Inclusive education in the teaching of Sciences for autistic students: experiences of public school teachers from Valença do Piauí-PI

Authors

  • Allan Diêgo Rodrigues Figueiredo Universidade Federal de Pernambuco - UFPE
  • Bruna Kelly Quaresma Cardoso Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.812

Keywords:

autism; inclusive education; Sciences., autism; Sciences; inclusive education

Abstract

The present study investigates the teaching practices of final-year elementary school teachers in the municipality of Valença do Piauí, in relation to the inclusion of autistic students, notably in the discipline of Sciences. The research problematized: how have the teaching practices of teachers in the municipality of Valença attended to the teaching and learning of autistic students? For this, a qualitative approach was chosen, with the application of a semi-structured interview to the teachers. The collected data were treated according to Content Analysis for the interpretation of the results. It was concluded that there are advances regarding the teaching and inclusion of autistic students in the municipality, however, there are still problems that hinder the effective implementation of the modality. The main challenge is the lack of ongoing training for teachers who work in common classrooms, because, for inclusion to become really effective, it must start from constant training and qualification of educators.

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Author Biographies

Allan Diêgo Rodrigues Figueiredo, Universidade Federal de Pernambuco - UFPE

Doutor em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação (PPGEdu) da Universidade Federal de Pernambuco (UFPE). Mestre em Educação Contemporânea pelo Programa de Pós-Graduação em Educação Contemporânea (PPGEduC) da UFPE/CAA (Campus Acadêmico do Agreste). Possui Licenciatura em Pedagogia e especialização em Docência do Ensino Superior. Também é licenciado em Filosofia pela Faculdade São Bento da Bahia (2013), Especialista em Filosofia (2019), Especialista em Hermenêutica Bíblica pela Universidade Católica de Pernambuco - UNICAP (2016), e cursou Bacharelado em Teologia pela Universidade Católica Dom Bosco - UCDB (2018). É professor substituto de disciplinas pedagógicas na Licenciatura em Ciências Biológicas do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí (IFPI), Campus Valença do Piauí. Professor convidado na Especialização em Interculturalidade e Decolonialidade na Educação Escolar Indígena e Quilombola no IFSertão-PE. Desenvolve pesquisas na área de Filosofia Antiga, especificamente, sobre a Filosofia platônica, Educação na Grécia Antiga, Filosofia da Educação e Ética. Dedica-se também aos estudos sobre Educação Popular, Educação em Movimentos Sociais, Educação do Campo, Prática Pedagógica Educador-Educando, Educação intercultural e Formação de Professores. É membro do Grupo de Estudos e Pesquisas Interdisciplinar em Formação Humana, Representações e Identidades - GEPIFHRI/ UFPE/ CNPq. Também é membro do Grupo de Estudo, Pesquisa e Extensão em Educação do Campo e Quilombola - GEPECQ/ UFPE/ CNPq

Bruna Kelly Quaresma Cardoso, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Piauí

Graduada no Curso de Licenciatura em Ciências Biológicas. Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia – IFPI, Campus Valença do Piauí. 

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Published

2024-01-12

How to Cite

Figueiredo, A. D. R., & Cardoso, B. K. Q. . (2024). Inclusive education in the teaching of Sciences for autistic students: experiences of public school teachers from Valença do Piauí-PI. Devir Educação, 8(1), e–812. https://doi.org/10.30905/rde.v8i1.812