Affluents that irrigate the territories of the teaching discourses on the inclusion of people with disabilities in the regular teaching rooms

Authors

  • Jarlisse Nina Beserra da Silva Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
  • Jackson Ronie Sá-Silva Universidade Estadual do Maranhão - UEMA
  • Marcia Raika e Silva Lima Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.534

Keywords:

Inclusion; Speech; Schooling; Disabled person; Teacher.

Abstract

This article discusses and proposes reflections about the ideological consequences that permeate the teaching discourses and their (re) meanings about the inclusion of students with disabilities in regular teaching classrooms in Brazil. The research has a bibliographic character and qualitative character, from a critical-dialectical approach to the teaching discourses commonly produced in the school routine that are structured by the conservative forces of capitalist society and are established now in the uncompromising defense of the guarantee of the rights to the education of subjects with disabilities in regular education classrooms, or in defense of the service to this public in specialized classes or institutions. The analyses showed that these discourses influence educational practices aimed at people with disabilities, and a critical teacher reflection is needed for the implementation of an inclusive educational proposal. It is necessary to rethink the conception that teachers establish about what disability is, which incites a didactic-pedagogical work aimed at overcoming inequalities in the face of an exclusionary society.

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Author Biographies

Jarlisse Nina Beserra da Silva, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Mestra em Educação Inclusiva pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Especialista em Arte Mídia e Educação pelo Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Maranhão (IFMA). Bacharela em Serviço Social pela Universidade Federal do Maranhão (UFMA).  Licenciada em Pedagogia pela Universidade Estadual do Maranhão (UEMA). Professora da Rede Municipal   de   Educação   de   São   Luís –MA (SEMED).  

Jackson Ronie Sá-Silva, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Professor Adjunto do Departamento de Biologia da Universidade Estadual do Maranhão (DBIO –UEMA) e Líder do Grupo de Pesquisa Ensino de Ciências, Saúde e Sexualidade (GP-ENCEX/ UEMA). Doutor em Educação pela UNISINOS. Pós-Doutor em Educação pela UFRGS; Professor do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Estadual do Maranhão (PPGE –Mestrado Profissional/UEMA).  Professor do Mestrado profissional em Educação Inclusiva em Rede (PROFEI) da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

Marcia Raika e Silva Lima, Universidade Estadual do Maranhão - UEMA

Doutora em Educação (UFPI). Mestre em Educação (UFPI). Especialista em Educação Especial e Inclusiva com ênfase na Neurociência (FAMART). Especialista em Supervisão Escolar (UFPI). Licenciada em Pedagogia (UFPI). Professora Adjunta do Departamento de Educação, campus Caxias. Professora do Mestrado Profissional em Educação Inclusiva em Rede (PROFEI) da Universidade Estadual do Maranhão (UEMA).

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Published

2022-10-24

How to Cite

Jarlisse Nina Beserra da Silva, Jackson Ronie Sá-Silva, & Marcia Raika e Silva Lima. (2022). Affluents that irrigate the territories of the teaching discourses on the inclusion of people with disabilities in the regular teaching rooms. Devir Educação, 6(1), e–534. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.534