Play and Games as mathematical practices in early childhood education

Authors

  • Daniela Maria Gonçalves Fonseca Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES
  • Francely Aparecida dos Santos Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1083

Keywords:

Mathematics education;, Playful education;, School curriculum;, Early childhood education..

Abstract

The present article discusses the role of play and games in the teaching and learning of Mathematics in the early years. As part of the findings, it presents strategies that aim to integrate, in a planned and intentional manner, these playful practices, considering the cultural and linguistic diversity of children. The aim was to understand how Early Childhood Education teachers use play and games in their didactic-pedagogical planning, as well as to reflect on the challenges of including playfulness in the classroom. The methodology adopted combined a literature review and field research, with a qualitative approach through semi-structured interviews. Seven teachers participated, working from Maternal II to the 2nd stage of Early Childhood Education, at a CEMEI (Municipal Center for Early Childhood Education) in the city of Montes Claros/MG. The interviews, based on a script with fourteen questions, made it possible to understand whether playfulness is present in Mathematics activities and how it contributes to the teaching and learning processes. The article is organized into three sections: the first details the methodological process; the second outlines the participants' profiles; and the third presents and analyzes the data obtained in the interviews, which constitute the research findings. The analysis sought to understand the frequency with which children have access to playful activities and how teachers perceive the importance of play and games in the development of mathematical skills in the early years.

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Author Biographies

Daniela Maria Gonçalves Fonseca, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Mestranda em Educação pela Universidade Estadual de Monte Claros ( UNIMONTES) e Pós-Graduada em Gestão Escolar da Escola de Gestores da Educação Básica do MEC, pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG ), e Pós-Graduada (lato-sensu) em Docência do Ensino Superior, pela Associação Educativa do Brasil (SOEBRAS 2006).  Graduada em Licenciatura plena em Pedagogia, pela Universidade de Alfenas (UNIFENAS 2002). Atualmente exerço a função de supervisora de Ensino do Sistema Municipal de Educação de Montes Claros, MG.

Francely Aparecida dos Santos, Universidade Estadual de Montes Claros - UNIMONTES

Estágio Pós-Doutoral, na Linha de Pesquisa Profissão Docente, Currículo e Avaliação PDCA do Programa de Pós-Graduação em Educação, pela Universidade de Brasília (UnB).Doutorado em Educação: Formação de Professores, pela Universidade Metodista de Piracicaba - UNIMEP-SP (2012), e Mestrado em Educação : Formação de Professores, pela Universidade de Uberaba-UNIUBE (2003). Graduada em licenciatura plena em Pedagogia (1999), pela Universidade Estadual de Montes Claros/MG -Unimontes, e em Matemática (2000), pela Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais - PUC-MG. Especialista em a) Psicopedagogia e b)Teoria e Prática em Supervisão Educacional, ambas pela Universidade Estadual de Montes Claros - Unimontes. É do quadro docente e efetiva concursada da Universidade Estadual de Montes Claros-Unimontes/MG. Estudiosa da área da Pedagogia Sistêmica. Coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGE), da Universidade Estadual de Montes Claros (Unimontes), desde 2021.

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Published

2025-11-07

How to Cite

Gonçalves Fonseca, D. M., & dos Santos, F. A. (2025). Play and Games as mathematical practices in early childhood education. Devir Educação, 9(1), e-1083. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1083