Saberes emergentes do período pandêmico no curso de pedagogia: percepções discentes sobre o uso de tecnologias de informação e comunicação na educação

Authors

  • Moana Meinhardt Universidade La Salle
  • Douglas Vaz Universidade La Salle https://orcid.org/0000-0002-3950-0120
  • Hildegard Susana Jung Universidade La Salle

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.413

Keywords:

formação de professores, tecnologias da informação e comunicação, aprendizagem, inovação, docência

Abstract

For many sectors of society, the year 2020 was a watershed in terms of the paths and perspectives adopted so far. In basic education, the pandemic showed a weakness with regard to the use of digital technologies, caused by a lack of structure and/or gaps in teacher training. In higher education, in a short time, teachers had to “turn the key”, reorganizing the teaching-learning process, through the insertion of information and communication technologies that guaranteed interaction with students and between them. Given this situation, the present case study aimed to analyze the aspects of teacher education that, in the conception of students of a classroom Pedagogy course at a community university in the metropolitan region of Porto Alegre, RS, were enhanced from the union between education and technologies during the Covid-19 pandemic. Data collection was carried out by sending an online questionnaire to students. From the analysis, there is an acceleration, due to the pandemic, of the insertion and use of information and communication technologies in the different disciplines of the Pedagogy course; the lack of accommodation of teachers with regard to their pedagogical practices; and the raising of new teaching knowledge aligned with the demands of contemporary education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Moana Meinhardt, Universidade La Salle

Doutora em Educação pela Universidade La Salle. Professora do curso de Pedagogia e Assessora Pedagógica da Universidade La Salle.

Douglas Vaz, Universidade La Salle

Doutorando em Educação pela Universidade La Salle. Professor do curso de Pedagogia e Coordenador Pedagógico Adjunto da do setor de Educação a Distância da Universidade La Salle. E-mail: douglasv.edu@gmail.com

Hildegard Susana Jung, Universidade La Salle

Doutora em Educação pela Universidade La Salle. Professora do curso de Pedagogia e Coordenadora do pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade La Salle Canoas.

References

ALVES, Alda Judith. O planejamento de pesquisas qualitativas em educação. Cadernos de Pesquisa, São Paulo (77), maio 1991. p.53-61. Disponível em: http://publicacoes.fcc.org.br/index.php/cp/article/view/1042/1050. Acesso em: 25 jun. 2021.

ANDRADE, Julia Pinheiro. SARTORI, Juliana. O professor autor e experiências significativas na educação do século XXI: estratégias ativas baseadas na metodologia de contextualização da aprendizagem. In: BACICH, Lilian. MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, Lilian. Formação continuada de professores para o uso de metodologias ativas. In: BACICH, Lilian. MORAN, José. Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

BACICH, Lilian. MORAN, José (Org.). Metodologias ativas para uma educação inovadora: uma abordagem teórico-prática. Porto Alegre: Penso, 2018.

Comisión Económica para América Latina y el Caribe (CEPAL). United Nations Educational, Scientific and Cultural Organization (UNESCO). La educación en tiempos de la pandemia de COVID-19. Disponível em: https://www.cepal.org/es/publicaciones/45904-la-educacion-tiempos-la-pandemia-covid-19. Acesso em: 29 jun. 2021.

CORRADINI, Suely Nercessian; MISUKAMI, Maria da Graça Nicoletti. Práticas pedagógicas e o uso da informática. Revista Exitus, v. 3, n. 2, jul./dez., 2013, p. 85-92. Disponível em: http://ufopa.edu.br/portaldeperiodicos/index.php/revistaexitus/article/view/152. Acesso em: 20 jun. 2021.

FAVA, Rui. Educação 3.0: aplicando o PDCA nas instituições de ensino. São Paulo: Saraiva, 2014.

FLICK, Uwe. Introdução à metodologia de pesquisa: um guia para iniciantes. Porto Alegre: Penso, 2013.

FRANCO, Maria Amélia do Rosário Santoro. Pedagogia e práticas docentes. São Paulo: Cortez, 2012.

GHEDIN, Evandro. Currículo, civilização e prática pedagógica. In: GHEDIN, Evandro (Org.). Currículo e desenvolvimento sociocultural. Manaus: BK Editora, 2008.

Gusso, Hélder Lima et al. Ensino Superior em tempos de pandemia: diretrizes à gestão universitária. Educação & Sociedade [online]. 2020, v. 41 Disponível em: https://doi.org/10.1590/ES.238957. Acesso em: 26 jun. 2021.

PATTON, Michael Quinn. Qualitative Research and Evaluation Methods. 3. ed. Thousand Oaks, CA: Sage, 2002.

PERRENOUD, Philippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

RAMOS, Cíncia Acioli da Silva. BARRAGAN, Luciana Gavazzi. MASETTO, Marcos Tarciso. Educação a distância: monitores e professor, equipe responsável pela disciplina. In: ALMEIDA, Fernando José de. ALMEIDA, Maria Elizabeth B. de. SILVA, Maria da Graça Moreira da. (Orgs). De Wuhan a Perdizes: Trajetos educativos. São Paulo: EDUC, 2020.

SANTOS, Edméa. Mídias e tecnologias na educação presencial e a distância. Rio de Janeiro: LTC, 2016.

SOARES, Lucas de Vasconcelos; COLARES, Maria Lília Imbiriba Sousa. Educação e tecnologias em tempos de pandemia no Brasil. Debates em Educação, Maceió, v. 12, n. 28, p. 19-41, Set./Dez. 2020. ISSN 2175-6600. Disponível em: https://www.seer.ufal.br/index.php/debateseducacao/article/view/10157. Acesso em: 20 jun. 2021.

UNESCO. Mapa Interativo sobre o impacto da COVID-19 na Educação. Educação: da interrupção à recuperação. Disponível em: https://pt.unesco.org/covid19/educationresponse. Acesso em: 29 jun. 2021.

VAZ, Douglas; MEINHARDT, Moana; FOSSATTI, Paulo. CAPÍTULO 3 A EXPERIÊNCIA GOOGLE FOR EDUCATION NA UNIVERSIDADE LA SALLE: DA IMPLANTAÇÃO À REINVENÇÃO A PARTIR DA PANDEMIA. Empreendedorismo e Inovação na Universidade La Salle, p. 17. Disponível em: https://revistas.unilasalle.edu.br/index.php/books/article/download/8501/3229#page=17. Acesso em: 26 jun. 2021.

YIN, Robert K. Estudo de caso: Planejamento e métodos. 5º ed. Porto Alegre, RS: Bookman, 2015.

ZANELLI, José Carlos. Pesquisa qualitativa em estudos da gestão de pessoas. Estudos da Psicologia, n. 7, p. 79-88, 2002. Disponível em: https://www.scielo.br/j/epsic/a/GdRk6zHHNz4yL6NBsH6P4yH/?lang=pt&format=pdf. Acesso em: 29 jun. 2021.

Published

2021-09-18

How to Cite

Meinhardt, M., Vaz, D., & Susana Jung, H. . (2021). Saberes emergentes do período pandêmico no curso de pedagogia: percepções discentes sobre o uso de tecnologias de informação e comunicação na educação. Devir Educação, 227–246. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.413