Research methodologies: a quantitative dialogue, qualitative and quali-quantitative

Authors

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.697

Keywords:

Quantitative Method; , Qualitative Method; , Quantitative-qualitative method; , Research Methodology.

Abstract

The article prioritizes some of the approaches of research methodologies, in a quantitative, qualitative and quantitative-qualitative dialogue, for understanding the importance in the formative academic construction of the professor in the scientific investigation. This is a bibliographical research, that is, a review of literature and data collection, in which it is carefully observed what, in fact, these research methodologies in scientific construction and academic formation are, their definitions, such as the study object. However, this work brings brief characteristics about the types of knowledge, conducting itself by the historical questions of the positivist approach, by the dialectic posture and by the quali-quantitative method. Above all, the concepts that define the aforementioned research and the scientific relevance for formative education are presented. Therefore, the research qualifies in a mixed investigation according to its methods, in a discursive posture, without, however, presuming to exhaust it, but it is delimited in the academic formation, in order to reference the positivist hypotheses and the importance of dialectic in scientific research, especially the mixed posture between qualitative and quantitative research that, during the dissertation of the texts are seen in the foundation of scientific works in academic training, whether in undergraduate or postgraduate Lato Sensu or Stricto Sensu. With this, it is expected to reach the researchers' understanding that it is possible to take advantage of quali-qualitative methods with regard to scientific research.

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Author Biography

MACHADO, J. R. F, Universidade de Uberaba - UNIUBE

Mestrando em Educação pela Universidade de Uberaba - UNIUBE. Mestrado Internacional em Teologia pela Universidad Martin Lutero - UML (2022). Especialista em Docência do Ensino Religioso e em História e Cultura Afro-Brasileira pela Faculdade Venda Nova do Imigrante - FAVENI (2021). Especialista em Ensino de Filosofia e Sociologia pela Faculdade Venda Nova do Imigrante ? FAVENI (2020). Especialista em Direitos Humanos pelo Centro Universitário de Maringá ? UNICESUMAR (2019). Especialista em Docência do Ensino Superior pelo Centro Universitário de Maringá ? UNICESUMAR (2015). Especialista em Ciência da Religião pela Faculdade de Administração, Ciências, Educação e Letras - FACEL (2012). Licenciatura em Geografia pelo Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR (2021). Licenciatura em Letras/Inglês pelo Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR (2019). Licenciatura em Filosofia pela Universidade Metropolitana de Santos - UNIMES (2018). Licenciatura em História pelo Centro Universitário de Jales - UNIJALES (2017). Graduado em Teologia pelo Centro Universitário de Maringá - UNICESUMAR (2011). Atuo como professor na área de Teologia, com ênfase em Teologia Sistemática, Teologia Prática, Teologia Histórica, Filosofia e História. Professor efetivo da Rede Estadual de ensino do Estado de Minas Gerais, pesquisador e escritor.

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Published

2023-07-30

How to Cite

MACHADO, J. R. F. (2023). Research methodologies: a quantitative dialogue, qualitative and quali-quantitative. Devir Educação, 7(1), e–697. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.697