O ensino de literatura e a leitura literária como gestos
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.753Keywords:
Literatura e ensino, leitura, gesto, rizomaAbstract
The purpose of this article is a discussion about the relationship between the teaching of literature and the performance of literary reading as gestures, taking into account its potential for the formation of the literary reader. From this perspective, the objective is to understand how the teaching of literature and reading, as gestures, contribute to a greater perception of the signs that involve the reading praxis from which subjects can emancipate themselves. To this end, the concepts of performance, reading and rhizome will be mobilized, based on Paul Zumthor and Gilles Deleuze, respectively. The text starts from a brief conception of reading in the performative context as a gesture that moves towards rhizomatization. Finally, some considerations will be made highlighting the possibilities and potential of reading as a fundamental gesture in the construction of knowledge.
Key-words: Literature and teaching, reading, gesture, rhizome.
Downloads
References
BAKHTIN, Mikhail. Problemas de poética de Dostoiévski. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 2005. 366p.
BARTHES, Roland. O grau zero da escrita: seguido de novos ensaios críticos. Trad. Mario Laranjeira. São Paulo: Martins Fontes, 2004. (Coleção Roland Barthes). 226p.
BERGSON, Henri. Memória e Vida. Textos escolhidos por Gilles Deleuze. Trad. Claudia Berliner. São Paulo: Martins Fontes, 2006. 184p.
BERGSON, Henri. O pensamento e o movente: ensaios e conferências. Trad. Bento Prado Neto. São Paulo: Martins Fontes, 2006. 298p.
COHEN, Renato. Performance como linguagem. São Paulo: Perspectiva, 2007. 184p.
DELEUZE, Gilles; GUATTARI, Félix. Mil platôs: capitalismo e esquizofrenia. Vol.1. Trad. Aurélio Guerra Neto e Célia Pinto Costa. Rio de Janeiro: Ed. 34, 1995. 94p.
ECO, Umberto. Tratado Geral de Semiótica. Tradução. Antonio de Pádua Danesi e Gilson Cesar Cardoso de Souza. São Paulo: Perspectiva, 2007. 304p.
LOBO, Dalva de Souza. Meditações sonoras em Catatau: o texto amplificado, 2012. Tese de Doutorado. São Paulo, SP. 287 p.
MERLEAU-PONTY, Maurice. A prosa do mundo. Trad. Paulo Neves. São Paulo: Cosc Naify, 1952.
ZUMTHOR, Paul. Escritura e Nomadismo: entrevistas e ensaios. Trad. Jerusa Pires Ferreira, Sônia Queiroz. Cotia, SP: Ateliê Editorial, 2005. 192p.
____________. Performance, recepção, leitura. Tradução de Jerusa Pires Ferreira e Suely Fenerich. São Paulo: Cosac Naify, 2007. 125p.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.