O clima social de uma escola de ensino médio na percepção dos professores antes e durante a pandemia de Covid-19
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.391Keywords:
School Social Climate, High school, Pandemic, Teachers, Social ConstructionismAbstract
The school social climate consists of how people feel inside the school and is related to the relationships among teachers, management, students, family/community, teaching-learning activities, and internal and external factors to the school. It interferes both in the teaching process and also in the learning and the quality of life of people involved in the school environment. This article is part of a research that aimed to understand the school social climate in a high school in a small town in Zona da Mata Mineira before and during the Covid-19 pandemic. The theoretical perspective of the study was Social Constructionism. Due to the pandemic and the lack of face-to-face classes, a questionnaire was designed on topics related to the school's social climate before and during the pandemic. Out of the 20 high school teachers at the school, seven returned the questionnaire. In general, teachers reported a good interpersonal relationship with the administration, employees, students, and the community. Although social distancing affects the school's social climate. We believe it would be an opportunity to investigate whether the pandemic would have affected that climate and how. Teachers emphasized that they really miss social life and students at school.
Downloads
References
ARON, Ana María; MILICIC, Neva; ARMIJO, Iván. Clima Social Escolar: una escala de evaluación – Escala de Clima Social Escolar, ECLIS. Univ. Psychol., Bogotá, v. 11, n. 3, 2012. Disponível em: https://revistas.javeriana.edu.co/index.php/revPsycho/article/view/749. Acesso em: 23 fev. 2021.
BEAUDOIN, Marie-Nathalie; TAYLOR, Maureen. Bullying e desrespeito: como acabar com essa cultura na escola. Porto Alegre: Artmed, 2006.
CADONÁ, Eliane; SCARPARO, Helena. Construcionismo social na atenção básica: uma revisão integrativa. Ciência & Saúde Coletiva, v. 20, n. 9, p. 2721-2730, 2015. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/csc/v20n9/1413-8123-csc-20-09-2721.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
CARDOSO, David Tiago. Construcionismo social: em direção à assistência social. Nova Perspectiva Sistêmica, v. 26, n. 58, 2017, p. 60-73. Disponível em: http://pepsic.bvsalud.org/pdf/nps/v26n58/n26a05.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
CARDOSO, David Tiago; BEIRAS, Adriano. Contribuições do construcionismo social para o estudo das masculinidades. In: Seminário Internacional Fazendo Gênero 11 & 13th Women’s Worlds Congress, 2017, Florianópolis. Anais [...]. Florianópolis, 2017. Disponível em: http://www.en.wwc2017.eventos.dype.com.br/resources/anais/1503076997_ARQUIVO_ContribuicoesdoCSparaoestudodasmasculinidades[textocompleto].pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
CEIA, Alda Maria dos Reis. Um olhar de dentro: o clima de escola na perspectiva dos alunos. 2011. 164 f. Dissertação (Mestrado em Administração e Gestão Educacional) – Departamento de Educação e Ensino a Distância, Universidade Aberta de Portugal, 2011. Disponível em: https://repositorioaberto.uab.pt/bitstream/10400.2/2055/1/Alda%20Ceia.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
CORNEJO, Rodrigo; REDONDO, Jesús M. El clima escolar percibido por los alumnos de enseñanza media. Una investigación en algunos liceos de la Región Metropolitana. Ultima Década, Cidpa Viña Del Mar, v. 9, n. 15, p. 11-52, 2001. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/udecada/v9n15/art02.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
GERGEN, Kenneth J.; GERGEN, Mary. Construcionismo social: um convite ao diálogo. Rio de Janeiro: Instituto Noos, 2010.
GERGEN, Kenneth J. O movimento do construcionismo social na Psicologia Moderna. R. Inter. Interdisc. INTERthesis, Florianópolis, v. 6, n. 1, p. 299-325, 2009. Disponível em: https://periodicos.ufsc.br/index.php/interthesis/article/view/1807-1384.2009v6n1p299/10807. Acesso em: 23 fev. 2021.
GUERRA VIO, Cristóbal et al. Percepción del Clima Escolar en Estudiantes de Enseñanza Media de Valparaíso de Colegios Municipales, Particulares Subvencionados y Particulares. Estudios Pedagógicos, Valdivia, v. 38, n.2, p. 103-115, 2012. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/pdf/estped/v38n2/art07.pdf. Acesso em: 23 fev. 2021.
JANOSZ, Michel; GEORGES, Patricia; PARENT, Sophie. L’environnement socioéducatif à l’école secondaire: un modèle théorique pour guider l’évaluation du milieu. Revue Canadienne de Psycho-Éducation, v. 27, n. 2, p. 285-306, 1998. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/255635944_L'environnement_socioeducatif_a_l'ecole_secondaire_Un_modele_theorique_pour_guider_l'evaluation_du_milieu. Acesso em: 23 fev. 2021.
PÉREZ, Cruz Pérez. Educacion para la convivencia como contenido curricular: propuestas de intervencionenel aula. Estudos Pedagógicos, n. 25, p. 113-130, 1999. Disponível em: https://scielo.conicyt.cl/scielo.php?script=sci_arttext&pid=S0718-07051999000100007. Acesso em: 24 fev. 2021.
OESSELMANN, Dirk. Clima escolar. Belém: Unama, 2009.
PORTAL EDUCAÇÃO, 2013. Disponível em: https://siteantigo.portaleducacao.com.br/conteudo/artigos/direito/plano-de-unidade-de-ensino/30231 . Acesso em: 30 nov. 2020.
RASERA, Emerson Fernando; JAPUR, Marisa. Os sentidos da construção social: o convite construcionista para a Psicologia. Paidéia, v. 15, n. 30, p. 21-29, 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/pdf/paideia/v15n30/05.pdf. Acesso em: 24 fev. 2021.
SAMPSON, Edward E. Celebration the other: the dialogic turn. In: GERGEN, Kenneth J.; GERGEN, Mary. Celebration the other: a dialogic account of human nature. Ohio: Taos Institute Publication, 2008.
SOUZA, Rita de Cássia de. Uma análise construcionista social da liberdade na educação. Periódico Horizontes, v. 38, n. 1, p. p. e020034, jul. 2020. Disponível em: https://revistahorizontes.usf.edu.br/horizontes/article/view/760/449. Acesso em: 24 fev. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.