The new role of literature, hypermedia and the relationship between teaching and learning
DOI:
https://doi.org/10.30905/rde.v5i1.336Keywords:
Teaching, Literature, RPG, Intersemiotic translation.Abstract
In view of the new models of education, centered on the use of technologies, this work, the result of post-doctoral research, seeks to understand the relationship between literature and electronic games as a teaching-learning strategy. In this perspective, the book-game “Memories of a militia sergeant”, by Manuel Antônio de Almeida, is listed as an object of research, assuming the objectives of analyzing the possibilities of literary recreation from the intersemiotic translation between the book and the game and discussing the relevance of new technologies for encouraging students to read and produce texts, as much as their potential as a pedagogical strategy to be used by the teacher. This discussion is based on Johan Huizinga, about the concept of game, Pierre Lévy, in the man-technology interaction and Sônia Rodrigues, in the RPG language. In this way, it is expected to contribute to the continuous process of improving teaching and learning.
Downloads
References
DOMINGUES, Diana (Org.). A arte no século XXI: a humanização das tecnologias. São Paulo: UNESP, 1997.
FREIRE, Paulo. Pedagogia do oprimido. 50. ed. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2011.
HUIZINGA, Johan. Homo ludens: o jogo como elemento da cultura. 7. ed. São Paulo: Perspectiva, 2012.
LEÃO, Lúcia. O labirinto da hipermídia: arquitetura e navegação no ciberespaço. São Paulo: Iluminuras, 1992.
LEVY, Pierre. As tecnologias da inteligência. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
_____. Cibercultura. Trad. Carlos Irineu da Costa. São Paulo: Editora 34, 1999.
_____. O que é virtual. São Paulo: Editora 34, 1996.
LIBÂNEO, José Carlos. Adeus professor, adeus professora? Novas exigências educacionais e profissão docente. 5. ed. São Paulo: Cortez, 2001.
MACHADO, Arlindo. Máquina e imaginário: o desafio das poéticas tecnológicas. São Paulo: Edusp, 1996.
MANGUEL, Alberto. Uma história de leitura. Trad. Pedro Maia Soares. São Paulo: Companhia das Letras, 2006.
_____. Lendo imagens: uma história de amor e ódio. Trad. Rubens Figueiredo et al. São Paulo: Companhia das Letras, 2001.
OLINTO, H. K.; SCHOLLHAMMER, K. E. (Orgs.). Literatura e mídia. São Paulo: Loyola, 2002.
PLAZA, Julio. Tradução intersemiótica. Trad. Stella Regina A. A. dos Santos e Plínio Martins Filho. São Paulo: Perspectiva, 2003.
PLAZA, Julio; TAVARES, Mônica. Os processos criativos com os meios eletrônicos. São Paulo: Hucitec, 1998.
_____. Arte e Interatividade: autor-obra-recepção. Maio de 2000. Disponível em: http://www.plural.com.br/jplaza/texto01.htm. Acesso em: 10/11/2008. Também em: <http://www.ehu.es/netart/alum0506/Ines_Albuquerque/ARTE%20E%INTERATIVIDADE.htm> Acesso em: 20/03/2011.
SANTAELLA, Lucia; NOTH, Winfried. Imagem: cognição, semiótica, mídia. 2. ed. São Paulo: Iluminuras, 1999.
SANTIAGO, Celso. Memórias de um sargento de milícias: livro-game. Julho de 2013. Disponível em: https://www.facebook.com/Livro-e-Game-415867665137481/> Acesso em 10/07/2015.
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.