Local content in the curricular pedagogical proposal of Pato Branco/PR: an analysis based on the history curriculum component

Authors

  • Talita Vanessa de Matos Gobbi Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE https://orcid.org/0000-0001-5063-5192
  • Clésio Acilino Antônio Universidade estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.761

Keywords:

Curricular Policies; Curriculum; Curricular Pedagogical Proposal; History; Local Content.

Abstract

The article discusses the relationships between national curriculum policy, the state curriculum of Paraná, and the municipal curriculum of Pato Branco/PR. It focuses on curricular reforms initiated with the approval of the Common National Curriculum Base (BNCC), the Curricular Reference of the State of Paraná: principles, rights, and guidelines, the Curriculum of the Paraná State Network (CREP), and finally, the Curricular Pedagogical Proposal (PPC) of Pato Branco. The objective was to analyze the PPC regarding the inclusion of local content in the curricular component History of the early years of elementary education. The qualitative approach to documentary research, based on the procedures of Discursive Textual Analysis (ATD), consisted of analyzing documents of curriculum policies at the national, state, and municipal levels, as well as other complementary documents. It was found that there was a lack of local content, understood as those included in the PPC beyond those established by the reference curricular documents of Paraná. The PPC was limited to presenting didactic guidelines based on the characterization of a new category of curricular prescription organization, the "Didactic Proposals," which may result in teaching superficially or inadequately deepened content of curricular components in relation to the social and cultural context of students.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Talita Vanessa de Matos Gobbi, Universidade Estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Mestre em Educação. Docente da Rede Municipal de Francisco Beltrão - PR.  Pesquisadora do Grupo de Pesquisa “Representações, tempos, espaços e linguagens em experiências educativas” – RETLEE (GP-CNPq).

Clésio Acilino Antônio, Universidade estadual do Oeste do Paraná - UNIOESTE

Doutor em Educação (UFRGS). Professor do Programa de Pós-graduação em Educação da UNIOESTE,
campus Francisco Beltrão.

References

AGUIAR, M. A. da S.; DOURADO, L. F. (org.). A BNCC na contramão do PNE 2014-2024: avaliação e perspectivas. Recife: ANPAE, 2018.

BARROS, C. H. de F.. Ensino de História, Memória e História Local. Revista De História Da UEG, v. 2 n. 1 (2013): Dossiê “(Ab)Usos do Cinema em História”, 301-321. Disponível em: https://www.revista.ueg.br/index.php/revistahistoria/article/view/1451. Acesso em: 28/06/2023.

BRASIL. Ministério de Educação e Cultura. LDB -Lei nº 9394/96, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as Diretrizes e Bases da Educação Nacional. Brasília: MEC, 1996.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: Ministério da Educação. 2018. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf. Acesso em: 28 jan. 2020.

CASAGRANDE, R. M.; PELETTI, A. B.; BATISTA, E. L. O Trabalho Pedagógico na Disciplina de História nos Anos Iniciais do Ensino Fundamental a Partir da Pedagogia Histórico-Crítica. In: PAGNONCELLI, C.; MALANCHEN, J.; MATOS, N. da S. D. de (Org.). O Trabalho Pedagógico nas Disciplinas Escolares: contribuições a partir dos fundamentos da Pedagogia Histórico-Crítica. Campinas, SP: Armazém do Ipê, 2016. p. 11-137

GIMENO SACRISTÁN, J. O currículo: uma reflexão sobre a prática. Porto Alegre: ArtMed, 2000.

LE GOFF, J. História e Memória. Campinas: Ed. UNICAMP, 1990.

LLAVADOR, F. B. O currículo formal: legitimidade, decisões e descentralização. In: GIMENO SACRISTÁN, J. (org.). Saberes e incertezas sobre o Currículo. Trad. e ed. Alexandre Salvaterra & Miguel González Arroyo. Porto Alegre, Penso, 2013, p. 174-187.

LOPES, A. C.; MACEDO, E. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011.

MERLI, A. de A. A homologação da Base Nacional Comum Curricular (BNCC) e suas implicações para a construção de propostas curriculares. Movimento-Revista de Educação, Niterói, ano 6, n. 10, p. 173-194, jan./jun. 2019.

OLIVEIRA, M. L. C. de; ELETÉRIO, L. H. A. Pensando As Margens: currículo e saberes locais na Base Nacional Comum Curricular. Pensares em Revista, São Gonçalo – RJ, n. 14, p. 170-191, 2019.

PACHECO, J. A. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Referencial Curricular do Paraná: princípios, direitos e orientações. Curitiba, PR: SEED/PR, 2018. Disponível em: http://www.referencialcurriculardoparana.pr.gov.br/. Acesso em: 26/04/2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação e Esporte. Instrução Normativa Conjunta n. 05/2019 – DEDUC/DPGE/SEED. Curitiba: SEED, 2019. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-12/instrucao_052019_deducdpgeseed.pdf. Acesso em: 17/06/2022.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Instrução Normativa Conjunta N.º 05/2019 – DEDUC/DPGE/SEED. Disponível em: https://www.educacao.pr.gov.br/sites/default/arquivos_restritos/files/documento/2019-12/instrucao_052019_deducdpgeseed.pdf. Acesso em: 11/08/2023.

PARANÁ. Secretaria de Estado da Educação. Currículo da Rede Estadual Paranaense. Curitiba, PR: SEED/PR, 2021. Disponível em: https://professor.escoladigital.pr.gov.br/crep. Acesso em 29/04/2022.

PATO BRANCO. Secretaria Municipal De Educação E Cultura. Proposta Pedagógica Curricular Educação Infantil e Ensino Fundamental – Anos Iniciais. Pato Branco: SMEC, 2020.

SFORNI, M. S. de Faria. Aprendizagem conceitual e organização do ensino: contribuições da teoria da atividade. 2003. Tese (Doutorado) – Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003. Disponível em: https://repositorio.usp.br/item/00130564. Acesso em: 31/05/2023.

Published

2024-06-05

How to Cite

de Matos Gobbi, T. V., & Acilino Antônio, C. . (2024). Local content in the curricular pedagogical proposal of Pato Branco/PR: an analysis based on the history curriculum component. Devir Educação, 8(1), e–761. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.761