The presence of books by black authors in school libraries: impacts on racial literacy and literary education observing Laws 10.639/03 and 11.645/08

Authors

  • Edileuza Araujo UNIVERSIDADE FEDERAL DO NORTE DO TOCANTINS https://orcid.org/0000-0002-3674-2271
  • Nilo Marinho Pereira Junior UNIVERSIDADE FEDERAL DO NORTE DO TOCANTINS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1016

Keywords:

Literary Education, Racial literacy, Black Representativeness, School library

Abstract

Black students in public schools may not develop an interest in literary education because they do not identify with the books and texts, the vast majority of which are written by white authors who present a reality that is completely different from their own. Based on this observation, we proposed to investigate the presence of books by black authors in school libraries in Araguaína-TO, as well as how these books are used in the process of literary education and Racial Literacy and their contribution to ensuring black representation in schools and compliance of laws 10,639/03 and 11,645/08. This is a qualitative and quantitative research carried out using forms applied in five school units in the state education network of Araguaína-TO, in the year 2023. To support our discussions, we brought into our theoretical contribution some authors such as Almeida (2017), Almeida (2021), Dalcastagnè (2012), Santos (2021), Leahy-Dios (2004), Adichie (2019), Milanes (2002), Campello (2008), Castrillón (2011). We present some considerations about the presence of this collection in libraries and its use by teachers and students.

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Author Biographies

Edileuza Araujo, UNIVERSIDADE FEDERAL DO NORTE DO TOCANTINS

Doutoranda em Letras: Ensino de Língua e Literatura (UFNT-2021). Mestra em Letras: Ensino de Língua e Literatura (UFT-2019). Especialista em Leitura e Produção Escrita- Fundação Universidade Federal do Tocantins (2009). Graduada em Letras: Língua portuguesa e inglesa e respectivas Literaturas-(UFT-2006). Membro associada da Associação Brasileira de Literatura Comparada (ABRALIC), no ano de 2021. Tem experiência na área de Letras, com ênfase em Linguística e Literaturas. Exerceu a função de professora substituta na Universidade Federal do Tocantins, no curso de Letras (2008-2009). Atuou como professora da Rede Municipal de Ensino de Araguaína-Tocantins (2000-2009). Professora da Educação Básica da Rede Estadual de Ensino do Estado do Tocantins desde (2010).

Nilo Marinho Pereira Junior, UNIVERSIDADE FEDERAL DO NORTE DO TOCANTINS

Doutorando no Programa de Pós-Graduação em Linguística e Literatura UFNT. Mestre em Letras: ensino de Língua e Literatura pela Universidade Federal do Tocantins (2019), possui pós-graduação em Metodologia do Ensino Superior (UNIRG) e graduação em Biblioteconomia pela Universidade Federal do Pará (2007). Atualmente é bibliotecário da Universidade Federal do Norte do Tocantins; também atua como professor em cursos de pós-graduação. Tem experiência na área de Ciência da Informação, com ênfase em Biblioteconomia, atuando principalmente nos seguintes temas: educação, formação de Leitores, mediação de leitura e Metodologia Científica.

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Published

2025-07-08

How to Cite

Araujo, E., & Marinho Pereira Junior, N. (2025). The presence of books by black authors in school libraries: impacts on racial literacy and literary education observing Laws 10.639/03 and 11.645/08 . Devir Educação, 9(1), e-1016. https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.1016