Professional expectations and perceptions of the concluintes: training and performance of pedagogues in non-school spaces
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.295Keywords:
Pedagogy Course, Pedagogy, Field of activityAbstract
The issues addressed in this work intend to contribute to the debate around professional expectations and perceptions of the graduates of the Pedagogy course participating in the research on the training and performance of educators in non-school spaces. Thus, it was proposed to verify the possibilities that the pedagogy course presents for the training of pedagogues in non-school spaces. The results presented were obtained through a qualitative research methodology. For data collection, a structured questionnaire was applied to 20 undergraduate students in the tenth block of the Pedagogy course. To examine the data collected, we used Content Analysis in Bardin (2011). The results show that the graduates recognize demands for the pedagogue's performance in non-school spaces, but the course is based on teaching in Early Childhood Education and in the Early Years of Elementary Education. The students mentioned some experiences they had during the course in non-school spaces. However, they stressed that they felt the lack of studies with approaches related to theoretical and methodological knowledge to justify their actions in these environments. Therefore, it is important that the Pedagogy course provides a more complete and solid training, which allows a new meaning in the construction of the pedagogical professional identity beyond the classroom.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Conselho Nacional de Educação. Diretrizes Curriculares nacionais para o curso de Graduação em Pedagogia. Resolução n°1 de 15 de maio de 2006. Brasília: MEC, 2006.
DIAS, Luciana Silva. Processos de planejamento didático em Educação Social: significados e estratégias. 2020. 137 p. Dissertação (mestrado em educação), Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, 2020.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia como ciência da educação. 2 ed. São Paulo: Cortez, 2008.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do Oprimido. 17 ed. Rio de Janeiro, Paz e Terra, 1987.
GIL, Antônio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6 ed. São Paulo: Atlas, 2010.
KUENZER, Acácia Zenaída. As diretrizes Curriculares para o curso de Pedagogia: uma expressão da epistemologia da prática. XIII ENDIPE. Anais. ISBN: 85-373-0079-9. Recife: Bagaço, 2006.
LIMA, Maria Socorro Lucena. A hora da prática: reflexões sobre o estágio supervisionado e ação docente. 2. Ed. Fortaleza: Edições Demócrito Rocha, 2001.
LIBÂNEO, José Carlos. Pedagogia e pedagogos, para quê? 8 ed. São Paulo: Cortez, 2005.
LIBÂNEO, José Carlos. PIMENTA, Selma Garrido. Formação de profissionais da educação: visão crítica e perspectivas de mudança. In: PIMENTA, Selma Garrido (Org.) Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2002.
PÉREZ SERRANO, Gloria. Investigación cualitativa: retos e interrogantes. 5 ed. La Muralla, 2011, p. 133-157.
PIMENTA, Selma Garrido. Pedagogia e pedagogos: caminhos e perspectivas. São Paulo: Cortez, 2011. p. 155- 197.
RICHARDSON, Roberto Jarry. Métodos e técnicas. 3.ed. São Paulo: Atlas, 1999.
RIOS, Terezinha Azeredo. Ética e Competência. 5ª ed. São Paulo: Cortez, 1997. p. 45-67.
SCHIMIED-KOWARZIK, Wolfdietrich. Pedagogia Dialética. São Paulo: Brasiliense, 1983.
SHIMITZ, Taís. O pedagogo e a educação contemporânea: muitos desafios. Curitiba: Intersaberes, 2013.
SAMPIERI, Roberto Hernandez; COLLADO, Carlos Fernández; LUCIO, María del Pilar Baptista. Metodología de la investigación. 3. ed. México: McGraw Hill, 2010.
SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. A significação da Pedagogia: discurso curricular, representações sociais e perspectivas de ensino na formação inicial de pedagogos. Dissertação (Mestrado em Educação) Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2012. Disponível em: http://tede.biblioteca.ufpb.br/bitstream/tede/4667/1/arquivototal.pdf. Acesso em: 06 jun.2019.
SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Educação não escolar como campo de práticas pedagógicas. Revista Brasileira Estudos Pedagógicos. Brasília, v. 96, n. 244, p. 561-576, set./dez. 2015.
Disponível: http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S217666812015000300561&script=sci_abstract&tlng=pt. Acesso em: 22 set.2019.
SEVERO, José Leonardo Rolim de Lima. Marcos regulatório das políticas curriculares do curso de pedagogia no Brasil (1939-2006): tramas históricas da (des)configuração da pedagogia. In: IX Seminário nacional de estudos e pesquisas “história, sociedade e educação no Brasil” Universidade Federal da Paraíba. João Pessoa, 2012 Disponível: http://www.histedbr.fe.unicamp.br/acer_histedbr/seminario/seminario9/PDFs/2.22.pdf. Acesso em: 22 abril.2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.