Professional expectations and perceptions of the concluintes: training and performance of pedagogues in non-school spaces

Authors

  • Luciana Silva Dias Universidade Federal da Paraíba - UFPB
  • Douglas Pereira da Costa Logos University International- MI- FL (USA)
  • Maria das Dôres de Sousa Universidade Federal do Piauí - UFPI

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.295

Keywords:

Pedagogy Course, Pedagogy, Field of activity

Abstract

The issues addressed in this work intend to contribute to the debate around professional expectations and perceptions of the graduates of the Pedagogy course participating in the research on the training and performance of educators in non-school spaces. Thus, it was proposed to verify the possibilities that the pedagogy course presents for the training of pedagogues in non-school spaces. The results presented were obtained through a qualitative research methodology. For data collection, a structured questionnaire was applied to 20 undergraduate students in the tenth block of the Pedagogy course. To examine the data collected, we used Content Analysis in Bardin (2011). The results show that the graduates recognize demands for the pedagogue's performance in non-school spaces, but the course is based on teaching in Early Childhood Education and in the Early Years of Elementary Education. The students mentioned some experiences they had during the course in non-school spaces. However, they stressed that they felt the lack of studies with approaches related to theoretical and methodological knowledge to justify their actions in these environments. Therefore, it is important that the Pedagogy course provides a more complete and solid training, which allows a new meaning in the construction of the pedagogical professional identity beyond the classroom.

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Author Biographies

Luciana Silva Dias, Universidade Federal da Paraíba - UFPB

Mestre em Educação, Universidade Federal da Paraíba, João Pessoa, Paraíba, Brasil.

Douglas Pereira da Costa, Logos University International- MI- FL (USA)

Mestre em Educação, Logos University International, Miami, Flórida, EUA.

Maria das Dôres de Sousa, Universidade Federal do Piauí - UFPI

Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2012), Mestrado em Educação pela Universidade Federal do Piauí (2002), Especialização em Ensino pela Universidade Federal do Piauí (1984), Graduada em Bacharelado em Ciências Sociais - Sociologia pela Universidade Federal da Paraíba (1980). Professora - Associada 4 da Universidade Federal do Piauí. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Educação popular. Desenvolve estudos sobre identidade e docência, sociologia no ensino médio, movimentos sociais, juventude, práticas educativas. É pesquisadora do Grupo de Estudos e Pesquisas em Teorias e Práticas Pedagógicas (CSHNB/UFPI), especificamente nas linhas de investigação em educação, diversidades e movimentos sociais.

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Published

2020-11-29

How to Cite

Silva Dias, L., Pereira da Costa, D., & Sousa, M. das D. de. (2020). Professional expectations and perceptions of the concluintes: training and performance of pedagogues in non-school spaces. Devir Educação, 4(2), 328–342. https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.295

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo