O clima social de uma escola de ensino médio na percepção dos professores antes e durante a pandemia de Covid-19

Authors

  • Sáhira Michele da Silva Celestino Universidade Federal de Viçosa - UFV
  • Rita de Cássia de Souza Universidade Federal de Viçosa - UFV

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.391

Keywords:

School Social Climate, High school, Pandemic, Teachers, Social Constructionism

Abstract

The school social climate consists of how people feel inside the school and is related to the relationships among teachers, management, students, family/community, teaching-learning activities, and internal and external factors to the school. It interferes both in the teaching process and also in the learning and the quality of life of people involved in the school environment. This article is part of a research that aimed to understand the school social climate in a high school in a small town in Zona da Mata Mineira before and during the Covid-19 pandemic. The theoretical perspective of the study was Social Constructionism. Due to the pandemic and the lack of face-to-face classes, a questionnaire was designed on topics related to the school's social climate before and during the pandemic. Out of the 20 high school teachers at the school, seven returned the questionnaire. In general, teachers reported a good interpersonal relationship with the administration, employees, students, and the community. Although social distancing affects the school's social climate. We believe it would be an opportunity to investigate whether the pandemic would have affected that climate and how. Teachers emphasized that they really miss social life and students at school.

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Author Biographies

Sáhira Michele da Silva Celestino, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Possui graduação em Geografia - Licenciatura pela Universidade Federal de Viçosa (2017) e mestrado em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (2021). Doutoranda em Geografia pela Universidade Estadual Paulista. Tem experiência na área de Geografia, com ênfase em Geografia Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: subjetividade, clima social escolar, construcionismo social, meio ambiente e recursos hídricos.

Rita de Cássia de Souza, Universidade Federal de Viçosa - UFV

Possui graduação em Psicologia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1997), mestrado em Educação pela Universidade Federal de Minas Gerais (2001) e doutorado em Educação pela Universidade de São Paulo (2006). Atualmente é Professora Associada da Universidade Federal de Viçosa. Tem experiência na área de Psicologia, com ênfase em Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: história da educação, escola nova, indisciplina escolar, metodologias diferenciadas de educação, construcionismo social, práticas colaborativas e dialógicas e pesquisas relacionais.

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Published

2021-09-18

How to Cite

Celestino, S. M. da S., & Souza, R. de C. de . (2021). O clima social de uma escola de ensino médio na percepção dos professores antes e durante a pandemia de Covid-19. Devir Educação, 71–89. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.391