O problema do abandono de animais domésticos e a importância da educação cidadã em uma escola de Educação Básica de Timbó Grande, Santa Catarina
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v4i2.318Keywords:
Abandonment of Animals. Environmental education. Animal protectionAbstract
The study shows that domestic animals are a legitimate part of Brazilian society, because when you have a domestic animal (for example), certain responsibilities are assumed, such as adequate food and veterinary medical care, the which is sometimes overlooked by its owners. Abandoning animals is characterized as a form of ill-treatment, becoming a typified crime. In this sense, the path taken in this work was to present, through Environmental Education, activities in the search for promotion in an elementary school, of educational and environmental issues related to the abandonment of animals through thematic workshops, demonstrating, for example, that this abandonment is very wide and with many consequences, such as overpopulation on the streets, attacks of angry animals on pedestrians, threats to public health, etc. The students involved in the study belong to a State Basic Education school in the municipality of Timbó Grande, Santa Catarina, and 20 students from a 6th grade class of the school, aged between 11 and 12 years, participated in the research. The data were collected through a questionnaire. The results sought to develop in the school students, a more humanized sense with regard to understanding the treatment and care of animals. Unfortunately, one sees a great contempt and abandonment of domestic animals in the studied city. It was necessary to create a different way of understanding the importance of the life of these animals in order to make students aware that every living being has the right to life and the necessary care.
Downloads
References
ANDRADE, Wilza de Fatima. Implantação do centro de controle de zoonoses: um espaço público para o resgate de animais abandonados. Colombo: Universidade Federal do Paraná, 2011.
BORTOLOTI, Renato; D’AGOSTINO, Renata Grotta. Ações pelo controle reprodutivo e posse responsável dos animais domésticos interpretadas à luz do conceito de metacontingência. Revista Brasileira de Análise do Comportamento, v.3, n.1, p.17-28, 2007.
BRASIL. Parâmetros Curriculares Nacionais: Meio Ambiente. Brasília: MEC, 1998.
______ . Constituição da República Federativa do Brasil, de 05 de outubro de 1988.
CARVALHO, Adriana Beatriz de. Abandono e maus tratos de animais no contexto da Educação Ambiental: o uso do Facebook. Curitiba: Universidade Federal do Paraná, 2013.
CASTELLANO, Maria, SORRENTINO, Marcos. Como ampliar o diálogo sobre abolicionismo animal: contribuições pelo caminho da educação e das políticas públicas. Revista Brasileira de Direito Animal – RBDA, Salvador, v.8, n.14, 2013.
DIAS, Genebaldo Freire. Educação Ambiental: princípios e práticas. 9 ed. São Paulo: Gaia, 2004.
DZIECIOL, Merjorie Eloise; BOSA, Cláudia Regina. O programa de guarda responsável de animais de Curitiba e sua aplicação no acantonamento ecológico. REMOA, v.4, n.4, p.877-886, 2011.
FRAGA, Lívia dos Santos. Controle de zoonoses: estudo sobre práticas educativas e o manejo voltado ao controle da população canina. Rio de Janeiro: Escola Nacional de Saúde Pública Sergio Arouca, Fiocruz, 2012.
GARCÍA-RODRIGUES, Alejo; PERACHO, Víctor; VILLALBÍ, Joan R.; BOUIS, Susana; DURÀN, Julia; GUIX, Joan. Avanços na gestão de um abrigo para animais de estimação. Gaceta Sanitaria, v. 22, n. 1, p. 76-78, 2008.
GÓES, Querina Ramos; BARBOSA, Beatriz Wardzinski; FLORES, Josiane Martins; NUNES, Rosângela Silva Gonçalves; WEBER, Mirla Andrade. Educação para a conscientização sobre animais domésticos e silvestres. Rev. Ciênc. Ext., v.14, n.2, p.114-127, 2018.
GUIMARÃES, Mauro. A Dimensão Ambiental na educação. Campinas: Papirus, 2005.
HOUAISS, Antonio. Mini Houaiss Dicionário da Língua Portuguesa. Rio de Janeiro: Objetiva, 2001.
JONAS, Hans. O princípio responsabilidade: ensaio de uma ética para a civilização tecnológica. Tradução de Marjane Lisboa e Luiz Barros Montez, Rio de Janeiro: Contraponto. Ed. PUC-Rio, 2006.
MATTOS, Liziane Gonçalves de. A ajuda animalitária quando o outro é um animal: um estudo antropológico sobre sensibilidades e moralidades envolvidas no cuidado e proteção de animais abandonados a partir de Porto Alegre/RS. Porto Alegre: Universidade Federal do Rio Grande do Sul, 2012.
REIGOTA, Marcos. Meio ambiente e representação social. São Paulo: Cortez, 2002.
SILVANO, D.; BENDAS, A. J. R.; MIRANDA, M. G. N.; PINHÃO, R.; MENDES-DE-ALMEIDA, F.; LABARTHE, N. V.; PAIVA, J. P. Divulgação dos princípios da guarda responsável: uma vertente possível no trabalho de pesquisa a campo. Revista Eletrônica Novo Enfoque, v.9, n.9, p.64-86, 2010.
SINGER, Peter. Ética Prática. Trad. Manuel Joaquim Vieira. Lisboa: Tipografia Lugo, 2012.
________ Libertação animal: o clássico definitivo sobre o movimento pelos direitos dos animais. São Paulo: Editora WMF Martins Fontes, 2013.
SOTO, Francisco Rafael Martins. Eutanásia canina nos centros de controle de zoonoses. Arquivo de Ciências Veterinárias e Zoologia da UNIPAR, Umuarama, v.13, n.1, p.43-46, Jan./Jun., 2010.
SOUZA, Alinne Silva de. Direitos dos animais domésticos: análise comparativa dos estatutos de proteção. Rev. Direito Econ. Socioambiental, Curitiba, v.5, n.1, p.110-132, Jan./Jun., 2014.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.