O perfil socioeconômico dos discentes de Licenciaturas na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus do Pantanal (CPAN)

Authors

  • Fabiano Quadros Rückert Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Felipe Dartagan Maropo Teixeira de Castro Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS
  • Gonçalina Francisca de Oliveira Martta Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.815

Keywords:

Democratization of Higher Education, students, Teacher Training Courses

Abstract

The article analyzes the socioeconomic profile of 120 students enrolled in undergraduate courses at the Federal University of Mato Grosso do Sul (UFMS), on the Pantanal Campus (CPAN). These students represent a sample of academics who study in-person degrees on the western border of Brazil. The group of research participants is made up of students who agreed to respond to a questionnaire made available on the Google Forms Platform, between August 1st and September 30th, 2023. The questionnaire covered aspects such as gender; race; age group; employment situation; family composition of students; and also recorded information about their academic trajectory and their expectations regarding the training received in Higher Education. Based on the data collected and with the help of research that addresses the process of democratization of Higher Education, the article seeks to expand existing knowledge regarding undergraduate students residing on the Brazil/Bolivia border.

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Author Biographies

Fabiano Quadros Rückert, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Doutor em História pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS) e Doutor em Patrimônio pela Universidade de Jaén (Espanha). Cursou Graduação e Mestrado em História na UNISINOS.  No período de 2013 a 2015, trabalhou como Editor da Revista Latino-Americana de História (RLAH) e como Coordenador do GT de História Ambiental da ANPUH-RS. Com o auxilio da CAPES, realizou intercâmbio na Universidad Nacional del Centro de la Província de Buenos Aires (UNICEN) e na Universidade de Jaén, ambos durante o curso de Doutorado. Em 2016, ingressou como Professor Adjunto na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS),Campus Pantanal, onde leciona no Curso de Licenciatura em História, no Programa de Pós-Graduação em Educação e no Programa de Pós-Graduação em Estudos Fronteiriços. Atualmente, é Editor da Revista Brasileira de História & Ciências Sociais (RBHCS).

Felipe Dartagan Maropo Teixeira de Castro, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Graduado em Licenciatura Plena em História (UFMS-CPAN - 2009), Mestre pelo Programa de Mestrado em Estudos Fronteiriços (UFMS-CPAN - 2012) e doutor em Estudos Literários na linha de Historiografia Literária pelo Programa de Pós-Graduação em Letras (UFMS-CPTL - 2022) tem interesse e pesquisas sobre a temática das migrações humanas. Atua como professor adjunto no curso de História nas disciplinas de História da América (Colonial e Republicana) e Introdução ao Ensino de História no Campus do Pantanal (UFMS)

Gonçalina Francisca de Oliveira Martta, Universidade Federal do Mato Grosso do Sul - UFMS

Licenciada em História pela UFMS. Mestranda no Programa de Pós-Graduação em Educação da UFMS, Campus do Pantanal.

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Published

2024-06-11

How to Cite

Rückert, F. Q., Felipe Dartagan Maropo Teixeira de Castro, & Gonçalina Francisca de Oliveira Martta. (2024). O perfil socioeconômico dos discentes de Licenciaturas na Universidade Federal de Mato Grosso do Sul (UFMS), Campus do Pantanal (CPAN). Devir Educação, 8(1), e–815. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.815