GeoGebra: uma experiência no ensino-aprendizagem das funções seno e cosseno

Authors

  • Tânia Patrícia Silva e Silva Universidade Federal do Piauí
  • Maria José Herculano Macedo Universidade Federal do Maranhão

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.554

Keywords:

Sine and Cosine Functions; GeoGebra; Theory of Meaningful Learning (TAS).

Abstract

The objective of this work is to evaluate the results of classes without and with the application of the theory of meaningful learning, using the GeoGebra software, in approaching the contents of sine and cosine functions. The data collection instruments were a diagnostic questionnaire, tests and a perception questionnaire applied to 14 university students, divided into Group A and Group B. In both, similar approaches to the mathematical contents were carried out, however, for Group B during the application of the didactic intervention, the software and some guidelines of Ausubel's Learning Theory were used, while for the other group it was only the traditional approach of the sine and cosine function contents. The use of the software enabled a connection between theoretical (or abstract) mathematics and practice, enabling a more detailed visualization of the graphs of the sine and cosine functions, so that it presented more advantages when compared to traditional classes. The groups did not perform well in terms of the applications of the functions, revealing the need to expand the didactic approach to this type of question by teachers at all levels of education.

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Author Biographies

Tânia Patrícia Silva e Silva, Universidade Federal do Piauí

Possui graduação em Licenciatura em Ciências Naturais/Química pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA), Campus São Bernardo - MA (2019). Possui especialização em Metodologia do Ensino de Química pela Faculdade Dom Alberto/Grupo Faveni (FDA), Polo Santa Cruz do Sul - RS (2020). Possui especialização em Metodologia do Ensino de Biologia e Química pela Faculdade Única de Ipatinga/Grupo Prominas, Polo Ipatinga - MG (2021). Atualmente, é mestranda do curso de Ciência e Engenharia dos Materiais pela Universidade Federal do Piauí (UFPI). Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/0147541416824939. ORCID: https://orcid.org/0000-0002-3468-5808. E-mail: tpsstania@hotmail.com.

Maria José Herculano Macedo, Universidade Federal do Maranhão

Doutora em Meteorologia pela Universidade Federal de Campina Grande (UFCG). Mestre em Meteorologia pela UFCG. Possui Licenciatura em Matemática pela Universidade Estadual da Paraíba (UEPB). Atualmente é professora efetiva da Universidade Federal do Maranhão (UFMA). E-mail: maria.macedo@ufma.br, ORCID:  https://orcid.org/ 0000-0001-6160-8659, Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/3379977348826105

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Published

2022-06-19

How to Cite

Silva e Silva, T. P., & Herculano Macedo, M. J. . (2022). GeoGebra: uma experiência no ensino-aprendizagem das funções seno e cosseno. Devir Educação, 6(1), e–554. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.554