Supervised internship, initiation to teaching: the place of technologies not always educational

Authors

  • Givaldo Santos Sena Universidade Federal de Sergipe - UFS
  • Eliana Federal University of Sergipe

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.667

Keywords:

Active teaching and learning processes. Educational Innovation. Pedagogical practices. Teacher Education. Didactics.

Abstract

This article is based on recent and objective research that aims to reflect on the role of educational technologies in the initial training of Pedagogy students during the mandatory internship. Technologies have always been embedded in educational practices, but not always, even the most current ones, have occupied the place that defines them as educational technologies. This constitutes the issue translated into the question: How can we make use of technologies so that they are not just a mere support to 'replace the teacher,' but a genuinely educational didactic support? This study shows that it is not enough to change didactic support technologies; there is a need for reinvention. Transforming technologies into innovative and educational tools depends on a change in mentality and a willingness to identify areas for improvement. This begins not when the teacher is licensed to teach but during their training. However, not always do interns have a formation, not even during their internship, that meets the requirements of this new era. This is justified by the need to discuss the relevance of the internship in the Pedagogy course, particularly in teacher initiation, especially in the use of technologies chosen for teaching.The results also reveal inconsistencies in the initial teacher training, among which stands out the handling of not always educational technologies, as they are not only repetitive but rarely contribute to innovative and more attractive didactics. The study relied on observation and narrative interviews with graduating Pedagogy interns. The theoretical framework includes authors such as Lévy, Pimenta, and Sancho.

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Author Biographies

Givaldo Santos Sena, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Graduado em Pedagogia pela (UFS/2013), Técnico Médio em Infraestrutura Escolar pelo (IFS/2014), Técnico Médio em Secretaria Escolar pelo (IFS/2016), Especialista em Direito Infanto Juvenil no Ambiente Escolar "Escola que Protege" pelo (UFS/2016), Mestre em Educação pela (UFS/2020), Especialista em Psicopedagogia Institucional, Clínica e Hospitalar pela Educaminas/MG (2021-2022), Graduado em Educação Física 2ª Licenciatura (2022-2023) pela UNIFATECIE-PR e Pós-graduando em Educação Física Escolar pela Faculdade IMES (2022_2023). Trabalhou na lavoura dos seis aos 23 anos de idade, trabalhou na Fiação Itabaiana LTDA de 14 de julho de 2000 a 23 de maio de 2007. Ingressou no serviço público no dia 03 de Abril de 2006 na Prefeitura Municipal de Campo do Brito/SE, lotado na Escola Municipal Padre Freire de Menezes e em junho de 2015 foi cedido para prestar serviços ao Sindicato dos Servidores Públicos Municipais de Campo do Brito, Sergipe (SINDBRITO)

Eliana, Federal University of Sergipe

Formada em Pedagogia pela Universidade Federal de Alagoas/UFAL. Possui mestrado e doutorado em Educação pela Universidade Estadual de Campinas/UNICAMP. Atualmente, é Professora Adjunto do Departamento de Educação/Itabaiana (DEDI) e do Núcleo de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Sergipe/UFS. Desenvolve pesquisa, a partir de narrativas, ora na área de formação de professor para os anos iniciais do ensino fundamental, ora em comunicação e educação a distância com ênfase nos mitos e meios sejam tecnológicos e, sobretudo, humanos. Tem publicações na forma de livro, capítulos de livro, revistas qualificadas decorrentes de pesquisas concluídas, entre as quais, financiada pela CAPES - PIBID-Pedagogia sob sua coordenação, bem como de participação em diversos congressos e encontros na mais diferentes modalidades - locais, regionais, nacionais e internacionais. E tem, ainda, ao lado da docência, participado de inúmeras bancas - conclusão de curso, mestrado e doutorado, além de atuar como avaliadora Ad-Hoc e conselhos - editoriais, científicos e administrativos.

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Published

2023-12-04

How to Cite

Santos Sena, G., & Eliana Sampaio Romão. (2023). Supervised internship, initiation to teaching: the place of technologies not always educational. Devir Educação, 7(1), e–667. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.667