O ensino de matemática e tecnologias: ações e perspectivas de professores de matemática em tempo de pandemia
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.424Keywords:
Professores de matemática, TIC, Aulas remotas, Ensino de MatemáticaAbstract
This work presents the result of a study, which aimed to find out how the actions to combat the pandemic have implied teaching mathematics teachers, especially in relation to the insertion of information and communication technologies (ICT). As methodological strategies, an online questionnaire was made available to participants through the SurveyMonkey platform, obtaining answers from 22 mathematics teachers from basic education, in the states of Sergipe, Alagoas and Bahia. As theoretical support for data analysis, the documents of national guidelines were used, aimed at regulating basic education classes in this period of remote classes, in addition to studies developed by researchers in mathematics education, which point out directions about teacher training in the context of education. insertion of ICT in educational environments. As a result, teachers show two main obstacles to be overcome in the teaching and learning processes during this period; little interaction with students, and the gap in their teacher training for the use of ICT. In view of this, as strategies to overcome these challenges, teachers point to a didactic-pedagogical reorganization, prioritizing approaches that minimize such difficulties.
Downloads
References
BORBA, Marcelo de Carvalho. Informática e educação matemática. Belo Horizonte. Autentica Editora, 2015.
BORBA, Marcelo de Carvalho; SCUCUGLIA, Ricardo; GADANIDIS, George. Fases das tecnologias digitais em educação matemática: sala de aula e internet em movimento. 1. ed. Belo Horizonte: Autêntica Editora, 2015.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Orientações educacionais para a realização de aulas e atividades pedagógicas presenciais e não presenciais no contexto da pandemia. CNE/CP Nº 11/2020. Disponível em: <http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=148391-pcp011-20&category_slug=julho-2020-pdf&Itemid=30192>. Acessado em 19 jul. 2020a.
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Reorganização do calendário escolar e da possibilidade de cômputo de atividades não presenciais para fins de cumprimento da carga horária mínima anual, em razão da pandemia da COVID-19. CNE/CP Nº 5/2020. Disponível em:<http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=145011-pcp005-20&category_slug=marco-2020-pdf&Itemid=30192 >. Acessado em 20 jul. 2020b.
COSTA, Nielce Meneguelo Lobo; PRADO, Maria Elisabette Brisola Brito. A integração das tecnologias digitais ao ensino de matemática: desafio constante no cotidiano. Revista Perspectivas da Educação Matemática, v. 8, n. 16, Mato Grosso do Sul, 2015.
MORIN, Edgar. Introdução ao pensamento complexo. Editora Sulina, 2015.
RICHTER, Ana Patrícia Henzel; WUNSCH, Luana Priscila; BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista. Da prática aos recursos tecnológicos: considerações acerca da matemática no ensino médio. Revista Interfaces Científicas – Educação, v. 9, n. 2, 2020.
SANTOS, José Elyton Batista. Do pó de giz aos bits: cartografando os processos de adesão e inserção do computador interativo no ensino de matemática. Dissertação (Mestrado em Ensino de Ciências e Matemática) – Universidade Federal de Sergipe, São Cristóvão, 2018.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.