Uma análise do discurso da pobreza e riqueza no Youtube

Authors

  • Iane da Silva Santos Universidade Federal de Sergipe - UFS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.830

Keywords:

Discourse Analysis, Social classes, poverty, wealth

Abstract

Taking into account the social class discussion in the 21st century society and the predominance of discourses that are involved in this context, the objective of this article will be to discursively analyze how these discourses are constructed in the subjects' speeches, through the Youtube website. Starting from an initial perception, there was a divergence between what being poor and being rich is socially meaning, realizing that they do not have the same repercussions and social impacts. Based on French Discourse Analysis authors such as Pêcheux (2002) Orlandi (1996), Maldidier (1997) and Maingueneau (1997), six videos taken from the aforementioned platform will be used to analyze how the discourses of the poor are being disseminated as a comic or negative class, in contrast with the desire/proof of wealth and, as a result, the strengthening of capitalism.

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Author Biography

Iane da Silva Santos, Universidade Federal de Sergipe - UFS

Licenciada em Letras Português- Inglês pela Universidade Federal de Sergipe (UFS), mestre pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (PPGL) da UFS e doutoranda em Linguística pelo PPGL na mesma instituição. Desenvolve trabalhos, principalmente, na área dos multiletramentos e das multimodalidades linguísticas. Também pesquisa sobre o ensino-aprendizagem da Língua Inglesa, razão pela qual foi professora do programa Inglês sem Fronteiras (Núcleo UFS) entre 2017-2018. Atualmente, é servidora pública estadual no cargo de professora de língua inglesa (2019).

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Published

2024-01-12

How to Cite

da Silva Santos, I. (2024). Uma análise do discurso da pobreza e riqueza no Youtube. Devir Educação, 8(1), e–830. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.830