Formação docente em ambientes virtuais: quando os professores de biologia aprendem à distância
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.350Keywords:
Distance education; Teacher training; Digital natives.Abstract
In view of the expansion process of distance education in the field of teacher education, the main objective of this article is to investigate the conception of undergraduate students in Distance Biological Sciences at the Federal University of Paraíba regarding virtual learning environments in Brazil. teacher training process. To this end, interviews were carried out with five students in training, and their conceptions were analyzed under the perspective of materialist dialectics. This theoretical-methodological framework was adopted so that it was possible to analyze all the contradictions inherent to such training, from which it was possible to realize that, although there is a possibility of learning from virtual environments, this process has been compromised due to the way that distance courses have been developed, either due to the lack of adequacy of those involved in the process, or mainly due to the policy of cutting investments in education adopted by the Brazilian government.
Downloads
References
ALVES, Lucineia. Educação a distância: Conceitos e história no Brasil e no mundo. Revista Brasileira de Aprendizagem Aberta e a Distância, v. 10, n.1, p. 83-92. Disponível em: http://seer.abed.net.br/index.php/RBAAD/article/view/235. Acesso em 24 fev. 2021.
BARROS, Daniela Melaré Vieira; GUERREIRO, Aníbal Martins. Novos desafios da educação a distância: Programação e uso de Chatbots. Espaço Pedagógico, v.26, n.2, p.410 -431, 2019. Disponível em: http://seer.upf.br/index.php/rep/article/view/8743/114114578. Acesso em: 22 jun. 2020.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. Campinas: Autores Associados, 2015.
DE BASTIANI, Sherlon Cristina; ARBAGE, Lucas Andres. As políticas para expansão e democratização do acesso à educação superior no cenário brasileiro. Revista Pedagógica, v.20, n.44, p.137-152, 2018. Disponível em: https://bell.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/3673. Acesso em 05 jan.2021.
GHEDIN, Evandro; FRANCO, Maria Amélia Santoro. Questões de método na construção da pesquisa em educação. 2. ed. São Paulo: Cortez, 2011.
KENSKI, Vani Moreira. Educação e tecnologias: o novo ritmo da informação. Campinas: Papirus, 2012.
KRUPPA, Sônia Maria Portella. Sociologia da Educação. São Paulo: Cortez, 1994.
KUHN, Martin; CALLAI, Helena Copetti. Teoria crítica, hermenêutica e formação de professores: contribuições de Mario Osorio Marques. Revista Pedagógica, v. 22, p. 1-19, 2020. Disponível em < http://pegasus.unochapeco.edu.br/revistas/index.php/pedagogica/article/view/4364> Acesso em 05 jan. 2021.
LEMOS, Suyane Souza; PASQUETTO, Rodrigo Giliardi. Funções dos tutores presenciais na Educação a Distância. Ead em foco, v.9, n.1, p.1-10, 2019.Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/690/344 . Acesso em: 22 jun. 2020.
LESSA, Sérgio. Introdução à filosofia de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
NETTO, José Paulo. Introdução ao estudo do método de Marx. São Paulo: Expressão Popular, 2011.
NICOLODI, Suzana Cini Freitas. Práticas e processos de mediação pedagógica na EAD. Curitiba: CRV, 2013.
PAIÃO, Ana Laura Franco; PAIÃO, Ivana Célia Franco (2016). Educação a distância e a concepção de seus alunos. EAD em foco, v.6 n.3, p.1-10, 2013. Disponível em: https://eademfoco.cecierj.edu.br/index.php/Revista/article/view/428/213. Acesso em 22 jun. 2020.
PALLOFF, Rena; PRATT, Keith. O aluno virtual. Porto Alegre: Artmed, 2004.
PALLOFF, Rena M.; PRATT, Keith. Lições da sala de aula virtual: as realidades do ensino on-line. 2. ed. Porto Alegre: Penso Editora, 2015.
PETERS, Otto. Didática do ensino a distância: Experiências e estágio da discussão numa visão internacional. São Leopoldo: Unisino, 2001.
PRENSKY, Marc. Digital natives, digital immigrants. On the Horizon, v.9, n.5, p.1-6, 2001. Disponível em:<http://www.marcprensky.com/writing/Prensky%20%20Digital%20Natives,%20Digital%20Immigrants%20-%20Part1.pdf> Acesso em 05 jan. 2021.
SANTOS, Gilberto Lacerda dos. Ensinar e aprender no meio virtual: rompendoparadigmas. Educação e Pesquisa, v.37, n.2, p. 307-320,2011. Disponível em <http://www.scielo.br/scielo.php?pid=S151797022011000200007&script=sci_abstract&tlng=p>. Acesso em 05 jan. 2021.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.