Tecnologias digitais na escolarização de estudantes com dislexia uma revisão de literatura

Authors

  • Mariana Ferraz Universidade Federal de São Carlos - UFSCar
  • Ketilin Mayra Pedro Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.614

Keywords:

Processo de Ensino-Aprendizagem, Dislexia, Tecnologias Digitais da Informação e Comunicação

Abstract

Dyslexia is a specific learning disorder, of neurobiological origin, characterized by difficulty in accurate and/or fluent word recognition, decoding and spelling skills. The use of technological resources in the classroom can be considered an adequate practice, in which the teacher uses it to stimulate the development of reading skills in order to offer more meaningful learning to students. Thus, the main objective of this research was to review the national and international literature on the use of digital technologies in the context of dyslexia. For that, the following databases were used: Digital Library of Theses and Dissertations (BDTD), Scientific Electronic Library Online (SciELO) and Education Resources Information Center (ERIC). To carry out the searches, the descriptors “Dyslexia” and “Technology” (BDTD and SciELO) and “Technology” and “Dyslexic” (ERIC) were used. In all, 18 academic productions were raised for the present article, in relation to the thematic categories we observed that the categories Resources and Higher Education allocated the largest numbers of productions, with four each, then we have Accessibility and Software (3); Teacher Training and Assistive Technology (2); Virtual Learning Environment, Distance Education, Remote Learning, Sources and Playfulness (1). Some productions were allocated in more than one category, since they contemplated more than one theme. The relevance of more publications on the subject is evident, especially in the context of Basic Education, with a view to contributing to the work of teachers, educators, family members, and education professionals who are interested in the area of ​​dyslexia and digital technologies.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Mariana Ferraz, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Doutoranda em Educação Especial pela Universidade Federal de São Carlos (UFSCar). Possui graduação em Letras Português e Inglês e em Pedagogia pelo Centro Universitário Sagrado Coração (Unisagrado). Mestrado em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Câmpus Bauru.

 

Ketilin Mayra Pedro, Universidade Federal de São Carlos - UFSCar

Possui Graduação em Pedagogia pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Câmpus Bauru, Mestrado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Câmpus Marília, Doutorado em Educação pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Câmpus Marília, com doutorado sanduíche na Universidade de Barcelona / Espanha, Pós-doutorado pela Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho". Atualmente é docente do Departamento de Psicologia e do Programa de Pós-Graduação em Educação Especial na Universidade Federal de São Carlos. Atua como professora colaboradora do Programa de Pós-Graduação em Psicologia do Desenvolvimento e Aprendizagem da Universidade Estadual Paulista "Júlio de Mesquita Filho" - Câmpus Bauru.

References

ABD. O que é a Dislexia?. Associação Brasileira de Dislexia, 2016. Disponível em: https://www.dislexia.org.br/o-que-e-dislexia/. Acesso em: 10 fev. 2022

ADAMU, Idris; SOYKAN, Emrah. Content Analyses on the Use of Technology in Dyslexia: The Articles in the Web of Science Data Base. International Online Journal of Education and Teaching, [s. l.], v. 6, ed. 4, p. 789-797, 2019. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&id=EJ1246504. Acesso em: 21 jul. 2022.

AND. Sinais Comuns de Dislexia. Associação Nacional de Dislexia, 20--. Disponível em: https://www.andislexia.org.br. Acesso em: 12 fev. 2022

ANJOS, Alexandre Martins; SILVA, Glaucia Eunice Gonçalves. Tecnologias Digitais da Informação e da Comunicação (TDIC) na Educação. 2018. Secretaria de Tecnologia Educacional. Universidade do Mato Grosso do Sul. Disponível em: https://www.educapes.capes.gov.br/bitstream/capes/429662/2/Tecnologias%20Dig itais%20da%20Informa%C3%A7%C3%A3o%20e%20da%20Comunica%C3%A7% C3%A3o%20%28TDIC%29%20na%20Educa%C3%A7%C3%A3o.pdf. Acesso em: 30 jul. 2022.

BASTOS, Liziane Forner. O uso das TIC na promoção da acessibilidade de estudantes disléxicos na UFSM. 2018. 137 f. 2018. Dissertação (Mestrado Profissional de Tecnologias em Rede) - Universidade Federal de Santa Maria, Santa Maria, 2018. Disponível em: https://repositorio.ufsm.br/handle/1/15838. Acesso em: 17 jul. 2022

BENMARRAKCHI, Fatimaezzahra; EL KAFI, Jamal Investigating Reading Experience of Dyslexic Children through Dyslexia-Friendly Online Learning Environment. International Journal of Information and Communication Technology Education, [s. l.], v. 17, ed. 1, p. 105-119, 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&id=EJ1282035. Acesso em: 20 jul. 2022.

BONIFACCI, Paola. et al. Text-to-Speech Applications to Reduce Mind Wandering in Students with Dyslexia. Journal of Computer Assisted Learning, [s. l.], v. 38, ed. 2, p. 440-454, abr. 2022. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&ff1=dtySince_2021&id=EJ1327629. Acesso em: 20 jul. 2022.

BRANTE, Eva Wennås; HOLMQVIST, Mona Reading from Multimedia Materials: Benefits of Non-Congruent Pictures on Reading Comprehension for Dyslexic Readers. Turkish Online Journal of Educational Technology - TOJET, [s. l.], v. 16, ed. 1, p. 101-114, jan. 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=4&id=EJ1124884. Acesso em: 19 jul. 2022.

CAIN, Melissa; FANSHAWE, Melissa. Expectations for Success: Auditing Opportunities for Students with Print Disabilities to Fully Engage in Online Learning Environments in Higher Education. Australasian Journal of Educational Technology, [s. l.], v. 37, ed. 3, p. 137-151, 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=3&id=EJ1316331. Acesso em: 20 jul. 2022.

CIDRIM, Luciana; MADEIRO, Francisco. Tecnologias da Informação e da Comunicação (TIC) aplicadas à dislexia: revisão de literatura. Revista CEFAC. 2017, v. 19, n. 1, p. 99-108. jan-fev 2017. ISSN 1982-0216. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-021620171917916. Acesso em: 18 jul. 2022

CIDRIM, Luciana; BRAGA, Pedro Henrique Magalhães; MADEIRO, Francisco. Desembaralhando: um aplicativo para a intervenção no problema do espelhamento de letras por crianças disléxicas. Revista CEFAC. 2018, v. 20, n. 1, p. 13-20, jan-fev. 2018. ISSN 1982-0216. DOI: https://doi.org/10.1590/1982-0216201820111917. Acesso em: 18 jul. 2022

CHARALAMBOUS, Theodora; PAPADIMA-SOPHOCLEOUS, Salomi; GIANNIKAS, Christina Nicole. The Integration of Assistive Technologies in the SEN EAP Classroom: Raising Awareness. Research-publishing.net, [s. l.], p. 65-88, 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=3&id=ED614870. Acesso em: 20 jul. 2022.

GAGGIOLI, Cristina. Digital Classroom and Students with Learning Disorders: A Study to Improve Learning Processes and Teaching Practices. Research on Education and Media, [s. l.], v. 10, ed. 2, p. 26-35, dez. 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=5&id=EJ1239701. Acesso em: 20 jul. 2022.

JOANNIDOU, Shaunna; SIME, Julie-Ann. Comics for Inclusive English Language Learning: The CIELL App, Supporting Dyslexic English Language Learners. Research-publishing.net, [s. l.], p. 161-166, ago. 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&ff1=dtySince_2021&id=ED617972. Acesso em: 20 jul. 2022

KIM, Sunjung; WISEHEART, Rebecca; WALDEN, Patrick .. Do Multimedia Instructional Designs Enhance Comprehension in College Students with Dyslexia?. Journal of Postsecondary Education and Disability, [s. l.], v. 31, ed. 4, p. 351-365, 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=2&id=EJ1214257. Acesso em: 20 jul. 2022.

MEJIA, C. et al. A Novel Web-Based Approach for Visualization and Inspection of Reading Difficulties on University Students. IEEE Transactions on Learning Technologies, [s. l.], v. 10, ed. 1, p. 53-67, jan-mar. 2017. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=5&id=EJ1141042. Acesso em: 19 jul. 2022.

MORASCO JUNIOR, Marcos Airton. Parâmetros gráfico-inclusivos para o desenvolvimento de objetos de aprendizagem digitais voltados ao público infantil. 2018. 124 f. Dissertação (Mestrado em Design) - Universidade Estadual Paulista, Bauru, 2018. Disponível em: https://repositorio.unesp.br/handle/11449/157459. Acesso em: 17 jul. 2022

PINI, Wanessa Cavaglieri Santos. Dislexia e a formação de docentes: elaboração de um curso à distância para professores do ensino regular. 2019. 136 f. Dissertação (Mestrado em Fonoaudiologia) - Faculdade de Odontologia de Bauru, Universidade de São Paulo, Bauru, 2019. Disponível em: https://teses.usp.br/teses/disponiveis/25/25143/tde-26082019-195300/pt-br.php. Acesso em: 17 jul. 2022

PRODANOV, Cleber Cristiano; FREITAS, Ernani Cesar. Metodologia do trabalho científico: métodos e técnicas da pesquisa e do trabalho acadêmico. Novo Hamburgo, RS: Feevale, 2013.

SCHUARTZ, Antonio Sandro; SARMENTO, Helder Boska de Moraes. Tecnologias digitais de informação e comunicação (TDIC) e processo de ensino. Revista Katálysis, [s. l.], v. 23, n. 3, p. 429-438, set-out. 2020. Disponível em: https://www.scielo.br/j/rk/a/xLqFn9kxxWfM5hHjHjxbC7D/?lang=pt#. Acesso em: 2 ago. 2022.

SHAYWITZ, Sally. Entendendo a dislexia: um novo e completo programa para todos os níveis de problemas de leitura. Porto Alegre: Artmed, 2006.

SILVA, Shirley dos Santos. Oficina pedagógica para docentes em formação: concepção de jogos educativos para alunos com dislexia. 2019. 125 f. Dissertação (Mestrado Profissional em Ensino) - Universidade Federal do Pará, Belém, 2019. Disponível em: http://repositorio.ufpa.br/jspui/handle/2011/12185. Acesso em: 18 jul. 2022

SOKOLIK, Maggie. The Nexus of Accessibility and Pedagogy: What Every Online Instructional Designer Should Know. TESL-EJ, [s. l.], v. 21, ed. 4, p. 1-12, fev. 2018. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=7&id=EJ1172570. Acesso em: 20 jul. 2022.

ZAWADKA, Joanna. et al. Remote Learning among Students with and without Reading Difficulties during the Initial Stages of the COVID-19 Pandemic. Education and Information Technologies, [s. l.], v. 26, ed. 6, p. 6973-6994, nov. 2021. Disponível em: https://eric.ed.gov/?q=%22technology%22+and+%22dyslexia%22&pr=on&pg=3&id=EJ1316523. Acesso em: 20 jul. 2022.

Published

2023-04-06

How to Cite

Ferraz, M., & Pedro, K. M. (2023). Tecnologias digitais na escolarização de estudantes com dislexia uma revisão de literatura. Devir Educação, 7(1), e–614. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.614