GeoGebra: uma experiência no ensino-aprendizagem das funções seno e cosseno
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.554Keywords:
Sine and Cosine Functions; GeoGebra; Theory of Meaningful Learning (TAS).Abstract
The objective of this work is to evaluate the results of classes without and with the application of the theory of meaningful learning, using the GeoGebra software, in approaching the contents of sine and cosine functions. The data collection instruments were a diagnostic questionnaire, tests and a perception questionnaire applied to 14 university students, divided into Group A and Group B. In both, similar approaches to the mathematical contents were carried out, however, for Group B during the application of the didactic intervention, the software and some guidelines of Ausubel's Learning Theory were used, while for the other group it was only the traditional approach of the sine and cosine function contents. The use of the software enabled a connection between theoretical (or abstract) mathematics and practice, enabling a more detailed visualization of the graphs of the sine and cosine functions, so that it presented more advantages when compared to traditional classes. The groups did not perform well in terms of the applications of the functions, revealing the need to expand the didactic approach to this type of question by teachers at all levels of education.
Downloads
References
Trigonometria no triângulo retângulo com o auxílio do software GeoGebra. In: XX Encontro Brasileiro de Estudantes de Pós-Graduação em Educação Matemática (XX EBRAPEM). Disponível em: http://www.ebrapem2016.ufpr.br/wp-content/uploads/2016/04/gd6_juliane_berlanda.pdf. Acesso em: 26 de fevereiro de 2022.
BEBER, S.Z.C.; PINO, J.C.D. Princípios da Teoria da Aprendizagem Significativa e os Saberes Populares: referencias para o ensino de Ciências. In: XI Encontro Nacional de Pesquisa em Educação em Ciências. Universidade Federal de Santa Catarina: Florianópolis, 2017.
BRASIL, Secretaria de educação fundamental. Parâmetros Curriculares Nacionais: Matemática, Secretaria de Educação Fundamental, Brasília. MEC/SEF, 2000.
BRASIL, Ministério da educação, secretaria de educação básica. Orientações Curriculares para o Ensino Médio. Ciências da natureza, matemática e suas tecnologias. Brasília: MEC/SEB, 2006.
BRASIL, Base Nacional Comum Curricular: Ensino Médio. Brasília: MEC/Secretaria de Educação Básica, 2018.
COSTA, T. B. Funções Trigonométricas com o auxílio do GeoGebra /Tiago Bezerra da Costa. 2019, 53 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional,) - Universidade Estadual Paulista (Unesp), Instituto de Biociências Letras e Ciências Exatas: São José do Rio Preto, 2019.
COSTA, N. C. Aprendizagem significativa no ensino da Matemática: o uso do GeoGebra como ferramenta facilitadora. 2020, 102 f. Dissertação (Mestrado em Educação e Ensino de Ciências na Amazônia) – Universidade do Estado do Amazonas. Manaus: UEA, 2020.
DANTAS, A. S. O uso do GeoGebra no ensino de trigonometria: uma experiência com alunos do ensino médio. Revista Ciência e Natura, Santa Maria, v. 37 Ed. Especial PROFMAT, 2015. Revista do Centro de Ciências Naturais e Exatas – UFSM.
GOLDENBERG, M. A arte de pesquisar: como fazer pesquisa qualitativa em Ciências Sociais. Rio de Janeiro. RJ: Editora Record, 2004.
GOMES, S. C. Ensino De Trigonometria Numa Abordagem Histórica - Um Produto Educacional. Revista HOLOS, Ano 31, Vol. 3, 2015.
LIMA, C. E. O. A utilização do software GeoGebra como ferramenta para o ensino de funções. 2013. 64 f. Dissertação (Mestrado em Matemática em Rede Nacional) – Centro de Ciências, Universidade Federal do Ceará: Fortaleza, 2013.
LIMA, J. M.; SINPLE, I. Z. GeoGebra grupos e objetos de aprendizagem: um recurso para exploração do raciocínio covariacional em tempos de aulas não presenciais. Revista BOEM, Florianópolis, v. 9, n. 18, p. 253-273, 2021. DOI: 10.5965/2357724X09182021253. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/boem/article/view/19088. Acesso em: 26 de fevereiro de 2022.
LOPES, M. M. Contribuições do software GeoGebra no ensino e aprendizagem de Trigonometria. In: XIII Conferência Interamericana de Educação Matemática (XIII CIAEM-IACME), Recife, Brasil, 2011. Disponível em: http://www.educadores.diaadia.pr.gov.br/arquivos/File/dezembro2013/matematica_artigos/artigo_maria_maroni_lopes.pdf. Acesso em: 26 de fevereiro de 2022.
MAIA, J.; PEREIRA, M. G. O Software GeoGebra: Uma Estratégia de Aprendizagem Aplicada no Estudo de Funções Trigonométricas. Revista Ciência e Natura, v. 37 Ed. Especial PROFMAT, 2015, p. 401–410.
MELO, E. V.; FIREMAN, E. C. Ensino e aprendizagem de funções trigonométricas por meio do software GeoGebra aliado à modelagem matemática. REnCiMa, v.7, n.5, p. 12-30, 2016.
MOREIRA, M. A. Aprendizagem Significativa: a teoria e textos complementares. São Paulo: Editora livraria da Física, 2011.
OLIVEIRA, C.; MOURA, S. P.; SOUSA, E. R. TIC’S na educação: a utilização das tecnologias da informação e comunicação na aprendizagem do aluno. Pedagogia em Ação. Revista Eletrônica do Curso de Pedagogia da PUC Minas. v. 7 n. 1 (2015).
OLIVEIRA, E. S. S. Estudo das funções seno e cosseno por meio de um modelo didático alternativo integrado ao GeoGebra. Tese (Doutorado em Ensino, Filosofia e História das Ciências) – Universidade Federal da Bahia. Programa de Pós-Graduação em Ensino, Filosofia e Histórias das Ciências, Salvador, 2020.
OLIVEIRA, M. S. Dificuldades na aprendizagem de trigonometria: reflexos da Educação Básica no Ensino Superior. INTERMATHS, ISSN 2675-8318,Vol. 2, N. 2, Jul - Dez 2021, p. 140 – 155. DOI: 10.22481/intermaths.v2i2.8529.
REIS, E. S.; SOUZA, L. P.; QUEIROZ, J. C. S. Capítulo 4: Os professores de Matemática e o uso das Tecnologias da Informação e Comunicação - Um estudo de caso. Educação Contemporânea - Volume 29 – Tecnologia, Reflexões/ Organização: GONÇALVES, Maria Célia da Silva; JESUS, Bruna Guzman de – Belo Horizonte– MG: Poisson, 2021. ISBN: 978-65-5866-119-1. DOI: 10.36229/978-65-5866-119-1.
RIBEIRO, A. J. G.; SOUSA, F. J. F. O uso do software GeoGebra com as funções trigonométricas. In: II Encontro Nacional Online de Professores que Ensinam Matemática – II ENOPEM, Julho/2021. Disponível em: https://matematicanaescola.com/eventos/index.php/iienopem/iienopem/paper/viewFile/239/174. Acesso em: 18 de dezembro de 2021.
SALAZAR, D. M. GeoGebra e o estudo das funções trigonométricas no Ensino Médio. Dissertação (Mestrado Profissional Educação Matemátia) – Universidade Federal de Juiz de Fora, ICE/Engenharia. Programa de Pós-Graduação em Educação Matemática: Juiz de Fora (MG), 2015.
SANTOS, R.; LORETO, A. B.; GONÇALVES, J. L. Avaliação de softwares matemáticos quanto a sua funcionalidade e tipo de licença para uso em sala de aula. Revista Ensino de Ciências e Matemática, v. 1, n. 1, p. 47-65, 2010.
SANTOS, K. M. L. Ensino da Matemática e as TIC: uma abordagem na educação sobre a prática docente. Revista Educação a Distância e Práticas Educativas Comunicacioanis e Interculturais (EDaPECi), São Cristóvão (SE), v.18.n.1, 50-60, jan./abr.2018.
ISSN: 2176-171X. DOI: http://dx.doi.org/10.29276/redapeci.2018.18.18567.50-60.
SILVA, E. A. O ensino de funções trigonométricas com o auxílio do GeoGebra. Dissertação (Mestrado Profissional em Matemática em Rede Nacional) – Universidade Federal do Vale do São Francisco: Campus Juazeiro, Juazeiro-BA, 2013.
SILVA, M.F.; FROTA, M.C.R. Explorando modelos matemáticos trigonométricos a partir de applets. VIDYA, v. 32, n. 2, p.97-111, jul./dez., 2012- Santa Maria, 2012.
VORPAGEL, M., et al. Relato de experiência de estágio em matemática no ensino médio da rede estadual de educação utilizando o software GeoGebra. Revista Ibero-Americana De Humanidades, Ciências e Educação, 7(3), 88–96(2021). DOI: https://doi.org/10.51891/rease.v7i3.760.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.