Pedagogical Practice and Specialized Educational Service: a necessary relationship

Authors

  • Maria Elze dos Santos Plácido Universidade Federal de Sergipe - UFS https://orcid.org/0009-0007-0423-2844
  • Josiane Cordeiro de Sousa Santos Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Lillianne Plácido Gonçalves Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.714

Keywords:

Pedagogical Practice, Specialized Educational Assistance, Multifunctional Resource Rooms

Abstract

The Specialized Educational Service - AEE is a pedagogical proposal that provides conditions for the process of school inclusion of students with disabilities. In ESA classrooms, students can learn to overcome barriers. Therefore, Assistive Technologies, Specialized Educational Assistance (AEE), multifunctional resource rooms - SRM and Individualized Teaching Plans (PEI) are strategies, places and actions that can favor the process of school inclusion. However, it should be noted that teacher training is a basic requirement for a school that includes all differences and effectively promotes learning. Within this logic, it is believed that public investments are necessary in the continuing education of teachers.

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Author Biographies

Maria Elze dos Santos Plácido, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Doutoranda e Mestra em Educação pela Universidade Federal de Sergipe. Graduada em Educação Física pela Universidade Federal de Sergipe. Graduada em Pedagogia e Especialista em Psicopedagogia pela Universidade Tiradentes. Professora da Rede Municipal de Ensino de Estância, Sergipe.

Josiane Cordeiro de Sousa Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Mestra no Ensino de Ciências e Matemática-NPGECIMA/UFS(2018); Pós Graduada em Educação Matemática pela Faculdade Atlântico(2012); Graduada em LICENCIATURA PLENA EM MATEMÁTICA pela Universidade Federal de Sergipe - UFS (2007); Graduada em PEDAGOGIA pela Universidade Tiradentes - UNIT (2005); Membro do grupo de pesquisa científica EDUCON/UFS e FOPTIC/UFS; POSSUI CURSO DE EXTENSÃO UNIVERSITÁRIA, " Aperfeiçoamento para Formadores de Matemática das séries/anos finais do Ensino Fundamental" no âmbito do Programa GESTAR II, COM CARGA HORÁRIA DE 300 HORAS pela Universidade Federal de Pernambuco - PE/PROETEX (2013 - 2014); Professora cursista do Curso de FORMAÇÃO CONTINUADA DE PROFESSORES DE MATEMÁTICA DE 5ª A 8ª SÉRIES. ( 6º AO 9º ANO) pela Rede Nacional de Formação Continuada de Professores (SEB/MEC/SEME) com Carga horária de 300 horas (2009). Docente da Rede Pública de ensino nos municípios de Indiaroba/Se e Estância/SE ministrando a disciplina Matemática do 6º ao 9º anos. Professora formadora dos professores de Matemática do município de Estância-SE,

Lillianne Plácido Gonçalves, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduada em Artes Visuais pela Universidade Paulista. Professora da Rede Estadual de Sergipe e da rede particular.

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Published

2023-06-20

How to Cite

Plácido, M. E. dos S., Santos, J. C. de S., & Gonçalves, L. P. (2023). Pedagogical Practice and Specialized Educational Service: a necessary relationship. Devir Educação, 7(1), e–714. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.714

Issue

Section

Dossiê temático: Múltiplos olhares sobre a formação de professores e as práticas pedagógicas