Mobilization for knowledge by students of popular origin: narratives of mathematics teachers

Authors

  • Josivânia Nair de Souza Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Constantin Xypas Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.566

Keywords:

Relação ao saber; Aprendizagem significativa; Resiliência; Narrativas autorreflexivas actanciais.

Abstract

In this research, we aimed particularly in analyzing how mathematicians from humble origins describe their parents and teachers’ contributions in their mobilization for mathematical knowledge, through the relations of meaning and value attributed to the School and/or to School knowledge.  The methodology used was the actantial self-reflexive narrative which was inspired in the studies of the semiotician Greimas, being then adapted by Xypas starting from the theorizing of the Improbable Success Sociology. Socorro and Inês’ narratives reveal that parents have an important contribution in their kids’ mobilization for knowledge, because they can, a priori, attribute the meaning and the value to School or to School knowledge, but that support ends when the student faces more specific content of the taught subjects, i.e. algebra. In those cases, the necessary meaning and value to ignite the desire and the mobilization for specific mathematic knowledge consequently, should be brought to attention by the teachers themselves through a significant learning as in Ausubel’s sense. This Other (parents, teachers) that helps and points the value and meaning of Knowledge is dubbed Resilience Tutor as in Boris Cyrulnik’s sense and has a cardinal role in the success of humble origin students. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Josivânia Nair de Souza, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Mestra em Educação em Ciências e Matemática.

Constantin Xypas, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor em Educação. Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação em Ciências e Matemática (PPGECM) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE).

References

AUSUBEL, David P. (2000). The acquisition and retention of knowledge: a cognitive view. Dordrecht: Kluwer Academic Publishers. 212 p.

AUSUBEL, David P. (1963). The psychology of meaningful verbal learning. New York: Grune and Stratton. 685 p.

BLANCHARD-LAVILLE, Claudine. Professores entre o prazer e o sofrimento (Os). Edicoes Loyola, 2005.

BERGIER, Bertrand; XYPAS Constantin. Por uma sociologia do improvável: Percursos atípicos e sucessos inesperáveis na escola francesa. Revista Educação em Questão, v. 47, n. 33, set./dez. 2013, p. 36-58.

BOURDIEU, Pierre. A escola conservadora: as desigualdades frente à escola e à cultura. Tradução de Aparecida Joly Gouveia. In: NOGUEIRA, Maria Alice; CATANI, Afrânio (org.). Pierre Bourdieu, escritos de educação. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Escritos de educação. In: NOGUEIRA, M. A.; CATANI, (org.). Petrópolis, RJ: Vozes, 1998.

BOURDIEU, Pierre. Meditações Pascalianas. Rio de Janeiro: Betrand Brasil, 2007.

BOURDIEU, Pierre. O senso prático. Petrópolis, RJ: Vozes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. Razões Práticas: Sobre a teoria da ação. Tradução de Mariza Corrêa. Campinas, SP: Papirus, 1996.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude (1964). Os herdeiros: Os estudantes e a cultura. Florianópolis: Editora UFSC, 2014.

BOURDIEU, Pierre; PASSERON, Jean-Claude (1970). A reprodução: Elementos para uma teoria do sistema de ensino. Petrópolis: Editora Vozes, 2008, 2014.

CONDORELLI, Antonino; GUIMARÃES, Clarice Ferreira; DE AZEVEDO, Cláudia Regina da Silva. O papel do educador como tutor de resiliência à luz das ideias de Boris Cyrulnik. Revista Polyphonía, v. 21, n. 1, 2010.

CHARLOT, Bernard; BAUTIER, Elisabeth. Relação com a escola, relação com o saber e ensino da Matemática. Rev. Repères, nº10, janeiro de 1993.

CHARLOT, Bernard. Relação com o saber e com a escola entre estudantes de periferia. Cadernos de pesquisa, n. 97, p. 47-63, 1996.

CHARLOT, Bernard. Relação Com o Saber, Formação dos Professores e Globalização. Editora: Artmed, 2005.

CHARLOT, Bernard. A Relação com o Saber nos meios populares: Uma investigação nos liceus profissionais de subúrbio. CIIE/ Livpsic, 2009.

CYRULNIK, B.; CABRAL, S. Resiliência: ações pela reinstauração de um futuro. COIMBRA, RM; MORAIS, NA A resiliência em questão: perspectivas teóricas, pesquisa e intervenção. Porto Alegre: Artmed, 2015.

CYRULNIK, Boris. Os patinhos feios. São Paulo: Martins Fontes: 2004.

CYRULNIK, Boris. O murmúrio dos fantasmas. São Paulo: Martins Fontes, 2005.

CYRULNIK, B.; CABRAL, S. Resiliência: como tirar leite de pedra. São Paulo: Casa do Psicólogo, 2015.

DE SOUZA, Josivânia Nair; XYPAS, Constantin. A luta pelo saber da menina feirante que se tornou professora de matemática. Anais do Colóquio Internacional” Educação e Contemporaneidade”, v. 14, n. 7, p. e14200729-e14200729, 2020.

DE SOUZA, Josivânia Nair; XYPAS, Constantin. A menina feirante que se tornou professora de matemática: O processo de resiliência como elemento da construção da relação ao saber do aluno de origem popular. In: XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra (orgs.). Mobilização pelo saber, êxito escolar e resiliência: Como filhos de semiletrados se tornaram professores de Matemática, Química e Letras. Curitiba: Editora CRV. (Em andamento).

FERREIRA, A. B. H. Novo Aurélio Século XXI: o dicionário da língua portuguesa. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1999.

GREIMAS, Algirdas J. Sémantique structurale. Paris: PUF, 2007[1986].

GREIMAS, Algirdas Julien; COURTÉS, Joseph. Dicionário de semiótica. São Paulo: Editora Complexo, 2012.

MOREIRA, Marco António. Aprendizagem significativa crítica (critical meaningful learning). Teoria da Aprendizagem Significativa, v. 47, 2000.

PALUDO, Simone dos Santos; KOLLER, Sílvia Helena. Psicologia Positiva: uma nova abordagem para antigas questões. Paidéia (Ribeirão Preto), v. 17, n. 36, p. 9-20, 2007.

PELIZZARI, Adriana et al. Teoria da aprendizagem significativa segundo Ausubel. revista PEC, v. 2, n. 1, p. 37-42, 2002.

PRAIA, João Félix. Aprendizagem significativa em D. Ausubel: contributos para uma adequada visão da sua teoria e incidências no ensino. Teoria da aprendizagem significativa. Peniche, Portugal, p. 121-134, 2000.

RODRIGUES, Soraia; CHALHUB, Anderson. Amor com dependência: um olhar sobre a Teoria do Apego. Material disponível em < www. psicologia. com. pt/artigos/textos/TL0177. pdf> Acesso em 01 de dezembro de 2020, v. 5, 2009.

SOUZA, Francisco das Chagas Silva; DE ALMEIDA, Maria da Conceição Xavier. Resiliência e educação. Revista Educação em Questão, v. 35, n. 21, 2009.

TAVARES, Romero. Aprendizagem significativa. Revista conceitos, v. 10, n. 55, p. 55-60, 2004.

TUTOR. In: DICIO, Dicionário Online de Português. Porto: 7Graus, 2021. Disponível em: <https://www.dicio.com.br/tutores/>. Acesso em: 04/06/2021.

VALLE, Ione Ribeiro. O lugar da educação (escolar) na sociologia de Pierre Bourdieu. Revista Diálogo Educacional, v. 13, n. 38, p. 411-437, 2013.

VILLAÇA, Hilda. Narrativa e Resiliência em Documentário. DOC On-line: Revista Digital de Cinema Documentário, n. 6, p. 217-220, 2009.

YUNES, Maria Angela Mattar. Psicologia positiva e resiliência: o foco no indivíduo e na família. Psicologia em estudo, v. 8, n. SPE, p. 75-84, 2003.

XYPAS, Constantin. Condições sociológicas do êxito escolar de alunos de origem popular. Crítica Educativa. Sorocaba/SP, v. 3, n. 1, jan./jun.2017, p. 5-18.

XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra (orgs.). Da luta pelo saber a construção do êxito escolar. Curitiba: Editora CRV, 2020.

XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra. Relação ao saber, êxito escolar e ascensão social: articulações e recontextualizações teóricas e metodológicas. In: XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra (orgs.). Da luta pelo saber a construção do êxito escolar. Curitiba: Editora CRV, 2020. p. 31-48.

XYPAS, Contantin; XYPAS, Rosiane. A promoção pelos estudos de pessoas de origem popular: explicações teóricas de dez percursos exitosos. In: XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra (orgs.). Da luta pelo saber a construção do êxito escolar. Curitiba: Editora CRV, 2020. p. 59-73.

XYPAS, Contantin; SAMPAIO, Maria. Como alunos com histórico de fracasso no ensino médio conseguem vencer na Universidade. In: XYPAS, Constantin; CAVALCANTI, José Dilson Beserra (orgs.). Da luta pelo saber a construção do êxito escolar. Curitiba: Editora CRV, 2020.

Published

2023-01-28

How to Cite

Nair de Souza, J., & Xypas, C. . (2023). Mobilization for knowledge by students of popular origin: narratives of mathematics teachers. Devir Educação, 7(1), e–566. https://doi.org/10.30905/rde.v7i1.566