The education contemporaneity: building relationships with Christoph Türcke's thoughts from the analysis of a sequence of the film Jacques Rivette religious

Authors

  • Daniela Aparecida de Melo Costa Universidade Federal de Lavras - UFLA
  • Bruna Beatriz Rocha Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais- Campus São João del-Rei
  • Luciana Azevedo Rodrigues UFLA - Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266

Keywords:

educação, cinema, teoria crítica

Abstract

This work is the result of studies carried out in the discipline of “Media languages ​​and teaching” of the professional Master in Education at the Federal University of Lavras, as well as the studies carried out on the film “A Religiosa” by Jacques Rivette in the Cinema with Life project at the same University. The research is part of the effort to analyze a certain fragment of the film “A Religiosa” in the light of the concepts addressed by Türcke (2016) about the “shock of cinema image” and the “compulsion to traumatic repetition” presented in the work “Hiperativos! Down with the culture of attention deficit”. Based on this relationship between the chosen fragment and Türcke's literature (2016), we seek to trace reflections on the teaching and learning processes that involve education in contemporary times. As results we perceive from the relations with the thinking of Türcke (2016) that in contemporary times, the teaching and learning processes and especially the student-teacher relationship have been affected by the era of the global care regime.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Daniela Aparecida de Melo Costa, Universidade Federal de Lavras - UFLA

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Federal de Lavras - UFLA.

Bruna Beatriz Rocha, Instituto Federal do Sudeste de Minas Gerais- Campus São João del-Rei

Mestre em Educação pelo Programa de Pós-Graduação da Universidade Federal de Lavras - UFLA.

Luciana Azevedo Rodrigues, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Doutora em Educação pela Universidade Federal de São Carlos, Docente da Universidade Federal de Lavras (UFLA) Lavras, Minas Gerais, Brasil.

References

DIDEROT, Denis. A Religiosa. Direção de Jacques Rivette. França: Georges de Beauregard, 1966.
LESSARD, Claude; TARDIF, Maurice. O Trabalho docente: elementos para uma teoria da docência como profissão de interações humanas. Petrópolis – Ed. Vozes, 2014.
STAKE, Robert E. Pesquisa qualitativa: estudando como as coisas funcionam. Penso Editora, 2016.
TÜRCKE, Christoph. Hiperativos!: Abaixo a cultura do déficit de atenção. Editora Paz e Terra, 2016.

Published

2020-08-12

How to Cite

de Melo Costa, D. A. ., Rocha, B. B., & Rodrigues, L. A. (2020). The education contemporaneity: building relationships with Christoph Türcke’s thoughts from the analysis of a sequence of the film Jacques Rivette religious . Devir Educação, 101–111. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.266