Educação Infantil no contexto da pandemia: novas demandas para o trabalho e a formação docente
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v6i1.380Keywords:
Early Childhood Education; Teaching Work; Teacher Training; Pandemic.Abstract
This article aims to present a research developed with professionals who work in Early Childhood Education at the Municipal Education Network (RME, in Portuguese abbreviation) in Uberlândia, Minas Gerais, Brazil. We aim to understand the perception of teachers in this educational stage, regarding the teaching work and the training process in a period of pandemic caused by New Coronavirus (Covid-19). The quality of Early Childhood Education involves a human formation beyond the interests of capital, which transcends social inequalities and contributes to social transformation, and the reality experienced nowadays may have reinforced and accelerated several disassembles with attacks and setbacks in education, especially at the aforementioned level of education. In relation to the methodological procedures, we carried out a bibliographical study to highlight theoretical-conceptual constructs about the teacher training for Early Childhood Education. In order to investigate the process of teacher training at present context, we used a dialogic interview with RME teachers in the preceding city. In general terms, we recognized the need for schools and education departments to organize spaces and times to dialogue with professionals of this area, with the intention of identifying training needs.
Downloads
References
ANTUNES, Ricardo. O caracol e sua concha: ensaios sobre a nova morfologia do
trabalho. São Paulo: Boitempo, 2005.
ARAÚJO, Sâmara Carla Lopes Guerra de; YANNOULAS, Silvia Cristina. Trabalho docente, feminização e pandemia. Retratos da Escola, v. 14, n. 30, p. 754-771, set./dez. 2020. Disponível em: <http://retratosdaescola.emnuvens.com.br/rde>. Acesso em: 10 abr. 2021.
ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia (Orgs.). Quem tem medo de ensinar na Educação Infantil: em defesa do ato de ensinar. São Paulo: Alínea, 2013.
BRASIL. Base Nacional Comum Curricular (BNCC) – Educação é a Base. Brasília: MEC; Consed; Undime, 2017. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf>. Acesso em: 8 nov. 2020.
BRASIL. Lei n. 9.394, de 20 de dezembro de 1996. Diário Oficial da União, Brasília, 23 dez. 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/leis/l9394.htm>. Acesso em: 3 nov. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Secretaria de Educação Básica. Diretrizes Curriculares Nacionais para a Educação Infantil (DCNEI). Brasília: MEC; SEB, 2010. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/dmdocuments/diretrizescurriculares_2012.pdf>. Acesso em: 10 nov. 2020.
COSTA, Cláudia Lúcia da. Educação em tempos de pandemia: ensino remoto emergencial e avanço da política neoliberal. Expedições, v. 11, p. 1-15, jan./dez. 2020.
DAL ROSSO, Sadi. Mais trabalho! A intensificação do labor na sociedade contemporânea. São Paulo: Boitempo, 2008.
DEJOURS, Christophe. A loucura do trabalho: estudo da psicopatologia do trabalho. São Paulo: Cortez; Oboré, 1991.
FREIRE, Paulo. Professora sim, tia não: cartas a quem ousa ensinar. São Paulo: Olho D’água, 2005.
GAMA, Cláudia Vasconcellos Nogueira da; CERQUEIRA, Maria Marta de Andrade; ZAMPIER, Patrícia da Paz. Educação Infantil em tempos de pandemia: quando uma máquina do tempo aproxima as distâncias. Revista Interinstitucional Artes de Educar, v. 7, n. 1, p. 522-548 jan./abr. 2021.
GESTRADO. Grupo de Estudos sobre Política Educacional e Trabalho Docente. Base de dados. Trabalho docente em tempos de pandemia. Belo Horizonte: UFMG, 2020.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.
GRACINDO, Regina Vinhaes. PNE e PDE: aproximações possíveis. In: DOURADO, Luís Fernandes (Org.). Políticas e gestão da educação no Brasil: novos marcos regulatórios. São Paulo: Xamã, 2009, p. 75-99.
MARTINS, Lígia Márcia; ARCE, Alessandra. A Educação Infantil e o Ensino Fundamental de nove anos. In: ARCE, Alessandra; MARTINS, Lígia Márcia (Orgs.). Quem tem medo de ensinar na Educação Infantil? Campinas: Alínea, 2013b, p. 39-65.
MINAS GERAIS. Currículo Referência de Minas Gerais. 2020. Disponível em: <http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/implementacao/curriculos_estados/documento_curricular_mg.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2020.
OLIVEIRA, Nilza Aparecida da Silva. História e ensino: Entendendo a dinâmica do ensino remoto nos anos iniciais da rede municipal de ensino de Uberlândia em tempos de isolamento social.In: XI Encontro Nacional Perspectivas em Ensino de História. p.1-9. Disponível em: <http:// www.perspectivas2020.abeh.org.br. Acesso em: 05 junho 2021.
RIBEIRO, Bruna. Lives: consuma com moderação. Educação Básica em Foco, v. 1, n. 1, p. 1-3, abr./jun. 2020. Disponível em: <https://educacaobasicaemfoco.net.br/01/Artigos/LIVES-CONSUMA-COM-MODERACAO-Bruna.pdf>. Acesso em: 1º nov. 2020.
UBERLÂNDIA. Instrução Normativa n. 1, de 9 de outubro de 2014. Estabelece critérios para o cumprimento do módulo II e do Dia de Formação Continuada (DFC). Diário Oficial do Município, Uberlândia, 9 out. 2014. Disponível em: <http://servicos.uberlandia.mg.gov.br/uploads/cms_b_arquivos/12716.pdf>. Acesso em: 11 nov. 2020.
UBERLÂNDIA. Lei Complementar n. 661, de 8 de abril de 2019. Diário Oficial do Município, Uberlândia, 8 abr. 2019. Disponível em: <https://leismunicipais.com.br/a/mg/u/uberlandia/lei-complementar/2019/66/661/lei-complementar-n-661-2019-altera-a-lei-n-11967-de-29-de-setembro-de-2014>. Acesso em: 26 out. 2020.
UBERLÂNDIA. Secretaria Municipal de Educação. Centro Municipal de Estudos e Projetos Educacionais Julieta Diniz. Diretrizes Curriculares Municipais de Uberlândia: Educação Infantil. Uberlândia: SME; Cemepe, 2020a. v. 2. Disponível em: <http://docs.uberlandia.mg.gov.br/wp-content/uploads/2020/02/DCMs-Educa%C3%A7%C3%A3o-Infantil.pdf>. Acesso em: 20 out. 2020.
UBERLÂNDIA. Secretaria Municipal de Educação. Documento orientador: ensino híbrido e atividades não presenciais. Uberlândia: SME, 2021. Disponível em: <https://www.passeidireto.com/arquivo/92503964/doc-orientador-educacao-infantil-2>. Acesso em: 3 jun. 2021.
UBERLÂNDIA. Secretaria Municipal de Educação. Escolas municipais. Uberlândia: SME, 2020b. Disponível em: <https://www.uberlandia.mg.gov.br/prefeitura/secretarias/educacao/escolas-municipais-uberlandia/>. Acesso em: 26 out. 2020.
UBERLÂNDIA. Secretaria Municipal de Educação. Resolução SME n. 1, de 27 de maio de 2020. Diário Oficial do Município, Uberlândia, 28 maio 2020c.
UNESCO. Organização das Nações Unidas para a Educação, a Ciência e a Cultura. Educação: da interrupção à recuperação. Unesco, 2020. Disponível em: <https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse>. Acesso em: 20 ago. 2020.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.