Pedagogical Practice and Specialized Educational Service: a necessary relationship
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.714Keywords:
Pedagogical Practice, Specialized Educational Assistance, Multifunctional Resource RoomsAbstract
The Specialized Educational Service - AEE is a pedagogical proposal that provides conditions for the process of school inclusion of students with disabilities. In ESA classrooms, students can learn to overcome barriers. Therefore, Assistive Technologies, Specialized Educational Assistance (AEE), multifunctional resource rooms - SRM and Individualized Teaching Plans (PEI) are strategies, places and actions that can favor the process of school inclusion. However, it should be noted that teacher training is a basic requirement for a school that includes all differences and effectively promotes learning. Within this logic, it is believed that public investments are necessary in the continuing education of teachers.
Downloads
References
BEHRENS, A. A. Projetos de aprendizagem colaborativa num paradigma emergente. In: MORAN, J. M.; BEHRENS, M. A.; MASETTO, M. T(Orgs.). Novas tecnologias e mediação pedagógica. Campinas, SP: Papirus, 2008.
BERSCH, R., 2005. Introdução à Tecnologia Assistiva. Disponível em <http://www.cedionline.com.br/artigo_ta.html> Acesso em 12 julho. 2018.
BERSCH, R. Tecnologia Assistiva e educação inclusiva. In: Ensaios Pedagógicos, Brasília: SEESP/MEC, p. 89-94, 2006.
- BRASIL. Constituição da República Federativa do Brasil. Brasília, 1988. Disponível em: www.planalto.gov.br
_______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional Nº 9394. Brasília, 1996.
_______. Diretrizes Nacionais para a Educação Especial na Educação Básica. Resolução CNE/CEB nº 2/2001. Ministério da Educação.Secretaria de Educação Especial – MEC/SEESP, 2001.
_______. Política Nacional de Educação Especial na Perspectiva da Educação Inclusiva. Brasillia: MEC/SEESP, 2008. Disponível em: www.mec.gov.br
_______. Ministério da Educação. Resolução Nº 4: Diretrizes Operacionais para o Atendimento Educacional Especializado na Educação Básica, modalidade Educação Especial. Brasília, 2009.
CUNHA, R. B.; PRADO, G. V. T. A produção de conhecimento e saberes do/a professor/a-pesquisador/a. Educar, Educar: Editora UFPR/Curitiba, n. 30, 2007, pp. 251-264.
GALVÃO FILHO, T. A. A Tecnologia Assistiva: de que se trata? In: MACHADO, G. J. C.; SOBRAL, M. N. (Orgs.). Conexões: educação, comunicação, inclusão e interculturalidade. 1 ed. Porto Alegre: Redes Editora, p. 207-235, 2009.
MANTOAN, M. T. E. A tecnologia aplicada à educação na perspectiva inclusiva. mimeo, 2005.
RIBEIRO, Jorge Alberto R. Momentos Históricos da Escolarização. In: BAPTISTA, Claudio Roberto (Org.). Inclusão e Escolarização: múltiplas perspectivas. Porto Alegre: Mediação, 2009.
ROZEK, Marlene. Subjetividade, Formação e Educação Especial: histórias de vida de professoras. In: ENCONTRO NACIONAL DE DIDÁTICA E PRÁTICAS DE ENSINO, 15., 2010, Belo Horizonte. Anais..., Belo Horizonte, 2010.
_______________. Subjetividade, Formação e Educação Especial: Histórias de vida de professoras. Tese (Doutorado em Educação). Programa de Pós- Graduação em Educação, Faculdade de Educação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2010.
SEVERINO, Antônio Joaquim. Metodologia do Trabalho Científico. 23. ed. São Paulo: Cortez, 2007.
SCHWARTZMAN, J. S. et al. Síndrome de Down. São Paulo: Mackenzie; Memnon, 1999.
TREVISAN, A. Hermenêutica da Alteridade Educativa. In: TREVISAN, A. L.; TOMAZETTI, E. M. (Orgs.). Cultura e Alteridade. Ijuí: UNIJUÌ, 2006. p. 127-142.
VASQUES, Carla K. Uma leitura sobre o Atendimento Educacional de alunos com transtornos globais do desenvolvimento: diálogos sobre o acontecer da compreensão. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE PESQUISA EM EDUCAÇÃO ESPECIAL: Práticas Pedagógicas da Educação Especial: multiplicidade do atendimento educacional especializado, 6., 2011, Nova Almeida. Anais... Nova Almeida, Espírito Santo, 2011. p. 16.
XAVIER, Alexandre Guedes Pereira. Ética, técnica e política: a competência docente na proposta inclusiva. Revista Integração, Brasília, v. 14, n. 24, 2002.
XAVIER, Maria Luisa merino de Freitas. Políticas de inclusão e a educação básica – Implicações na organização curricular. In: CONGRESSO INTERNACIONAL DO CIDINE: Novos Contextos de Formação, 2., 2009, Vila Nova de Gaia. Anais... Vila Nova de Gaia, Portugal, 2009.
WEISS, Maria Lúcia L. Psicopedagogia Clínica: uma visão diagnóstica dos problemas de aprendizagem escolar. Rio de Janeiro: DP&A, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.