Alfabetização na concepção do programa pnaic

Authors

  • Odair Ledo Neves Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serra do Ramalho, Brasil.
  • Cláudia Batista da Silva Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Bom Jesus da Lapa, Brasil
  • Arlete Ramos dos Santos Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Brasil

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.557

Abstract

This article aims to analyze the proposals and foundations of literacy present in the National Pact for Literacy in the Right Age (PNAIC) program. To this end, we opted for documental research, focusing the analysis on the training notebooks that underlie the aforementioned program. The research approached the understanding that the PNAIC is structured from an inclusive curriculum, which makes it possible for the child to appropriate not only reading and writing, but also literacy in its political and pedagogical dimension, respecting the associated diversity and heterogeneity. to this process and, for that, it places its pedagogical bases in the valorization of the right to education and in the literacy time, thinking mainly, the curricula, the organization of pedagogical work and teacher training.

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Author Biographies

Odair Ledo Neves, Universidade do Estado da Bahia (UNEB), Serra do Ramalho, Brasil.

Doutorando em Estudos de Linguagens Universidade do Estado da Bahia (UNEB). Mestre em Educação do Campo pela Universidade Federal do Recôncavo da Bahia (UFRB). Especialista em Alfabetização e Letramento (UNEB). Especialista em Desenvolvimento Humano, Educação e Inclusão Escolar pela Universidade de Brasília (UnB). Especialista em Gestão Pública (UNEB). Licenciado em Pedagogia (UNEB). Licenciado em Letras (UnB). Professor da rede municipal de Serra do Ramalho-BA. Professor membro do Núcleo Docente Estruturante (NDE) do curso de Licenciatura em Pedagogiada (FACITE).

Cláudia Batista da Silva, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Bom Jesus da Lapa, Brasil

Mestre pela Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia(UESB). Pesquisadora pelo grupo de estudos e pesquisas em movimentos sociais e educação do campo e da cidade GEPEMDECC. Coordenadora da secretária municipal de educação de Bom Jesus da Lapa.

Arlete Ramos dos Santos, Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia (UESB), Vitória da Conquista, Brasil

Pós-Doutora em Educação e Movimentos Sociais pela UNESP, doutora e mestre em Educação (FAE/UFMG). Professora titular da Universidade Estadual do Sudoeste da Bahia. Professora do Programa de Pós-Graduação, Mestrado em Educação (PPGEd/UESB).

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Published

2022-05-09

How to Cite

Ledo Neves, O., Batista da Silva, C., & Ramos dos Santos, A. (2022). Alfabetização na concepção do programa pnaic. Devir Educação, 6(1), e–557. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.557

Issue

Section

Dossiê tematico 2 - Alfabetização e Formação de Professores: limites e perspectivas