The redefinition of languages teaching from the intensive use of DTIC in times of pandemic
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v0i0.371Keywords:
Redefinition; New technologies; Pandemic; Teaching.Abstract
The pandemic generated by Covid-19 showed the importance of the insertion of New Digital Technologies of Information and Communication (DTIC) in the educational scope, the formation of teachers requires more and more preparation for an effective teaching work. The Common National Base for the Initial Training of Basic Education Teachers (CNB-Training) in line with the Common National Curriculum Base (CNCB) recognizes the need to pedagogically employ digital innovations and languages in teaching. The use of DTIC can work as a technique that helps to promote the active learning of students, they are allies in teaching, since students are increasingly connected, sharing information, posts, videos, photos through the web. With the pandemic, the role of the teacher has been redefined in virtualized environments. This academic study discusses processes of redefinition the teaching method through new technologies during the pandemic in the schools of the network, in the Federal District. It is a qualitative research, the methodology used was supported by theoretical contributions and practical investigation in which twelve teachers answered a semi-open questionnaire online. The results we reached in this research show that an adaptation was necessary for the new teaching formats provided by the pandemic, there is also a lack of preparation for both teachers and students to efficiently integrate DICT into the educational context, and consequently the impact of the use is considerable of new technologies in the teaching of languages in the current scenario of education.
Downloads
References
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação de Professores da Educação Básica. 2019. Disponível em:http://portal.mec.gov.br/docman/dezembro-2019-pdf/135951-rcp002-19/file Acesso em: 6 ago. 2020.
BRASIL. Ministério da Educação. Proposta para Base Nacional Comum da Formação Continuada. 2020. Disponível em: https://formacaoprofessordotcom.files.wordpress.com/2020/05/parecer_fcd_cne_maio_2020.pdf Acesso em: 12 set. 2020.
CONTRERAS, José. A autonomia de professores. São Paulo: Cortez, 2002.
CNE (Conselho Nacional de Educação) (2019a). Resolução lei 14.040- 2020 define as Diretrizes Nacionais para a implementação dos dispositivos da Lei nº 14.040/2020, que estabelece normas educacionais excepcionais a serem adotadas durante o estado de calamidade pública reconhecido. Recuperado de: https://drive.google.com/file/d/1jrZLd8aI5VQLgutfNwTR3ZW3BqFsAzE8/view Acesso em: 29 set 2020.
DANTAS, Tiago. Web 2.0; Brasil Escola. Disponível em: https://brasilescola.uol.com.br/informatica/web-20.htm. Acesso em 20 set 2020.
DICIO: Significado de Ressignificar. 2020. Disponível em: https://www.dicio.com.br/ressignificar/>. Acesso em: 29 set 2020.
DUDENEY, Gavin; HOCKLY, Nick; PEGRUM, Mark Letramentos digitais. Trad. de Marcos. Marcionilo. São Paulo: Parábola, 2016.
FREIRE, Paulo. A importância do ato de ler: em três artigos que se completam. São Paulo: Autores Associados: Cortez, 1989.
KUMARAVADIVELU, Bala. 2012. Individual identity, cultural globalization and teaching English as an international language: the case for an epistemic break. In: ALSAGOFF, Lubna; RENANDYA, Willy A.; HU, Guangwei; MCKAY, Lee S. (Ed.). Teaching English as an international language: principles and practices, New York: Routledge: 9-27.
LEFFA, Vilson José. A linguística aplicada e seu compromisso com a sociedade. Trabalho apresentado no VI Congresso Brasileiro de Linguística Aplicada. Belo Horizonte: UFMG, 7-11 de outubro de 2001. Disponível em: http://www.leffa.pro.br/textos/trabalhos/ la_sociedade.pdf. Acesso em: 29 ago. 2020.
MENEZES DE SOUZA, L. M. T. O professor de inglês e os letramentos do século XXI: Métodos ou ética? IN: JORDÃO, C. M.; MARTINEZ, J. Z.; HALU, R. C. Formação desformatada: práticas com professores de língua inglesa. Campinas, Pontes editores, p. 279-303, 2011.
NASCIMENTO, Ana Karina de Oliveira; SANTOS, Giulia Pereira; SILVEIRA, Thalia dos Santos Silveira. Letramentos digitais e formação inicial de professores: entre ser discente e tornar-se docente. Revista (Com)Textos Linguísticos, v. 13, n. 26, 2019.
ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo (Org.). Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.
SAVIANI, Dermeval. Formação de professores no Brasil: dilemas e perspectivas. Poíesis Pedagógica - V.9, N.1 jan/jun. pp.07- 19, 2011.
SIGNIFICADO de Ethos: O que é ETHOS. 2015. Disponível em: <https://www.significados.com.br/ethos/>. Acesso em: 29 maio 2020.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.