A docência alfabetizadora leiga no Brasil

do contexto histórico-legal aos aspectos conceituais, políticos e práticos

Authors

  • Francicleide Cesário de Oliveira Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN
  • Maria Lúcia Pessoa Sampaio Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.550

Keywords:

Lay literacy teachers; absence of pedagogical training; training of lay teachers.

Abstract

This article proposes theoretical notes on lay teaching in the context of Brazilian education, and aims to present a panoramic view of lay literacy teaching in Brazil, considering the historical and legal contexts as well as the conceptual, political and practical aspects of the performance of literacy teachers. Methodologically, this is a research of qualitative approach, with the development of bibliographic research involving the discussion and theoretical foundation on lay teaching in Brazil, specifically on literacy teaching. The study constitutes a cut of the theoretical discussion of the investigation at the doctoral level, in progress, entitled: Memories of lay teachers of literacy in the city of Pau dos Ferros/RN: knowledge, practices and identity. The theoretical reflections allowed the achievement of a dialogue between different authors who research the presence of lay teachers in the history of Brazilian education and revealed that it is a context marked by difficulties regarding the investments aimed at education, and consequently for teachers’ education, and therefore, the lay teaching was legitimized for various reasons such as: the absence of legality, social demands and political favoritism/political patronage. It is concluded that lay teaching has not been overcome yet, however, from the end of the 1990s, there were investments in programs directed to the in-service training of lay teachers, as well as the university expansion policy, both in terms of physical expansion and academic and pedagogical expansion of the federal network of higher education, contributed to overcome that picture about teacher education, having into account that it has been offered possibilities of teacher training.

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Author Biographies

Francicleide Cesário de Oliveira, Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN

Professora da Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), pertencente ao quadro de docentes do Departamento de Educação (DE) do Campus Avançado de Pau dos Ferros; Graduada em Pedagogia pela UERN; Mestra em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (POSEDUC); Doutoranda em Letras pelo Programa de Pós-Graduação em Letras da UERN.

Maria Lúcia Pessoa Sampaio , Universidade do Estado do Rio Grande do Norte/UERN

Graduada em Pedagogia (1987-1992) pela Universidade do Estado do Rio Grande do Norte (UERN), com Especialização (1998-1999), Mestrado (2000-2002) e Doutoramento no Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2002-2005). Pós-Doutoramento no Laboratoire d'Etudes Romanes, na Équipe de Linguistique des Langues Romanes na Université Paris 8, France (2010-2011). Professora aposentada como adjunto IV do Departamento de Educação. Foi bolsista de Produtividade em Pesquisa/UERN (2007-2013). Líder-Fundadora (2005) do Grupo de Estudos e Pesquisas em Planejamento do Processo Ensino-aprendizagem (GEPPE), membro do GPET e líder-fundadora do Grupo Núcleo de Estudos em Educação - NEEd (2000/2004); coordenou e atuou como docente no Mestrado Profissional em Letras (PROFLETRAS); atua nas áreas de Ensino em interface com Educação e Letras. Docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino (PPGE); colaboradora do Curso de Doutorado do Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL). Desenvolve pesquisas articuladas ao ensino e à inovação, orientando trabalhos acerca do ensino-aprendizagem da (auto) formação do leitor e memórias literárias. Proponente/Idealizadora e Coordenadora Geral do Programa Biblioteca Ambulante e Literatura nas Escolas (BALE) de 2007 a 2018; Ex-Presidente-Fundadora da Associação Internacional de Pesquisa na Graduação em Pedagogia (AINPGP), entidade promotora dos Fóruns Internacionais de Pedagogia (FIPEDs), nas gestões consecutivas (2008-2012). Secretariou a AINPGP (2017-2021); Foi membro do CTC-EB/CAPES e Aux. de Pesquisa na BNCC/MEC. Consultora na área de Ensino/CAPES. Coordenou Subprojeto PIBID Pedagogia/CAPES. Coordenou o Programa de Residência Pedagógica. Presidiu a Sociedade Filarmônica Pauferrense - SFP por duas gestões (2014-2020), entidade responsável pela Orquestra Filarmônica Pauferrense (OFP). Atuou na Assessoria Técnica na Escola de GoveRNo "Cardeal Dom Eugênio de Araújo Sales", coordenando projetos institucionais (SEAD/FAPERN) na área de inovação na gestão pública (2019-2021).

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Published

2022-05-09

How to Cite

Cesário de Oliveira, F., & Pessoa Sampaio , M. L. . (2022). A docência alfabetizadora leiga no Brasil : do contexto histórico-legal aos aspectos conceituais, políticos e práticos. Devir Educação, 6(1), e–550. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.550

Issue

Section

Dossiê tematico 2 - Alfabetização e Formação de Professores: limites e perspectivas