Formação docente em ambientes virtuais: quando os professores de biologia aprendem à distância

Authors

  • Ercules Laurentino Diniz Universidade Federal da Paraíba-UFPB
  • Giovanna Barroca de Moura Universidade Federal da Paraíba-UFPB
  • Maria das Graças Baptista Universidade Federal da Paraíba-UFPB

DOI:

https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.350

Keywords:

Distance education; Teacher training; Digital natives.

Abstract

In view of the expansion process of distance education in the field of teacher education, the main objective of this article is to investigate the conception of undergraduate students in Distance Biological Sciences at the Federal University of Paraíba regarding virtual learning environments in Brazil. teacher training process. To this end, interviews were carried out with five students in training, and their conceptions were analyzed under the perspective of materialist dialectics. This theoretical-methodological framework was adopted so that it was possible to analyze all the contradictions inherent to such training, from which it was possible to realize that, although there is a possibility of learning from virtual environments, this process has been compromised due to the way that distance courses have been developed, either due to the lack of adequacy of those involved in the process, or mainly due to the policy of cutting investments in education adopted by the Brazilian government.

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Author Biographies

Ercules Laurentino Diniz, Universidade Federal da Paraíba-UFPB

Bacharel e Licenciado em Ciências Biológicas pela Universidade Federal da Paraíba.  Mestre pelo programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal da Paraíba. Professor de biologia da rede Estadual de Ensino da Paraíba.

Giovanna Barroca de Moura, Universidade Federal da Paraíba-UFPB

Graduação em Psicologia pela Universidade Federal da Paraíba.Graduação em Pedagogia pela Universidade Federal da Paraíba. Mestrado em Ciências Sociais pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte.

Maria das Graças Baptista, Universidade Federal da Paraíba-UFPB

Pós-doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas. Professora Associada de Psicologia da Educação do centro de Educação da Universidade Federal da Paraíba. 

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Published

2021-05-29

How to Cite

Laurentino Diniz, E., Barroca de Moura, G., & Baptista, M. das G. (2021). Formação docente em ambientes virtuais: quando os professores de biologia aprendem à distância. Devir Educação, 5(1), 95–111. https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.350

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo