Percepção de discentes sobre o impacto da pandemia de COVID-19 nas atividades do mestrado profissional em saúde
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.349Keywords:
mestrado profissional em saúde; ensino remoto; pesquisa científica; análise de conteúdo automatizada; COVID-19Abstract
Introduction: The COVID-19 pandemic abruptly changed society and opened up weaknesses in political and economic systems. Teaching and research activities were affected, forcing institutions, teachers and students to restructure their actions. Objective: to identify the perception of students enrolled in the Professional Master's Program in Health about the effects of the pandemic on academic and research activities. Method: qualitative, quantitative, cross-sectional, descriptive study, using a semi-structured questionnaire by Google Forms®. Automated Content Analysis was used, with the free software Iramuteq® for data treatment. Results: 26 responses were received, 88.5% of the participants are involved in facing the pandemic. The quality of the corpus was considered almost adequate (64.71% of use). 685 occurrences emerged, with 180 active forms (distinct words) and 58 supplementary forms, forming a single set. The content was categorized into 3 Clusters, based on the Descending Hierarchical Class. The distributions of text segments were different. Cluster 2 was the largest, with 39.40% of the text segments, followed by Cluster 1 (33.3%) and Cluster 3 (27.27%). Final Considerations: according to the participants' perception, the COVID-19 pandemic caused changes in academic and research activities. Face-to-face classes were replaced by remote teaching. However, research activities were affected, mainly regarding data collection and research continuity, requiring adaptations. It was noted the psychic effect of social isolation and change in lifestyle, as well as in living with colleagues in academic and orientation activities. New studies can be carried out, aiming to identify the longitudinal effects of the pandemic in academic and research activities.
Downloads
References
BEZERRA, A. C. V.; SILVA, C. E. M.; SOARES, F. R. G.; SILVA, J. A. M. Fatores associados ao comportamento da população durante o isolamento social na pandemia de COVID-19. Ciência & Saúde Coletiva, 25(Supl.1):2411-2421, 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Parecer CNE/CES n.º 1.133, de 7 de agosto de 2001. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais dos Cursos de Graduação em Enfermagem, Medicina e Nutrição. Diário Oficial da União. Brasília, 3 out. 2001c; Seção 1E, p.131.
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Câmara de Educação Superior. Resolução CNE/CES n.º 3, de 23 de junho de 2014. Institui Diretrizes Curriculares Nacionais do Curso de Graduação em Medicina e dá outras providências. Diário Oficial da União, Brasília, 23 jun de 2014 – Seção 1 – pp. 8-11.
CRESWELL, J. W. Projeto de Pesquisa: métodos qualitativos, quantitativos e mistos. Porto Alegre: Artmed, 2007.
FLEURY, S. Políticas de isolamento na pandemia: confrontação federativa, disputas discursivas e consequências político-sanitárias. In: SANTOS, A. O.; LOPES, L. T. (Org.). Principais Elementos. Coleção Covid-19. v. 1., Brasília, DF: Conselho Nacional de Secretários de Saúde, 2021.
GRIMMER, J.; STEWART, B. M. Text as data: the promise and pitfalls of automatic content analysis methods for political texts. Political Analysis, 2013.
NASCIMENTO, Elvira Lopes. A dupla semiotização dos objetos de ensino-aprendizagem: dos gestos didáticos fundadores aos gestos didáticos específicos. Signum: estudos da linguagem, v. 14, n. 1, p. 421-445, 2011.
OLIVEIRA, V. H. N. O. Juventudes, escola e cidade na pandemia da Covid-19. Boletim de Conjuntura (BOCA), vol. 4, n. 10, 2020.
RATINAUD, P. IRAMUTEQ: Interface de R pour les Analyses Multidimensionnelles de Textes et de Questionnaires [Computer software]. 2009. Disponível em: < http://www.iramuteq.org >. Aceso em: 26 mar. 2016. Issn 2178-079x
SANTOS, S. S.; BRANDÃO, G. C. G.; ARAUJO, K. M. F. A. Social isolation: a look health elderly mental during the COVID-19 pandemic. Research, Society and Development. 2020; 9(7): 1-15, e392974244.
SPOSITO, M. E. B.; GUIMARÃES, R. B. Por que a circulação de pessoas tem peso na difusão da pandemia. Portal Eletrônico da UNESP [2020]. Disponível em: <https://www2.unesp.br/portal#!/noticia/35626/por-que-a-circulacao-de-pessoas-tem-peso-na-difusao-da-pandemia>.
THOMAS, J. R.; NELSON, J. K.; SILVERMAN, S. J. Métodos de pesquisa em atividade física. Artmed Editora, 2009.
VERCELLI, L. C. A.. Aulas remotas em tempos de Covid-19: a percepção de discentes de um programa de mestrado profissional em educação. Revista @mbienteeducação. São Paulo: Universidade Cidade de São Paulo, v. 13, n. 2, p.47-60 Mai/Ago 2020.
WANG, C. et al. “A novel coronavirus outbreak of global health concern”. The Lancet, vol. 395 February, 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.