Appropriations, deviations and re-employments in the process of teaching receptivity to continuing education initiatives
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.559Abstract
This paper, of a bibliographic nature, started from concerns about the process of receptivity of literacy teachers to continuing education initiatives. Based on the perspective of scholars in the field of teacher training as well as authors belonging to the theoretical contribution of Cultural History, sections were structured in order to answer the following guiding questions: How do literacy teachers receive continuing education initiatives? What are the determining factors for teachers to be receptive to continuing education? Among other aspects, it is highlighted that, as teachers will, in any case, appropriate, divert and re-employ what is proposed to them, it is valid to think that starting from the analysis of their practices and everyday situations that involve teaching work could be an opportune way for them to feel motivated to participate in training actions and to deepen the issues analyzed in the sphere of theoretical discussions.
Downloads
References
BRASIL, Ministério da Educação. Política Nacional de Formação de Professores. Brasília: MEC, 2017.
BRASIL, Ministério da Educação. Referenciais para formação de professores. Brasília: Secretaria da Educação Fundamental, 1999.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: artes de fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CHARTIER, Anne-Marie. Diálogo com Anne-Marie Chartier. Revista Espaço Pedagógico, Passo Fundo, n. 23, v. 1 p. 221-229, 2016. Disponível em: https://doi.org/10.5335/rep.v23i1.6366. Acesso em: 05 mar. 2022.
FALSARELLA, Ana Maria. A formação continuada de professores e seu impacto na prática cotidiana. Revista Psicopedagogia, São Paulo, n. 63, v. 20, p. 210-217, 2003. Disponível em: http://www.revistapsicopedagogia.com.br/detalhes/280/a-formacao-continuada-de-professores-e-seu-impacto-na-pratica-cotidiana. Acesso em: 03 mar. 2022.
FONSECA, José Saraiva da. Metodologia da pesquisa científica. Fortaleza: UEC, 2002.
GATTI, Bernardete Angelina; BARRETTO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo Afonso de. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
IMBERNÓN, Francisco. Formação continuada de professores. Porto Alegre: Artmed, 2010.
IMBERNÓN, Francisco. Qualidade do ensino e formação de professores: uma mudança necessária. São Paulo: Cortez, 2016.
LOURENÇO, Rayana Silveira Souza Longhin; SOUZA, Nathália Cristina Amorim Tamaio de; INFORSATO, Edson do Carmo. Formação continuada em serviço: relações entre seus aspectos fundamentais e as práticas instituídas. Revista Práxis Educacional, Vitória da Conquista, n. 32, v. 15, p. 481-498, 2019. Disponível em:
https://doi.org/10.22481/praxis.v15i32.5065. Acesso em: 05 mar. 2022.
NÓVOA, António. António Nóvoa: “professor se forma na escola”. [Entrevista cedida a] Paola Gentile. Nova Escola, São Paulo, n. 142, 2001. Disponível em: https://novaescola.org.br/conteudo/179/entrevista-formacao-antonio-novoa. Acesso em: 25 fev. 2022.
PASSALACQUA, Flávia Graziela Moreira, et al. Necessidades formativas: um constructo para a reorganização da formação continuada de equipes escolares. Revista de Educação, Ciência e Cultura, Canoas, n. 2, v. 24, p. 237-247, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.18316/recc.v24i2.5270. Acesso em: 03 mar. 2022.
PERROT, Michelle. Mil maneiras de caçar. Projeto História - Trabalhos da memória. São Paulo: Educ, v.17, p. 55-61, 1998. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/revph/article/view/11109. Acesso em: 24 fev. 2022.
SACRISTÁN, José Gimeno. O currículo: uma reflexão sobre a prática. 3 ed. Porto Alegre: Artmed, 2000.
SOUZA, Nathália Cristina Amorim Tamaio de. Sobre as práticas “invisíveis” da docência: olhares a partir de pressupostos da História Cultural. Contrapontos, Itajaí, n. 1, v. 19, p. 382-391, 2019. Disponível em: http://dx.doi.org/10.14210/contrapontos.v19n1.p382-391. Acesso em: 25 fev. 2022.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2001.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.