílvio. Pesquisa educacional: quantidade/qualidade, São Paulo: cortez,1995.
GASPARI, Elio. A ditadura envergonhada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GASPARI, Elio A ditadura escancarada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GASPARI, Elio. A ditadura derrotada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
GASPARI, Elio. A ditadura encurralada. São Paulo: Companhia das Letras, 2002.
MARQUES, Fabrício. Esper Cavaleiro: habilidades de um doutor. Entrevista. Revista Pesquisa Fapesp. n. 320, São Paulo: FAPESP, 2022. Disponível em: https://revistapesquisa.fapesp.br/esper-cavalheiro-habilidades-de-um-doutor/. Acesso em 06 out. 2022.
PAULO NETTO, José. Pequena história da ditadura brasileira. (1964-1985). São Paulo: Cortez Editora, 2014.
PUCCI, Bruno; OLIVEIRA, Cleiton de; FERREIRA, Júlio Romero. Entrevista com o Prof. Dr. José Luiz Sigrist. Comunicações, Unimep, v. 10, n.2, p. 61-92, 2003.
PUCCI, Bruno. Marcas/Marcos de uma História. Comunicações. Unimep, v. 10, no. 2, 2003. p. 113-121).
PUCCI, Bruno; ROMERO, Julio. Entrevista com o Prof. Elias Boaventura. Comunicações. Unimep. Ano 10, no. 2, dez. 2003. Reimpressa em Edição Especial, Ano 21, no. 3, p. 35-59.
RODRIGUES, Neidson. 30 anos de Pos-Graduação em Educação na Unimep. Comunicações. Unimep. Ano 10, no. 2. Dez. 2003.
SAVIANI, Dermeval. A pós-graduação em educação e a especificidade da pesquisa educacional. Argumentos Pró-Educação, Pouso Alegre, v. 2, nº 4, p. 3- 19, jan. / abr., 2017.
SEVERINO, Antônio J Pós-graduação e pesquisa: o processo de produção e de sistematização do conhecimento no campo educacional. In: BIANCHETTI, Lucídio e MACHADO, A. Maria N. A bússola do escrever: desafios e estratégias na orientação de teses e dissertações. São Paulo : Cortez, 2002. p. 67-88.
SEVERINO, Antônio J. Metodologia do trabalho científico. 23 ed. São Paulo: Cortez Editora, 2007.
SEVERINO, Antônio J. Sobre os 45 anos do Programa de Pos-Graduação da Unimep: uma experiência de consolidação da pesquisa. Comunicações, n. 3 do vol. 25, no. 3, de 2018.
SEVERINO, Antonio J. Trajetos da pós-graduação em educação no Brasil: um testemunho pessoal. In: BAPTISTA, Ana M. Haddad et al (Orgs). Tempo-Memória na educação: reflexões. São Paulo: BT Acadêmica, 2015. p. 89-106.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.