Crisis in education and its curricular interfaces
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.626Keywords:
education, Curriculum, Crisis in educationAbstract
This study results from theoretical constructions and reflections on curriculum knowledge related to education, developed in a discipline of a graduate course. The text seeks to reflect on curriculum issues and its relations with the crisis in contemporary education, with reference to scholars in the field of curriculum knowledge and the contributions of the German thinker Hannah Arendt. It also elucidates the types of curriculum and their respective intentions inserted in their pedagogical models; didactic methods, research methods; conceptions of the world, of knowledge, of education, of school, and of evaluation. The methodological path was by means of bibliographic research in a qualitative approach. The results point out that, with the crisis of authority that has been established in modernity, affecting all instances of society, the field of education in its formative and educational processes has been immersed in an educational crisis that, since the twentieth century, has been spreading worldwide. Thus, the need to deepen the theoretical understanding of curricular issues of our time is justified, with the intention of designing an increasingly multicultural curriculum considering our reality.
Downloads
References
ARENDT, Hannah. A Condição Humana. 8º edição. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 1997.
ARENDT, Hannah. Entre o Passado e o Futuro. São Paulo: Perspectiva, 2017.
BUENO, Francisco da Silveira. Minidicionário da Língua Portuguesa. São Paulo: FTD: LISA, 1996.
GENTILI, Pablo. Neoliberalismo e educação: manual do usuário. In: SILVA, Tomaz Tadeu da; GENTILI, Pablo. (Orgs.). Escola S.A.: quem ganha e quem perde no mercado educacional do neoliberalismo. Brasília, DF: CNTE, 1996.
LARA, Marcos Rodrigues de. A crise da autoridade na educação. Revista E-Curriculum, São Paulo, v. 2, n. 2, junho 2007. Disponível em < https://revistas.pucsp.br/index.php/curriculum/issue/view/246>. Acesso em: 19/09/2022.
MCLAREN, Peter. A vida nas escolas: uma introdução à pedagogia crítica nos fundamentos da educação. (Tradução Lucia Pellanda Zimmer). Porto Alegre: Artes Médicas, 1977.
MCNEIL, John. Curriculum: a comprehensive introduction. (Tradução Camilo dos Santos Filho). Boston: Little, Brown and company, 1984.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículo, Cultura e Formação de Professores. Educar – Editora da UFPR, Curitiba, n. 17, p. 39-52. 2001. Disponível em < https://revistas.ufpr.br/educar/article/view/2066>. Acesso em: 19/09/2022.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. Currículos e programas no Brasil. Campinas: Papirus, 1990.
MOREIRA, Antonio Flávio Barbosa. SILVA, Tomaz Tadeu da (Org.). Currículo, cultura e sociedade. 2. ed. São Paulo: Cortez, 1997.
PACHECO, José Augusto. Escritos curriculares. São Paulo: Cortez, 2005.
PAES, Luciane Rocha; MONTEIRO, Alcioni da Silva; VINENTE, Neila Gonçalves; ALMIEIRA, Janilda Aragão. Uma reflexão pertinente sobre a Teoria Crítica do Currículo. Anais V CONEDU, v. 1, 2018.
PALMA, Angela Pereira Teixeira Victoria; OLIVEIRA, Amauri Aparecido Bassoli; PALMA, José Augusto Victoria. Educação Física e a organização curricular. 2 ed. Londrina: Eduel, 2010.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
DA SILVA, Alex Sander; COSTA, Lucas Santiago. Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. Devir Educação, v. 4, n. 1, p. 250-262, 2020. Disponível em < http://devireducacao.ded.ufla.br/index.php/DEVIR/article/view/201/117> . Acesso em: 19/09/2020.
SILVA, Tomaz Tadeu da Silva. Documentos de identidade: uma introdução às teorias do currículo. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2003.
SANTOS, Flávia Regina Schimanski dos. Formação inicial de professores em Educação Física e a Construção da Identidade Profissional Docente. 2016. 67 folhas. Trabalho de Conclusão de Curso (Licenciatura em Educação Física) – Universidade Estadual de Londrina, Londrina, 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.