Principais temáticas investigadas nas dissertações sobre a prática docente de professores de Biologia no Ensino Médio entre 2012-2022

Authors

  • FABIO NEVES RIBEIRO Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT
  • Domenica Palomaris Mariano de Souza Universidade Federal do Norte do Tocantins- UFNT

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.828

Abstract

This article aimed to present the main topics covered by research on dissertations of academic and professional master's degree published between 2012-2022 regarding the teaching practice of high school biology teachers. Based on this analysis, we classified the studies that were developed. We also identified which postgraduate institutions and programs have published more about the subject. In addition, we present the main results obtained and point out less explored topics in the field. The developed methodology was the qualitative approach using technical procedures of the type bibliographic review. For the analysis of the research found, the content analysis, Bardin based (2011), was used. The research locus developed through consultations with the Database of the Brazilian Digital Library of Theses and Dissertations - BDTD. The results pointed out 38 works that addressed topics related to teaching practice in biology, being classified into four categories: educational methodology, education in biological sciences, professional improvement and evaluation of educational resources. The research showed a multiplicity of contexts that influences the work process of educators, encompassing variables such as the initial and continuous formation of the teacher, the work conditions and the didactic aspects inherent in the process.

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Author Biographies

FABIO NEVES RIBEIRO, Universidade Federal do Norte do Tocantins - UFNT

Licenciado em Ciências Naturais - Biologia pela Universidade Federal Do Maranhão - UFMA, Especialista em Metodologia do Ensino Superior, Mestrando em Ensino de Ciências e Matemática pelo Programa de Pós-graduação em Ensino de Ciências e Matemática - PPgecim da Universidade Federal Do Norte do Tocantins - UFNT, Araguaína-TO.

Domenica Palomaris Mariano de Souza, Universidade Federal do Norte do Tocantins- UFNT

Bacharel em Ciências Biológicas pela Universidade Bandeirante de São Paulo (2001). Mestrado (2005) e Doutorado (2009) em Ciências pela Universidade de São Paulo. Professora Associada I da Universidade Federal do Norte do Tocantins e docente permanente do Programa de Pós-Graduação em Ensino de Ciências e Matemática (PPGECIM). Tem experiência com estudos experimentais em Toxicidade Animal, Toxicologia Reprodutiva, Imunotoxicidade e Hematotoxicidade. Atualmente desenvolve projetos na área de Ensino em Ciências e Biologia com ênfase em Divulgação Científica, Educação em Saúde, Formação de Professores, Novas Tecnologias Educacionais e Práticas Educativas

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Published

2024-06-24

How to Cite

NEVES RIBEIRO, F., & Palomaris Mariano de Souza, D. . (2024). Principais temáticas investigadas nas dissertações sobre a prática docente de professores de Biologia no Ensino Médio entre 2012-2022. Devir Educação, 8(1), e–828. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.828