Percepção de discentes sobre o impacto da pandemia de COVID-19 nas atividades do mestrado profissional em saúde

Authors

  • Rosamaria Rodrigues Garcia Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP
  • Raquel de Abreu Barbosa de Paula Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP
  • Carlos Alexandre Felício Brito Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.349

Keywords:

mestrado profissional em saúde; ensino remoto; pesquisa científica; análise de conteúdo automatizada; COVID-19

Abstract

Introduction: The COVID-19 pandemic abruptly changed society and opened up weaknesses in political and economic systems. Teaching and research activities were affected, forcing institutions, teachers and students to restructure their actions. Objective: to identify the perception of students enrolled in the Professional Master's Program in Health about the effects of the pandemic on academic and research activities. Method: qualitative, quantitative, cross-sectional, descriptive study, using a semi-structured questionnaire by Google Forms®. Automated Content Analysis was used, with the free software Iramuteq® for data treatment. Results: 26 responses were received, 88.5% of the participants are involved in facing the pandemic. The quality of the corpus was considered almost adequate (64.71% of use). 685 occurrences emerged, with 180 active forms (distinct words) and 58 supplementary forms, forming a single set. The content was categorized into 3 Clusters, based on the Descending Hierarchical Class. The distributions of text segments were different. Cluster 2 was the largest, with 39.40% of the text segments, followed by Cluster 1 (33.3%) and Cluster 3 (27.27%). Final Considerations: according to the participants' perception, the COVID-19 pandemic caused changes in academic and research activities. Face-to-face classes were replaced by remote teaching. However, research activities were affected, mainly regarding data collection and research continuity, requiring adaptations. It was noted the psychic effect of social isolation and change in lifestyle, as well as in living with colleagues in academic and orientation activities. New studies can be carried out, aiming to identify the longitudinal effects of the pandemic in academic and research activities.

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Author Biographies

Rosamaria Rodrigues Garcia, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP

Fisioterapeuta, Doutora em Ciências pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo, na área de Serviços de Saúde Pública (2016), Mestre em Saúde Pública pela Faculdade de Saúde Pública da Universidade de São Paulo (2002), Especialista em Gerontologia pela SBGG - Sociedade Brasileira de Geriatria e Gerontologia (2013), possui especialização em Fisioterapia em Geriatria e Gerontologia pelo Hospital das Clínicas da Faculdade de Medicina da Universidade de São Paulo (2000). Atualmente é docente da Universidade Municipal de São Caetano do Sul, no Programa de Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde e na Graduação. É docente do Programa de Pós-Graduação Lato Sensu em Gerontologia do Centro Universitário São Camilo. Leciona desde 2000 em Cursos de Graduação, Pós Graduação e Universidade Aberta a Terceira Idade. Tem experiência clínica em Saúde Pública, Saúde Coletiva, Gerontologia, Fisioterapia em Geriatria e Gerontologia e Fisioterapia em Saúde Coletiva, além de gestão de equipe interdisciplinar e de Centros de Reabilitação e na temática Ensino em Saúde, atuando principalmente nos seguintes temas: ensino em saúde, gerontologia, saúde coletiva, saúde pública, práticas de cuidado e instituição de longa permanência para idosos.

Raquel de Abreu Barbosa de Paula, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP

Raquel de Abreu Barbosa de Paula, 46 anos, enfermeira e pedagoga. Bacharel em Enfermagem - Curso de Enfermagem e Obstetrícia. Escola de Enfermagem da USP/ São Paulo (1997). Especialização em Saúde Mental. Universidade Católica Dom Bosco/São Paulo (2018). Especialização em Enfermagem em Estomaterapia. Escola de Enfermagem da USP/São Paulo (2016). Especialização em Educação Profissional na Área de Saúde: Enfermagem.Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca/FIOCRUZ/(2005). Especialização em Enfermagem em Cuidados Intensivos - UTI. Escola de Enfermagem da USP/São Paulo (2000). Licenciatura em Enfermagem. Faculdade de Letras da USP/São Paulo (1998). Pedagogia - Habilitação em Administração Escolar do Ensino Fundamental e Médio. Faculdade de Educação, Ciências e Letras Don Domênico (2005). Atualmente é professora assistente da Faculdade do Litoral Sul Paulista, em Praia Grande - SP. Cursando pós graduação Gestão Hospitalar desde 2020. Cursando Mestrado Profissional Inovação no Ensino Superior em Saúde, na Universidade Municipal de São Caetano do Sul, desde fevereiro de 2019.

Carlos Alexandre Felício Brito, Universidade Municipal de São Caetano do Sul-´SP

Possui graduação em Licenciatura Plena pela Faculdade de Educação Física de Santo Andre (1990), Mestrado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2000); Doutorado em Educação Física pela Universidade Estadual de Campinas (2005). É Professor Doutor da Universidade Paulista e Professor-ID da Universidade Municipal de São Caetano do Sul (USCS). Exerce a função na USCS na graduação no Núcelo Comum (Metodologia da Pesquisa) e na áre da Educação Física (Disciplinas Específicas). Atua nos Strictu Sensu da USCS em dois programas: i) Mestrado Profissional em Educação; ii) Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde. Atualmente, compõe o grupo de avaliadores do MEC-INEP e Gestor do Programa de Mestrado Profissional em Inovação no Ensino Superior em Saúde da USCS..

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Published

2021-09-18

How to Cite

Rodrigues Garcia, R., de Abreu Barbosa de Paula, R., & Alexandre Felício Brito, C. (2021). Percepção de discentes sobre o impacto da pandemia de COVID-19 nas atividades do mestrado profissional em saúde . Devir Educação, 10–28. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.349