Umberto Eco contributions to the fabric of a thesis in human sciences: lessons about present research
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.624Keywords:
Notas de leitura; Escrita da tese; Ciências humanas; Pesquisa acadêmica.Abstract
The work consists of reading notes of the book Como se faz a thesis em Ciências Humanas, by Umberto Eco. The book studied is a translation by Ana Falcão and Luís Leitão, 14th Edition, in São Paulo, by publisher Perspectiva, in 2007. The question that guided the study was: How should we proceed in order to write a doctoral thesis? With this, the objective is to analyze the book, in order to present the lessons explained by the author, with regard to the construction of the thesis in the area of Human Sciences. Regarding the methodology adopted, it follows the propositions of a qualitative approach and highlights the preparation of reading notes that emerged from the discussions and interpretations occasioned by the analysis of the work. As a result, we infer that, although the book was published in 1980, it presents guidelines that are still in force, in the context of writing a doctoral thesis, since the beginning/guiding thread of this academic production occurs through the formulation of a asks a finite number of moves. Thus, the most obvious lesson is that the researcher must be enchanted by the thesis, so that its primary construction can branch into secondary sources, for new later productions, such as articles and books.
Downloads
References
CAVALCANTE, Ilane Ferreira. Sobre notas de leitura. [Natal], [202-?]. No prelo.
ECO, Umberto. Como se faz uma tese em ciências humanas. Tradução de Ana Falcão e Luís Leitão. 13. Ed. São Paulo: Perspectiva, 2007.
EDITORA, Umberto Eco: Vida, obra e contribuições. Editora Albatroz, 15 abr. 2016. Disponível em: https://editoraalbatroz.com.br/umberto-eco-vida-obra-e-contribuicoes/. Acesso em 7 de jul., 2022.
FERREIRA, Manuel Aníbal Silva Portugal Vasconcelos. A Pesquisa e a Estruturação do Artigo Acadêmico em Administração. Revista Ibero-Americana de Estratégia - RIAE, São Paulo, v. 12, n. 2, p. 01-11, abr./jun., 2013.
FLICK, Uwe. Introdução à pesquisa qualitativa. Tradução de Joice Elias Costa. 3. ed. Porto Alegre: Artmed, 2009.
FREITAS, Henrique Mello Rodrigues de; PESCE, Gabriela; MARCOLIN, Carla Bonato; BEHR, Ariel; MARTENS, Cristina Dai Prá. Processo de construção de uma tese de doutorado na área de administração: produzindo sentido a partir de interação orientador-orientando. ConTexto, Porto Alegre, v. 19, n. 43, p. 58-73, set./dez., 2019.
FREITAS, Maria Ester de. Viver a tese é preciso! Reflexões sobre as aventuras e desventuras da vida acadêmica. RAE - Revista de Administração de Empresas, São Paulo, v. 42, n. 1, p. 88-93, jan./mar., 2002.
LISPECTOR, Clarice. A descoberta do mundo. São Paulo: Rocco, 2008.
LOPES, Ana Paula B. Escrita eficiente sem plágio. [S.l.]: Construindo um Aprendizado, 2012. Disponível em https://construindoumaprendizado.files.wordpress.com/2012/12/escrita-eficiente-sem-plagio-ana-lopes.pdf. Acesso em 27 de jul. 2022.
PEREIRA, Marcos Villela. A escrita acadêmica: do excessivo ao razoável. Revista Brasileira de Educação, Rio de Janeiro, vol. 18, n. 52, p. 213-228, jan./mar., 2013.
RIEDO, Cássio Ricardo Fares; PEREIRA, Elisabete Monteiro de Aguiar. O processo de Bolonha e suas consequências na Itália. Educação Temática Digital, Campinas, v. 9, n. esp., p. 29-49, dez., 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.