Pós-estruturalismo e teorias curriculares da Educação Física: algumas aproximações
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.754Keywords:
School Physical Education, Epistemology, Post-structuralismAbstract
In this article, we describe and bring together the theoretical-methodological framework of post-structuralist studies with the curricular area of Physical Education. Thus, we initially present post-structuralism as a set of philosophical perspectives that, among several characteristics, have connections with language studies, emphasizing the role of discourses immersed in power relations as constituents of reality, far from conceptual essentializations, transcendences epistemological and positivist structures. In a second moment, we subjected some renowned works of school Physical Education and their respective theoretical fields to post-structuralist analysis. Finally, we explain some potentialities of post-structuralism for a conception of Physical Education that is inspired by the theorization in question.
Downloads
References
AUGUSTO, C. N. Encontros no cu do mundo: alianças entre os estudos feministas, queer (Decolonial) e a Educação Física cultural. 2022. 167f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
BONETTO, P. X. R. A “escrita-currículo” da perspectiva cultural de Educação Física: entre aproximações, diferenciações, laissez-faire e fórmula. 2016. 238f. Dissertação (Mestrado em Educação). Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2016.
BONETTO, P. X. R. Esquizoexperimentações com o currículo cultural de Educação Física. 2021. 336f. Tese (Doutorado em Educação) Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2021.
BONETTO, P. X. R.; NEVES, M. R. das; NEIRA, M. G. O tratamento destinado às diferenças nos currículos desenvolvimentista, psicomotor e crítico da Educação Física. Práxis Educativa, [S. l.], v. 12, n. 2, p. 448–463, 2017.
BORGES, C. C. O. Governo, verdade, subjetividade: uma análise do currículo cultural da Educação Física. 2019. 181 f. Tese (Doutorado em Educação) – Universidade de São Paulo, Faculdade de Educação, São Paulo, 2019.
CAPARROZ, F. E. Entre a Educação Física na escola e a Educação Física da escola. Vitória: CEFD/UFES, 1997.
CARVALHO, J. M. “Campos gravitacionais” discursivos sobre as políticas de currículo e a escola – GT Currículo 2011. In: FERRAÇO, C. E.; GABRIEL, C. T.; AMORIM, A. C. (Orgs.). Políticas de currículo e escola. Campinas: FE/UNICAMP, 2012. p. 1-24.
DELEUZE, G. Nietzsche e a filosofia. São Paulo: N-1 edições, 2018.
FREIRE, J. B. Educação de corpo inteiro: teoria e prática da Educação Física. São Paulo: Scipione, 1989.
GALLO, S. D. de O. Deleuze e a educação. Belo Horizonte: Autêntica, 2013.
GEHRES, A. F. Currículo cultural em educação física e a linguagem corporal: uma intervenção/cartografia a partir da dança na contemporaneidade. Relatório de pós-doutorado, Faculdade de Educação da Universidade de São Paulo, 2019.
HALL, S. Quem precisa da identidade? In: SILVA, Tomaz Tadeu (org.). Identidade e diferença: a perspectiva dos estudos culturais. Petrópolis: Vozes, 2008.
KUNZ, E. Transformação didático-pedagógica do esporte, Ijuí RS, Editora Unijuí, 1994.
LYOTARD, J-F. A condição pós-moderna. 11. ed. Rio de Janeiro: José Olympio, 2009.
MANOEL, E. J. A abordagem desenvolvimentista da educação física escolar – 20 anos: uma visão pessoal. Journal of Physical Education, v. 19, n. 4, p. 473-488, 2008.
NASCIMENTO, A. S. Queerizando o currículo cultural de Educação Física: apostando na produção de novos marcos de reconhecimento a partir das cenas didáticas. 2022. 217f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2022.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Pedagogia da cultura corporal. São Paulo: Phorte, 2006.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Educação Física, Currículo e Cultura. São Paulo: Phorte, 2009.
NEIRA, M. G.; NUNES, M. L. F. Epistemologia e Didática do Currículo Cultural. São Paulo: FEUSP, 2022.
PETERS, M. Pós-Estruturalismo e filosofia da diferença. Belo Horizonte: Autêntica, 2000.
PIAGET, J. Estruturalismo. Rio de Janeiro: Difel, 1979.
SANTOS JUNIOR, F. N. Subvertendo as colonialidades: o currículo cultural de Educação Física e a enunciação dos saberes discentes. 2020. 184f. Dissertação (Mestrado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade de São Paulo, São Paulo, 2020.
SILVA, T. T. O projeto educacional moderno: identidade terminal? In: VEIGA-NETO, A. (Org.). Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995, p.245-260.
SILVA, T. T. Monstros, ciborgues e clones: os fantasmas da pedagogia crítica. In: SILVA, T. T. (Org.). Pedagogia dos monstros: os prazeres e os perigos da confusão de fronteiras. Belo Horizonte: Autêntica, 2000. p. 11-22.
SILVA, T. T. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.
SILVA, T. T. O adeus as metanarrativas educacionais. In: SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). O sujeito da educação: estudos foucaultianos. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 247-258.
SOARES, C. L. Do corpo, da Educação Física e das muitas histórias. Movimento, v. 9 n. 3, p. 125-147, set./dez. 2003.
SOARES, C. L.; et al. Metodologia do Ensino de Educação Física. São Paulo: Cortez, 1992.
TANI, G.; et al. Educação física escolar: fundamentos de uma abordagem desenvolvimentista. São Paulo: EPU/USP, 1988.
VEIGA-NETO, A. Foucault e a educação: há algo de novo sob o sol? In: VEIGA-NETO, A. Crítica pós-estruturalista e educação. Porto Alegre: Sulina, 1995.
VIEIRA, R. A. G. Conceitos em torno de uma Educação Física menor: possibilidades do currículo cultural para esquizoaprender como política cognitiva. 2020. 244f. Tese (Doutorado em Educação). Universidade Estadual de Campinas, Faculdade de Educação, Campinas, 2020.
VIEIRA, R. A. G. Educação Física Menor. Jundiaí: Paco, 2022.
WILLIAMS, J. Pós-Estruturalismo. Petrópolis: Vozes, 2013.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.