Children able to be literate? Contributions of Sensory Education to Integral Development
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.560Keywords:
Early Childhood Education; early schooling; Literacy; Waldorf pedagogy; Education of the senses.Abstract
This study arose from reading and problematizing the work School of Childhood by Comenius (2011), when he states that parents who want to have a doctor before their time, will sometimes have a fool. Given such an assertion, the central question of this article is when to make children literate? What precedes the acquisition of the written language by the child? The core of the discussion is about the process of early schooling, the readiness for literacy and initiation into the world of letters, as well as the education of the senses. The general objective is to analyze the aspects that the child presents, mainly around 4 to 6 years and 11 months of age, in order to become literate. Among the specific objectives, we highlight the promotion of the awakening of the sensitive and amplified look of educators and family members, based on the contributions of education of the senses. This qualitative, bibliographical study revisits concepts that address the integral development of the child from the Pikler approach, the literacy process and school maturity, and the theory of senses in Waldorf Pedagogy. We conclude that early childhood is the germ of all human life and that what matures is the child's physical body. To awaken the volitional senses (Touch, Vital, Self-Motion, Balance), the personal and interpersonal skills, the creativity and confidence of the childhood are the basis for integral child development.
Downloads
References
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017. Disponível em: < http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf > Acesso em: 12 de fevereiro de 2022.
COMENIUS, Jan Amos. A escola da infância. Tradução Wojciech Andzej Kulesza. 120p. (Clássicos). - São Paulo: Ed. Unesp, 2011.
FALK, Judit. Educar os três primeiros anos: a experiência Lóczy. 2a. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2011.
FERREIRO, Emília; TEBEROSKY, Ana; LICHTENSTEIN, Diana Myriam. Psicogênese da língua escrita. Artes Médicas, 1986.
FREITAS, Luiz Carlos de. Educação Infantil: antecipar a escolarização é crime. Avaliação educacional - Blog do Freitas, 2015. Disponível em: < https://avaliacaoeducacional.com/2015/02/07/educacao-infantil-antecipar-escolarizacao-e-crime/ > Acesso em: 08 de março de 2022.
HOLLOWAY, Jessica. Teacher Accountability, Datafication and Evaluation: A Case for Reimagining Schooling. education policy analysis archives, v. 28, n. 56, 2020. Disponível em: < https://epaa.asu.edu/ojs/index.php/epaa/article/view/5026 > Acesso em: 22 de janeiro de 2021.
KÖNIG, Karl. O desenvolvimento dos sentidos e a experiência corporal. São Paulo, 2000. (mimeo).
KRAMER, Sonia; NUNES, Maria Fernanda; CORSINO, Patrícia. Infância e crianças de 6 anos: desafios das transições na educação infantil e no ensino fundamental. Educação e Pesquisa, v. 37, n. 1, p. 69-85, 2011. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/ep/a/vZGy5F6XjQ3C9rS4VvrcMXJ/?format=pdf&lang=pt > Acesso em: 26 de janeiro de 2021.
PESSOA, Fernando. O meu olhar é nítido como um girassol. 1993. Disponível em: < https://www.revistaprosaversoearte.com/o-meu-olhar-e-nitido-como-um-girassol-alberto-caeiro-fernando-pessoa/ > Acesso em: 14 de dezembro de 2019.
PIAGET, Jean. Aprendizagem e conhecimento. In: PIAGET, Jean., GRÉCO, Pierre. Aprendizagem e conhecimento. Rio de Janeiro : Freitas Bastos, 1974.
POHL, Gabriele. Deixem as crianças livres - crianças necessitam de espaço para experiências e assim, serão adultos corajosos. Editorial - Federação das Escolas Waldorf, 2009. Disponível em: < https://silo.tips/download/editorial-a-coordenaao-do-periodico > Acesso em:12 de dezembro de 2019.
STEINER, Rudolf. Andar, Pensar, Falar: A atividade lúdica. Tradução de Jacira Cardoso, 4. 1923. Disponível em: < https://gepepidotnet3.files.wordpress.com/2011/02/steiner_-_andar_falar_pensar1.pdf > Acesso em: 22 de outubro de 2021.
STEINER, Rudolf. A educação da criança segundo a ciência espiritual. São Paulo: Antroposófica, 1996.
STEINER, Rudolf. A educação da criança do ponto de vista da ciência espiritual. São Paulo: Antroposófica, 2012.
STEINER, Rudolf. Os doze sentidos e os sete processos vitais: conferência proferida em Dornach (Suíça) em 12 de agosto de 1916. Antroposófica, 1997.
STEINER, R. GA 40, p. 107. Palestra de 18/9/1916 do GA 171". Trad. VWS. Disponível em: < http://www.sab.org.br/steiner/afor-autod.htm > Acesso em: 14 de junho de 2020.
SAB. Sociedade Antroposófica no Brasil - Princípios da Pedagogia Waldorf. 2020. Disponível em: < http://www.sab.org.br/portal/pedagogiawaldorf/369-principios-pedagogia-waldorf > Acesso em: 15 de agosto de 2020.
SILVA, Dulciene Anjos de Andrade. Educação e ludicidade: um diálogo com a Pedagogia Waldorf. Educar em revista, n. 56, p. 101-113, 2015. Disponível em: < https://www.scielo.br/j/er/a/9BdKCJfZZFSM9KkkwTFc6yD/?format=pdf&lang=pt > Acesso em: 11 de janeiro de 2022.
TARDOS, Ana.; SZANTO-FEDER, Agnes. O que é autonomia na primeira infância. In: FALK, Judit. Educar os três primeiros anos: a experiência Lóczy. 2a. ed. Araraquara, SP: Junqueira & Marin, 2011.
VERONEZI, Ana Mirtiz. A Alfabetização Precoce e Problemas de aprendizagem da língua escrita. In: X Congresso nacional de educação - EDUCERE. Curitiba, 2011. Disponível em: < https://educere.bruc.com.br/CD2011/pdf/5761_3133.pdf > Acesso em: 24 de fevereiro de 2021.
VIGOTSKI, Lev. Psicologia Pedagógica. São Paulo: Martins Fontes, 2001.
WALLON, Henri. Psicologia e Educação da Infância: A Importância do Movimento no Desenvolvimento Psicológico da Criança. Estampa. Lisboa, 1989.
WISPLER, Renata. O que é que amadurece afinal? Bases antropológicas para a maturidade escolar. Editorial - Federação das Escolas Waldorf, 2009. Disponível em: < https://silo.tips/download/editorial-a-coordenaao-do-periodico > Acesso em:12 de dezembro de 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.