The redefinition of languages teaching from the intensive use of DTIC in times of pandemic

Authors

  • Jéssica Mary Costa do Rosário Universidade de Brasília-UNB
  • Ana Emilia Fajardo Turbin Universidade de Brasília-UNB

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.371

Keywords:

Redefinition; New technologies; Pandemic; Teaching.

Abstract

The pandemic generated by Covid-19 showed the importance of the insertion of New Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) in the educational scope, the formation of teachers requires more and more preparation for an effective teaching work. The Common National Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (CNB-Training) in line with the Common National Curriculum Base (CNCB) recognizes the need to pedagogically employ digital innovations and languages in teaching. The use of DTIC can work as a technique that helps to promote the active learning of students, they are allies in teaching, since students are increasingly connected, sharing information, posts, videos, photos through the web. With the pandemic, the role of the teacher has been redefined in virtualized environments. This academic study discusses processes of redefinition the teaching method through new technologies during the pandemic in the schools of the network, in the Federal District. It is a qualitative research, the methodology used was supported by theoretical contributions and practical investigation in which twelve teachers answered a semi-open questionnaire online. The results we reached in this research show that an adaptation was necessary for the new teaching formats provided by the pandemic, there is also a lack of preparation for both teachers and students to efficiently integrate DICT into the educational context, and consequently the impact of the use is considerable of new technologies in the teaching of languages in the current scenario of education.

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Author Biographies

Jéssica Mary Costa do Rosário, Universidade de Brasília-UNB

Licenciada em Letras português e inglês e respectivas literaturas pela Faculdade Evangélica; licenciada em Letras espanhol pelo Instituto Federal de Ciência, Educação e Tecnologia Brasília, Campus Ceilândia e mestranda do Programa de Pós-graduação em Linguística Aplicada (PGLA) da Universidade de Brasília- UnB, Campus Darcy Ribeiro, Distrito Federal, Lattes: http://lattes.cnpq.br/4458700916399960.

 

Ana Emilia Fajardo Turbin, Universidade de Brasília-UNB

Doutorado pela Universidade de São Paulo (USP) em
Linguagem e Educação. Mestra em Linguística Aplicada
pela Universidade de Campinas (UNICAMP). Fez seu pósdoutorado
em formação inicial de professores de inglês em
Araguaína, na Universidade Federal do Tocantins (UFT).
Fez seu segundo pós-doutorado em Formação de professores
e tecnologias na Universidade Federal de Minas Gerais
(UFMG) focalizando Multiletramentos e Multimodalidade.
Professora adjunta IV, na Universidade de Brasília (UnB)
onde atua na graduação e pós-graduação, como professora e orientadora, no
Programa de pós-graduação em Linguística Aplicada (PGLA). Sua área de
atuação e pesquisa concentra-se na formação do professor de línguas estrangeiras
e educação bilíngue, multilíngue, tendo publicado dois livros na área: Como
fazer relatório de pesquisa e Das lamentações às realizações possíveis. Seu
foco de interesse, no momento, concentra-se no tema Bilinguismo e multilinguismo.
Já coordenou o programa Residência Pedagógica, da CAPES, e o subprojeto
língua inglesa PIBID, de 2014 a 2018. Lidera grupo de pesquisa sobre o medo
de falar língua estrangeira. Tem se iniciado no ensino de língua adicional a
crianças. Link do Currículo Lattes: http://lattes.cnpq.br/2069631468037931

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Published

2021-09-18

How to Cite

Costa do Rosário, J. M., & Fajardo Turbin, A. E. (2021). The redefinition of languages teaching from the intensive use of DTIC in times of pandemic. Devir Educação, 29–52. https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.371