A (re)estruturação da diretriz curricular municipal de Rondonópolis/MT: contribuições do estudo colaborativo do OBEDUC/MT

Authors

  • Rosana Martins Universidade Federal de Mato Grosso (UFMT)
  • Andréia Cristina Santiago Carvalho Universidade Federal de Matro Grosso (UFMT)
  • Marly Souza Brito Farias Universidade Federal de Matro Grosso (UFMT)

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.172

Keywords:

Políticas Educacionais, Base Nacional Comum Curricular, Professores iniciantes, Formação continuada

Abstract

This article pontificates about how beginner teachers, participants of OBEDUC of the Federal University of Mato Grosso (UFMT) of Rondonópolis - Mato Grosso (MT), see the implementation of the National Curricular Common Base (BNCC) in the context of public policy, especially in the restructuring of the Municipal Curriculum Guideline of Rondonópolis_MT, since such educational necessity emerged. For such education, it was based on the understanding that the Base is not curriculum, being both the teaching systems and the schools responsible for developing the curriculums. It is a fact that the BNCC brings in the attempt of exerting control over the knowledge and of attending agendas and the interests of a global policy. Thus, by means of educational memorials, in the context of continuing teacher education of OBEDUC/Rondonópolis – Mato Grosso (MT), the aim of this text is to present and discuss the specific reflections of the RME (Municipal Teaching System) teachers from Rondonópolis – MT regarding the BNCC and the reorganization of the Curriculum Guideline of the referred city. The data, resulting from the studies and discussions about the BNCC, of teachers participating in OBEDUC/UFMT, indicate that the studies and discussions about the BNCC have contributed with the teacher education of beginner teachers, in terms of the change in the way of thinking and comprehending their difficulties, influencing positively how they think their practices, taken as reference the school curriculum and highlight how the collaboration process helps them have their opinion about the realignment of the Curriculum Guideline of the Municipal Teaching System (RME) of Rondonópolis – MT.

Downloads

Download data is not yet available.

References

BARBOSA, I. G.; SOARES, M. A. Educação estética na perspectiva histórico-cultural: contribuições à educação infantil de orientação dialética. In: Educar na perspectiva histórico-cultural: diálogos vigotskianos. Campinas, SP: Mercado de Letras, 2018, p. 137-160.

BARBOSA, Ivone Garcia; SILVEIRA, Telma Aparecida Teles Martins; SOARES, Marcos Antônio. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 77-90, jan./mai. 2019. Disponível em: <http//www.esforce.org.br>

BRANDÃO, Carlos Rodrigues. O que é educação. São Paulo: Brasiliense, 2013, Coleção Primeiros Passos, 57. Reimpressão, 1981.

BRASIL. Base Nacional Comum Curricular: Educação é a Base. Brasília: MEC/CONSED/UNDIME, 2017. Disponível em: http://basenacionalcomum.mec.gov.br/images/BNCC_EI_EF_110518_versaofinal_site.pdf.

FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Terra e Paz, 1996. (Coleção Leitura)

FREITAS, Luiz Carlos de. Os reformadores empresariais da educação e a disputa pelo controle do processo pedagógico da escola. Educação & Sociedade. Campinas, v.35, n. 129, p.1085-1114, out.-dez., 2014.

GIROUX, Henry A. Os professores como intelectuais: rumo a uma pedagogia crítica da aprendizagem. Trad. Daniel Bueno. – Porto Alegre : Artes Médicas, 1997.

GOODSON, Ivor F. Currículo: teoria e história. Tradução Attílio Brunetts. Revisão. Hamilton Francischetti. Apresentação Tomaz Tadeu da Silva. 11. ed. Petrópolis: Vozes, 2011.

LOPES, Alice Casimiro; MACEDO, Elizabeth. Teorias de Currículo. São Paulo: Cortez, 2011. Apoio: Faperj.

MACEDO, Elizabeth Fernandes de. Fazendo a Base virar realidade: competências e o germe da comparação. Revista Retratos da Escola, Brasília, v. 13, n. 25, p. 39-58, jan./mai. 2019. Disponível em: <http//www.esforce.org.br> Acesso em: 03/09/2019.

PALACHI, Wagner Barbosa de Lima. Ações colaborativas Universidade – Escola: o processo de formação de professores que ensinam Matemática nos anos iniciais. 2011. 102f. Dissertação (Mestrado em Educação). Pontifícia Universidade de São Paulo. São Paulo, 2011.

RONDONÓPOLIS. Secretaria Municipal de Educação de Rondonópolis. Diretriz Curricular Municipal para o Ensino Fundamental, Rondonópolis, MT: SEMED, 2011.

RONDONÓPOLIS. Secretaria Municipal de Educação de Rondonópolis. Política Municipal de Educação Infantil: Construindo Caminhos, Rondonópolis, MT: SEMED, 2016.

SARTORI, Adriane Terezinha. Os professores e sua escrita: o gênero discursivo memorial de formação. 2008. 219 p. Tese (Doutorado em Linguística Aplicada) – Programa de Pós Graduação do Instituto de Estudos da Linguagem, Universidade Estadual de Campinas, Campinas, SP, 2008. Disponível em: <http://libdigi.unicamp.br/document/?code=-vtls000440323>. Acesso em: 29 maio 2019.

UNIVERSIDADE FEDERAL DE MATO GROSSO. Programa de Pós-Graduação em Educação/Câmpus Rondonópolis. Projeto de Pesquisa Professores iniciantes e professores experientes em Mato Grosso e seu desenvolvimento profissional, 2019.

Published

2019-11-27

How to Cite

Martins, R., Andréia Cristina Santiago Carvalho, & Souza Brito Farias , M. . (2019). A (re)estruturação da diretriz curricular municipal de Rondonópolis/MT: contribuições do estudo colaborativo do OBEDUC/MT. Devir Educação, 3(2), 75–91. https://doi.org/10.30905/ded.v3i2.172