Mediation, collaboration, and teacher education: experiences from the Alfaletrar project

Authors

  • Karoline Campos Lima Miranda Prefeitura Municipal de Santa Luzia- MG
  • Santuza Amorim da Silva Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1105

Keywords:

Pedagogical mediation, Teacher education, Literacy and reading, Network-based training, Public education policies

Abstract

This text is the result of research carried out within the scope of the Graduate Program in Education at the State University of Minas Gerais (UEMG), entitled Network Formation and the Mediations Conducted by Teachers Representing the Literacy and Reading Center in the Alfaletrar Project. The article aims to present and discuss the analyses of pedagogical mediation practices developed by teachers of the Literacy and Reading Center within the framework of the Alfaletrar Project, a public policy implemented in the municipal education network of Lagoa Santa–MG. The methodological strategy used for the analyses was a case study, with direct observation and semi-structured interviews as data collection techniques. The results show that the mediations carried out are organized into four dimensions: (1) strengthening of network-based professional development; (2) collaborative definition of curricular goals; (3) horizontal partnership with classroom teachers; and (4) systematic monitoring of student learning. The analyses revealed that the mediation actions foster the articulation between theory and practice, promoting teachers’ professional development and contributing to improved student learning. Furthermore, the findings point to challenges for consolidating the model, such as the need for institutional time and adequate resources for mediation activities. It is concluded that the Alfaletrar experience represents a relevant example of educational public policy based on collaboration and continuing education, with potential for adaptation to different contexts, provided that local specificities are respected.

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Author Biographies

Karoline Campos Lima Miranda, Prefeitura Municipal de Santa Luzia- MG

Mestre em Educação e Formação Humana pela Universidade do Estado de Minas Gerais (UEMG). Graduada em Pedagogia pelo Centro Universitário Metodista Izabela Hendrix (2016). Especialista em Educação Inclusiva pela Faculdade Batista de Minas Gerais ( 2019). Possui experiência na área de educação inclusiva como professora de apoio. Trabalhou como Professora de Educação Infantil e como professora na Prefeitura Municipal de Lagoa Santa- MG. Atualmente é professora do Ensino Fundamental I na Prefeitura Municipal de Santa Luzia - MG.

Santuza Amorim da Silva, Universidade do Estado de Minas Gerais - UEMG

Graduou-se em Biblioteconomia pela Universidade Federal de Minas Gerais (1993) e Licenciatura em História (PUC/MG). Possui mestrado em Educação (1997), doutorado em Educação (2007) pela Universidade Federal de Minas Gerais, doutorado sanduíche pelo INRP (Institut Nacional de Recherche Pédagogigue). Realizou estágio de pós-doutorado na Université Paris 8 (2011/12). Atua como professora no Curso de Pedagogia e no Mestrado em Educação da Universidade do Estado de Minas Gerais. Atuou como Coordenadora Adjunta do Programa de Mestrado em Educação e Formação Humana da Faculdade de Educação/UEMG em 2013/14. Atualmente integra os seguintes grupos de pesquisas: Nepel (UEMG), Prodoc (UFMG) e Nera/Programa Ações Afirmativas (UFMG). As pesquisas focalizam os seguintes temas: saberes e práticas docentes, práticas culturais e sociais de leitura e desigualdades raciais/ desigualdades escolares.

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Published

2025-11-07

How to Cite

Campos Lima Miranda, K., & Amorim da Silva, S. (2025). Mediation, collaboration, and teacher education: experiences from the Alfaletrar project. Devir Educação, 9(1), e-1105. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1105