O ensino de literatura e a leitura literária como gestos

Authors

  • Dalva de Souza Lobo Universidade Federal de Lavras - UFLA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.753

Keywords:

Literatura e ensino, leitura, gesto, rizoma

Abstract

The purpose of this article is a discussion about the relationship between the teaching of literature and the performance of literary reading as gestures, taking into account its potential for the formation of the literary reader. From this perspective, the objective is to understand how the teaching of literature and reading, as gestures, contribute to a greater perception of the signs that involve the reading praxis from which subjects can emancipate themselves. To this end, the concepts of performance, reading and rhizome will be mobilized, based on Paul Zumthor and Gilles Deleuze, respectively. The text starts from a brief conception of reading in the performative context as a gesture that moves towards rhizomatization. Finally, some considerations will be made highlighting the possibilities and potential of reading as a fundamental gesture in the construction of knowledge.

Key-words: Literature and teaching, reading, gesture, rhizome.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Dalva de Souza Lobo, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Doutorado em Letras pela Universidade Presbiteriana Mackenzie (2012), instituição onde obteve também o título de mestre em Letras (2006). Pós-doutorado em Literatura Brasileira pela UFSC - Universidade Federal de Santa Catarina. Atua como docente adjunta na UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS (UFLA), nos cursos de graduação em Pedagogia e no Programa de Pós-Graduação Acadêmica em Letras, do Depto. de Letras (DEL) e Coordenadora do Setor de Cultura - (PROEC-CECULT- UFLA). Coordenadora do grupo e projeto de pesquisa e extensão Literatura, linguagem, tradução intersemiótica e formação docente (INTERSIGNOS) : Membro do Grupo de Pesquisa em Teoria Crítica e Educação (UFSCar-UFLA). Integrante do Projeto de Pesquisa Textualidades em Gêneros Multissemióticos e Formação de Professores de Língua Portuguesa” (TEXTUALIZA), do Departamento de Estudos da Linguagem (DEL) da UNIVERSIDADE FEDERAL DE LAVRAS(UFLA). Membro da Academia Lavrense de Letras, em Lavras-MG.

References

BAKHTIN, Mikhail. Problemas de poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2005. 366p.

BARTHES, Roland. O grau zero da escrita: seguido de novos ensaios críticos. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Coleção Roland Barthes). 226p.

BERGSON, Henri. Memória e Vida. Textos escolhidos por Gilles Deleuze. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2006. 184p.

BERGSON, Henri. O pensamento e o movente: ensaios e conferências. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006. 298p.

COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2007. 184p.

DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. Trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. 94p.

ECO, Umberto. Tratado Geral de Semiótica. Tradução. Antonio de Pádua Danesi e Gilson Cesar Cardoso de Souza. São Paulo: Perspectiva, 2007. 304p.

LOBO, Dalva de Souza. Meditações sonoras em Catatau: o texto amplificado, 2012. Tese de Doutorado. São Paulo, SP. 287 p.

MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosc Naify, 1952.

ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo: entrevistas e ensaios. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Sônia Queiroz. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005. 192p.

____________. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007. 125p.

Published

2023-11-01

How to Cite

Lobo, D. de S. (2023). O ensino de literatura e a leitura literária como gestos . Devir Educação, 7(1), e–753. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.753

Most read articles by the same author(s)