Violência, fracasso escolar e juventude periférica: contribuições da psicologia escolar para a formação docente continuada

Authors

  • Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões UFLA - Universidade Federal de Lavras

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.204

Keywords:

psicologia escolar, formação docente, protagonismo juvenil, violência de Estado

Abstract

Studies on the history of School Psychology as a field of knowledge in Brazil have pointed out theoretical and practical mismatches in the area's productions, generated by the distance between the psychologist and the concrete reality of educational institutions. This scenario corroborates the spread of clinical and pathological expectations regarding the psychologist's performance in face of the demands of educational institutions. Therefore, schools request the intervention of the psychologist, hoping that complaints regarding school failure, indiscipline and violence result in diagnoses for students, exempting from responsibility the interpersonal relationships that permeate the institutional logic. Through an intervention report, this article aims to contribute to overcoming this medical and individualizing perspective of the school psychologist's work in the context of continuing teacher education. From the institutional demand, the intervention on screen turned to the theme of the relationships between youth, violence and school failure. The challenges faced gravitated around overcoming the diagnostic expectation of the institution and deconstructing the ideal standard of good student. The training content consisted of: getting to know students beyond the school walls; adopt the students' reality as the starting point of the intervention; work on the peripheral culture within the school; support collective organization as a means for objective transformations. The results obtained pointed to the transformation of the interpersonal relationships between the teachers and the students involved, who have conquered spaces for the expression of peripheral culture in the institution, as well as the representation of student interests.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões, UFLA - Universidade Federal de Lavras

Doutora em educação, Universidade Federal de Lavras, Lavras, Minas Gerais, Brasil.

References

BRASIL. Congresso Nacional. Comissão parlamentar de inquérito destinada a apurar as causas, razões, consequências, custos sociais e econômicos da violência, morte e desaparecimento de jovens negros e pobres no Brasil. Relatório final. Presidente: Reginaldo Lopes. Relatora: Rosangela Gomes. Brasília: Centro Gráfico do Senado Federal, 2015.

GUZZO, R. S. L., MEZZALIRA, A. S. C., MOREIRA, A. P. G., TIZZEI, R. P. & SILVA NETO, W. M. de F. Psicologia e Educação no Brasil: uma visão da história e possibilidades nessa relação. Psicologia: Teoria e Pesquisa, 26(spe), 131-141, 2010.

MACHADO, A. M. Avaliação psicológica: mudanças necessárias. In E. R. TANAMACHI, M. L. ROCHA & M. P. R. PROENÇA (Orgs), Psicologia e Educação: desafios teórico-metodológicos (pp. 143-167). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2001.

MACHADO, A. M. Exercer a postura crítica: desafios no estágio em Psicologia Escolar. Psicologia Ciência e Profissão, 34(3), 761-773, 2014.

MARINHO-ARAÚJO (Org.) Psicologia Escolar: Novos cenários e contextos de pesquisa, formação e prática. (pp. 93 -114). Campinas, SP: Alínea, 2015.

MEIRA, M. E. M. Incluir para continuar excluindo: a produção da exclusão na educação brasileira à luz da Psicologia Histórico-Cultural. In M. E. M. MEIRA, M. G. D. FACCI & S. C. TULESKI (Orgs), A exclusão dos “incluídos”: uma crítica da Psicologia da Educação à patologização e medicalização dos processos educativos (pp. 113-124). São Paulo: Casa do Psicólogo, 2011.

MEZZALIRA, A. S. C. & GUZZO, R. S. L. The educator and violent situations experience by student: Coping strategies. Estudos de Psicologia (Campinas), 32(1), 37-47, 2015.

MOREIRA, A. G, GUZZO, R. S. L. O psicólogo na escola: Um trabalho invisível? In: Gerais: Revista Interinstitucional de Psicologia, 7 (1), jan - jun, 42-52, 2014.

MOREIRA, A. P. G., & GUZZO, R. S. L. Situação-limite e potência de ação: Atuação preventiva crítica em psicologia escolar. Estudos de Psicologia (Natal), 21(2), 204-215, 2016.

PATTO, M. H. S. A produção do fracasso escolar: histórias de submissão e rebeldia. São Paulo: Casa do psicólogo, 1999.

SOUZA, M. R. DE, SOUZA, C. R. DE DAHER, C. M. S., & CALAIS, L. B. de. Juventude e drogas: uma intervenção sob a perspectiva da Psicologia Social. Pesquisas e Práticas Psicossociais, 10(1), 66-78, 2015.

SOUZA, M. L. de. Revisitando a crítica ao mito da marginalidade: a população favelada do Rio de Janeiro em face do tráfico de drogas. In G. ACSELRAD (Org.), Avessos do Prazer: drogas, aids e direitos humanos (pp.89-103). Rio de Janeiro: Fiocruz, 2000.

SOUZA, M. P. R. A queixa escolar e o predomínio de uma visão de mundo. In M. P. R. SOUZA & A. M. MACHADO (Orgs.), Psicologia Escolar: em busca de novos rumos (pp. 19-37). São Paulo: Casa do Psicólogo, 1997.

TAKEITI, Beatriz Akemi; VICENTIN, Maria Cristina Gonçalves. Juventude(s) periférica(s) e subjetivações: narrativas de (re)existência juvenil em territórios culturais. Fractal, Rev. Psicol., Rio de Janeiro , v. 31, n. spe, p. 256-262, dez. 2019 .

Published

2020-06-02

How to Cite

Larissa Figueiredo Salmen Seixlack Bulhões. (2020). Violência, fracasso escolar e juventude periférica: contribuições da psicologia escolar para a formação docente continuada. Devir Educação, 4(1), 139–154. https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.204

Most read articles by the same author(s)