Educação Infantil no contexto da pandemia: novas demandas para o trabalho e a formação docente

Authors

  • Fernanda Duarte Araújo Silva Universidade Federal de Uberlândia - UFU
  • Vilma Aparecida de Souza UFU/PPGED/FACED
  • Hélida Cristina Brandão Nunes Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e Prefeitura Municipal de Uberlândia

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.380

Keywords:

Early Childhood Education; Teaching Work; Teacher Training; Pandemic.

Abstract

This article aims to present a research developed with professionals who work in Early Childhood Education at the Municipal Education Network (RME, in Portuguese abbreviation) in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. We aim to understand the perception of teachers in this educational stage, regarding the teaching work and the training process in a period of pandemic caused by New Coronavirus (Covid-19). The quality of Early Childhood Education involves a human formation beyond the interests of capital, which transcends social inequalities and contributes to social transformation, and the reality experienced nowadays may have reinforced and accelerated several disassembles with attacks and setbacks in education, especially at the aforementioned level of education. In relation to the methodological procedures, we carried out a bibliographical study to highlight theoretical-conceptual constructs about the teacher training for Early Childhood Education. In order to investigate the process of teacher training at present context, we used a dialogic interview with RME teachers in the preceding city. In general terms, we recognized the need for schools and education departments to organize spaces and times to dialogue with professionals of this area, with the intention of identifying training needs.

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Author Biographies

Fernanda Duarte Araújo Silva, Universidade Federal de Uberlândia - UFU

Docente do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED/UFU) e do Programa de Pós-Graduação (PPGED/UFU). Integrante do Núcleo de Linguagens, Leitura e Escrita (LiLEs/FACED/UFU). Líder do Grupo de Estudos e Pesquisas sobre Linguagens e Infâncias (GEPLI) da FACED/UFU

Vilma Aparecida de Souza, UFU/PPGED/FACED

Docente do Curso de Pedagogia da Faculdade de Educação (FACED/UFU) e do Programa de Pós-Graduação (PPGED/UFU). Membro do Grupo de Pesquisa Polis - Políticas, Educação e Cidadania (UFU) e do Grupo de Estudos e Pesquisa Política e Práticas em Educação Especial (GEPEPES-UFU).

Hélida Cristina Brandão Nunes, Universidade Federal de Uberlândia (UFU) e Prefeitura Municipal de Uberlândia

Doutoranda em Educação da linha de pesquisa em Saberes e Práticas Educativas, da Universidade Federal de Uberlândia e professora da Rede Municipal de Educação de Uberlândia, MG.

 

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Published

2022-05-09

How to Cite

Duarte Araújo Silva, F., Aparecida de Souza, V. ., & Brandão Nunes, H. C. . (2022). Educação Infantil no contexto da pandemia: novas demandas para o trabalho e a formação docente . Devir Educação, 6(1), e–380. https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.380

Issue

Section

Dossiê tematico 1 - Desenvolvimento profissional docente, práticas pedagógicas e avaliação na educação infantil: questões para o debate