BUILDING A PROPOSAL FOR THE CONTINUOUS TRAINING OF SCHOOL MANAGERS
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.515Keywords:
continuing education, school directors, pepedagogical political project, institucional evaluationAbstract
This article analyzes the continuous training process for school directors developed in the municipal education network of Lavras (MG) in 2019-2020. The continuous training process, which is the object of analysis in this text, resulted from a diagnosis carried out with the technicians of the Municipal Secretary of Education on what would be the main obstacles and difficulties faced by working with the network. Based on this diagnosis, a training process for school managers was developed for the preparation or review of pedagogical political projects for schools and nurseries based on institutional self-evaluation, taking as a reference the Educational Quality Indicators. Regarding the theoretical framework of the pedagogical political project, the training was based on the studies of Veiga (1996) and Vasconcellos (2008). Although the training proposal has undergone changes due to the context of the Covid-19 pandemic, the experience made it possible to achieve the proposed objectives, in the sense of granting subsidies to school administrators to develop institutional self-assessment processes and prepare or review the Pedagogical Projects of the schools and nurseries where they work
Downloads
References
AÇÃO EDUCATIVA. Indicadores da qualidade na educação. São Paulo: Ação Educativa, 2004.
AFONSO, Almerindo Janela. Avaliar a escola e a gestão escolar: elementos para uma reflexão crítica. In: ESTEBAN, Maria Teresa (org.). Escola, currículo e avaliação. São Paulo: Cortez, 2003.
AZANHA, José M. P. A formação do Professor e outros escritos. São Paulo: Editora Senac, 2006.
FREITAS, Luiz Carlos de et al. Avaliação educacional: caminhando pela contramão. Petrópolis: Vozes, 2012.
GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba S. S. Professores do Brasil: impasses e desafios. Brasília: UNESCO, 2009.
GATTI, Bernardete A.; BARRETTO, Elba S. S.; ANDRÉ, Marli E. D. A. Políticas docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.
VEIGA, Ilma Passos. Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção coletiva. In: VEIGA Ilma Passos (org.). Projeto Político Pedagógico da Escola: uma construção possível. 2. ed. Campinas: Papirus, 1996.
VASCONCELLOS, Celso S. Coordenação do Trabalho Pedagógico: do projeto político-pedagógico ao cotidiano da sala de aula. 9. ed. São Paulo: Libertad Editora, 2008.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.