Perspectivas de ensino nos cursos técnicos: experiências de professores nas aulas remotas mediadas por Jamboard
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.412Keywords:
Remote Teaching; Digital Technologies; Jamboard tool.Abstract
The advent of the new coronavirus pandemic has brought a paradigm shift in all sectors of human life to the world. Education was no different and schools had to adapt their activities on an emergency basis. This article aims to present the experiences of teachers of technical courses in electrotechnics and nursing in remote classes mediated by the Jamboard tool, justifying the fact that the predominance of assessment occurs in online activities that contributes to the training of their students and teachers. who work in this stage of education, discussing the tool and its potential for teaching and learning students. The research methodology was qualitative, of the case study type, and obtaining the fori data through observation and analysis of the development of the e-activities constructed by the students. In reality, the approach of teachers and students to the online reality was demanded, related to the organization, selection of resources, preparation and evaluation of e-activities of significant learning in this new normality that is established. But no one, not even teachers who already adopted online environments in their practices, imagined that such a rapid and emergency change would be necessary, due to the expansion of the coronavirus. The experience brought mechanisms to experience remote teaching using technological tools through active methodologies, emphasizing reflections between the face-to-face and the remote moment. Valuing teaching that involves teachers and students in a pedagogical environment that enhances a way of learning to resize the teaching-learning process.
Downloads
References
ANGROSINO, Michael. Etnografia e observação participante: coleção pesquisa qualitativa. 1 ed. Porto Alegre: Bookman Editora, 2009.
BACICH, Lilian; TANZI NETO, Adolfo; TREVISANI, Fernando de Mello. Ensino híbrido personalização e tecnologia na educação. Porto Alegre: Penso, 2015.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 2011.
GRINSPUN, Mírian Paura Sabrosa Zippin. In: GRINSPUN, Mírian P. S. Zippin. (orgs.). Educação Tecnológica: desafio e perspectivas. 3 ed. São Paulo: Cortez, 2009.
GIL, Antônio Carlos. Como Elaborar Projetos de Pesquisa. 3. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
LAVILLE, Christian; DIONNE, Jean. A construção do Saber (manual de metodologia em ciências humanas). Porto Alegre, RS: Editora Artes Médicas Sul Ltda; Belo Horizonte: Editora UFMG, 1999.
LUCKESI, Cipriano Carlos. Avaliação da aprendizagem escolar: estudos e proposições. 1. ed. São Paulo: Cortez editora, 2014.
MARTINS, Vivian; ALMEIDA, Joelma. EDUCAÇÃO EM TEMPOS DE PANDEMIA NO BRASIL: saberes fazeres escolares em exposição nas redes e a educação on-line como perspectiva. Revista Docência e Cibercultura Redoc, Rio de Janeiro, v. 4 n.2 p. 215 Maio/Ago 2020.
MOREIRA, José António Marques; HENRIQUES, Susana; BARROS, Daniela. Transitando de um ensino remoto emergencial para uma educação digital em rede, em tempos de pandemia. Dialogia, São Paulo, n. 34, p. 351-364, jan./abr. 2020.
PORTARIA Nº 1303, DE 19 DE MARÇO DE 2020, Disponível em: <https://www2.ifal.edu.br/medidas-administrativas-de-combate-ao-coronavirus/arquivos-medidas-administrativas/portaria-suspende-o-atendimento-no-ifal>. Acesso em 18.03.2021.
PRESIDENTE DO CONSELHO SUPERIOR do Instituto Federal de Alagoas - IFAL, órgão de caráter consultivo e deliberativo da Administração Superior, no uso de suas atribuições conferidas pelo § 3º, do Art.10, da Lei nº 11.892, de 29/12/2008, publicada no DOU de 30/12/2008, nomeado pelo Decreto Presidencial de 10/6/2019, publicado no DOU nº 111, Seção 02, de 11/6/2019, resolução de n° 50 / 2020. Disponível em: https://www2.ifal.edu.br/noticias/ifal-retoma-atividades-academicas-por-meio-de-ensino-remoto/resolucao-ndeg-50-2020-aprova-as-diretrizes-para-o-ensino-remoto-emergencial-no-ifal.pdf. Acesso em: 11.04.2021
JIUPATO, Carlos Eduardo et al. Práticas de ensino híbrido na disciplina de ciências no Ensino Fundamental Ciclo II. 2020.
SCHNEIDER, Henrique Nou. Um ambiente ergonômico de ensino-aprendizagem informatizado. Tese de Doutorado. Universidade Federal de Santa Catarina. 2002. Disponível em: https://repositorio.ufsc.br/xmlui/handle/123456789/83000. Acesso em: 17 mar. 2021.
SOUZA, Elmara Pereira de. Educação em tempos de pandemia: desafios e possibilidades. Cadernos de Ciências Sociais Aplicadas, Ano XVII Volume 17 Nº 30 jul./dez. 2020.
SALMON, Gilly. E-actividades. El factor clave para una formación en línea activa. Barcelona: Editorial UOC, 2004.
Resolução nº 50/2020, que trata das diretrizes institucionais para o ensino remoto emergencial, e a Deliberação nº 58/2020. Disponível em: <https://www2.ifal.edu.br/noticias/ifal-retoma-atividades-academicas-por-meio-de-ensino-remoto/resolucao-ndeg-50-2020-aprova-as-diretrizes-para-o-ensino-remoto-emergencial-no-ifal.pdf>. Acesso em 18.03.2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.