Media education and teaching practice in a pandemic context
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v9i1.933Keywords:
Media education and teaching practice in a pandemic contextAbstract
Incorporating media Education into the school curriculum is to encourage non-compartmentalized teaching based on the active attitude of students, inevitably immersed in the digital environment. From this perspective, it is essential to use content that allows exploration through interdisciplinary. In this work, we use Scientific Method theme in a proposal for teaching by investigation, based on a didactic sequence, applied to high school and youth and adult Education students at a college in the State of Bahia. The guiding question of the present work was to assess whether our students are media prepared to position themselves in the digital world, as it is urgent for them to know to check the sources of any information and the posts intention, declared or subliminal, that they access. Thus, this project constituted a valuable diagnosis to encourage future actions on this theme in loco or in different spaces, being able to subsidize the teaching practice, which must be articulated between the different cultures, including cybernetics, in which young people are inserted, as well as their future expectations.
Downloads
References
ALARCÃO, Isabel. Professores reflexivos em uma escola reflexiva. 8. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
BRASIL. Ministério da Educação. Base Nacional Comum Curricular. Brasília: MEC, 2017.
BUCKINGHAM, David. Media Education: Literacy, Learning and Contemporary Culture. Cambridge: Polity, 2003.
BUCKINGHAM, David. Cultura digital, educação midiática e o lugar da escolarização. Educação & Realidade, Porto Alegre, v. 35, n. 3, p. 37-58, 2010. Disponível em: https://seer.ufrgs.br/educacaoerealidade/article/view/13077. Acesso em: 15 set. 2022.
DESJARDINS, Jeff. What happens in an internet minuet in 2019? Publicado em: 13/03/2019. Visual Capitalist. Disponível em: https://bit.ly/2Y0us0L. Acesso em: 11 fev. 2022.
ESTEVES, Eduarda. A evolução das vacinas contra a Covid-19 e a corrida pela imunização em 2020. Publicado em: 01/01/2021. Saúde IG. Disponível em: https://saude.ig.com.br/coronavirus/2021-01-01/a-evolucao-das-vacinas-contra-a-covid-19-e-a-corrida-pela-imunizacao-em-2020.html. Acesso em: 11 fev. 2022.
FREIRE, Paulo. Ação cultural para a liberdade. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1978.
FREIRE, Paulo. Educação e mudança. Tradução de Moacir Gadotti e Lillian Lopes Martin. 21 ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1979. (Coleção Educação e Comunicação, v. 1).
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2000.
FREITAS, Luiz Carlos de. A reforma empresarial da educação: nova direita, velhas ideias. 1. ed. São Paulo: Expressão Popular, 2018.
GALLO, Silvio. Conhecimento, transversalidade e educação: para além da interdisciplinaridade. Impulso: Revista de Ciências Sociais e Humanas, Piracicaba, SP, v. 10, n. 21, p. 115-133, 1997. Disponível em: http://www.cedap.assis.unesp.br/cantolibertario/textos/0119.html. Acesso em: 15 set. 2022.
LÉVY, Pierre. As tecnologias da inteligência: o futuro do pensamento na era da informática. Tradução de Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Ed. 34, 1993.
MOSANER, Eduardo Júnior. Arte-educação: leitura de obras e elaboração de propostas poéticas a partir do acervo da pinacoteca do estado de São Paulo. 2008. 233 f. Dissertação (Mestrado em Educação, Arte e História da Cultura) – Faculdade de Educação, Universidade Presbiteriana Mackenzie, São Paulo/SP, 2008.
PIMENTA, Selma Garrido. Pesquisa-ação crítico-colaborativa: construindo seu significado a partir de experiências com a formação docente. Educação e Pesquisa, São Paulo, v. 31, n. 3, p. 521-539, set./dez. 2005. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/9HMYtvM7bpRtzLv6XyvwBxw/?format=pdf&lang=pt. Acesso em: 11 fev. 2022.
SANTAELLA, Lúcia. Da cultura das mídias à cibercultura: o advento do pós-humano. Revista FAMECOS, Porto Alegre, n. 22, p. 23-32, dezembro 2003. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/revistafamecos/article/download/3229/2493./0. Acesso em: 15 set. 2022.
SANTOS, Edméa. Pesquisa-formação na cibercultura. Teresina, PI: EDUFPI, 2019.
SPINELLI, Egle Müller; SANTOS, Jéssica de Almeida. Saberes necessários da educação midiática na era da desinformação. Revista Mídia e Cotidiano, Rio de Janeiro, v. 13, n. 3, p. 45-61, 2019. Disponível em: https://periodicos.uff.br/midiaecotidiano/article/view/38112. Acesso em: 11 fev. 2022.
SOUSA, Nilcelio Sacramento de. Viagens e narrativas sobre gênero e sexualidade na (des)formação docente: (re)invenção de mim e de nós. 2022. 311 f. Tese (Doutorado em Educação) – Faculdade de Educação, Universidade Federal Fluminense (UFF), Niterói/RJ, 2022.
TANAJURA, Laudelino Luiz Castro; BEZERRA, Ada Augusta Celestino. A Pesquisa-ação sob a ótica de René Barbier e Michel Thiollent: aproximações e especificidades metodológicas. Revista Eletrônica Pesquiseduca, Santos, SP, v. 07, n. 13, p. 10-23, jan./jun. 2015. Disponível em: https://periodicos.unisantos.br/pesquiseduca/article/view/408. Acesso em: 11 fev. 2022.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Devir Educação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.