A STUDY ON PEDAGOGICAL PRACTICES: CLASSROOM GUIDELINES AND DECISIONS

Authors

  • Maria de Fátima Barbosa Abdalla Universidade Católica de Santos/Professora da Pós-Graduação

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.155

Keywords:

Pedagogical practices, didactic knowledge, classroom guidelines and decisions, social representations, final years of elementary school

Abstract

This text aims to identify and analyze the social representations of teachers of the final years of elementary school of a municipal school about what guides them in their decision-making process in their pedagogical practices. It is assumed that these representations go through, in particular, the didactic knowledge that teachers have and express regarding the pedagogical practice, and that they translate the contents of their thoughts and interactive decisions in the face of the didactic situations. This study is based on the theory of social representations (MOSCOVICI, 2012) and uses a qualitative research approach, applying questionnaires and interviews, whose data point to two dimensions of analysis and their respective results on the didactic knowledge in construction: 1st Guidelines and/or logic in the construction of didactic knowledge: Directing theoretical, social, and personal guidelines and/or guidelines from the teachers’ experience and for situational guidelines; 2nd Decisions and interactive thoughts in the classroom: Demarcating routine, immediate and/or reflexive decisions that guide the construction of didactic knowledge. Finally, it is hoped that the elements introduced here with regard to the teachers’ guidelines and decisions concerning how they think about and understand the teaching process and build didactic knowledge can contribute to rethinking training processes, pedagogical practices, and professional learning.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria de Fátima Barbosa Abdalla, Universidade Católica de Santos/Professora da Pós-Graduação

Doutora em Educação; Universidade Católica de Santos, Santos/SP, Brasil

References

ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. O senso prático de ser e estar na profissão. São Paulo: Cortez, 2006.

ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. Saberes da docência: definindo pistas para inovar as práticas pedagógicas. Revista de Educação da PUC-Camp. Campinas, vol. 20, n. 3, p. 215-227, set/dez, 2015. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/319926250. Acesso em: 29 abril 2019.

ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa. Representações profissionais de professores: tensões e pretensões. Revista Educação e Cultura Contemporânea, v. 14, n, 37, p. 130-160, dez. 2017. Disponível em: https://www.researchgate.net/publication/326046464_Representacoes_profissionais_de_professores_tensoes_e_pretensoes, Acesso em: 21 maio 2019.

ABDALLA, Maria de Fátima Barbosa; VILLAS BÔAS, Lúcia. Um olhar psicossocial para a educação. Cadernos de Pesquisa, v. 48, n. 167, p. 14-41, jan./mar.2018. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v48n167/1980-5314-cp-48-167-14.pdf. Acesso em: 02 junho 2019.

ALTET, Marguerite. Análise das práticas dos professores e das situações pedagógicas. Porto: Porto Editora, 2000.

ANDRÉ, Marli. Políticas de apoio aos docentes em estados e municípios brasileiros: dilemas na formação de professores. Educar em Revista. Curitiba, n. 50, p. 35-49, ou./dez. 2013. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/er/n50/n50a04.pdf. Acesso em: 03 maio de 2018.

BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70, 2007.

BENAVENTE, Ana. Escola, professores e processos de mudança. 2ª. ed. Lisboa: Livros Horizonte, 1999.

BOGDAN, Robert; BIKLEN, Sari K. Investigação Qualitativa em Educação. Porto: Porto Editora, 1994.

BRASIL. Lei n. 9394, de 20 de dezembro de 1996. Estabelece as diretrizes e bases da educação nacional. Diário Oficial da União. Brasília: Casa Civil da Presidência da República, 1996. Disponível em: <http://www.planalto.gov.br/ccivil_03/Leis/L9394.htm˃. Acesso em: 30 maio 2014.

CAETANO, Ana Paula. A complexidade dos processos de formação e a mudança de professores: um estudo comparativo entre situações de formação pela investigação-ação. Porto: Porto Editora, 2004.

CAMILLONI, Alicia R. W. de. Los profesores y el saber didáctico. In: CAMILLONI, A. R. W.; COLS, E.; BASABE, L.; FEENEY, S. El saber didáctico. Buenos Aires: Paidós, 2007, p. 41-60.

CAVACO, Maria Helena. Ofício do professor: o tempo e as mudanças. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. 2ª ed. Porto: Porto Editora, 1999, p. 155-191.

CRUZ, Giseli Barreto da. Ensino de Didática e aprendizagem da docência na formação inicial de professores. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1166-1195, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1166.pdf. Acesso em: 04 abril 2018.

DAVIS, Claudia Leme Ferreira; TARTUCE, Gisela Lobo; NUNES, Marina Muniz Rossa; ALMEIDA, Patrícia C. Albieri; SILVA, Marina Muniz Rosa; COSTA, Beatriz Souza Dias de Olival; SOUZA, Juliana Cedro de. Anos Finais do Ensino Fundamental: aproximando-se da configuração atual. In: Estudos & Pesquisas Educacionais, n. 3. São Paulo: Fundação Victor Civita, Fundação Carlos Chagas (FCC), nov. 2012, p. 103-193. Disponível em: https://abrilfundacaovictorcivita.files.wordpress.com/2018/04/estudos_e_pesquisas_educacionais_vol_3.pdf. Acesso em: 12 outubro de 2016.

ESTEVE, José M. Mudanças sociais e função docente. In: NÓVOA, A. Profissão Professor. 2ª. ed. Porto: Porto Editora, 1999a, p. 93-124.

ESTEVE, José M. O mal-estar docente: a sala de aula e a saúde dos professores. Bauru: Edusc, 1999b.

ESTRELA, Maria Teresa. Questões de profissionalidade e profissionalismo docente. In: TEIXEIRA, M. (Org.). Ser Professor no limiar do século XXI. Porto: ISET, 2001, p. 113-142.

FARIA, Lenilda Rego Albuquerque de. As orientações educativas contra-hegemôncias em face dos questionamentos pós-modernos. E a Didática com isso? MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. (Orgs.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Marin, 2015, p. 67-97.

FLORES, Maria Assunção. Dilemas e desafios na formação de professores. In: MORAES, M. C.; PACHECO, J. A.; EVANGELISTA, M. O. (Orgs.). Formação de Professores: perspectivas educacionais e curriculares. Porto: Porto Editora, 2003, p. 127-160.

FORMOSINHO, João (Org.). Formação de Professores: aprendizagem profissional e a acção docente. Porto: Porto Editora, 2009.

FORTE, Ana Maria; FLORES, Maria Assunção. Potenciar o desenvolvimento profissional e a colaboração docente na escola. Cadernos de Pesquisa, v. 42, n. 147, p. 900-919, set./dez. 2012. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v42n147/14.pdf. Acesso: 08 maio 2019.

GARCÍA, Carlos Marcelo. Formação de Professores: para uma mudança educativa. Porto: Porto Editora, 1999.

GATTI, Bernadete Angelina. Valorização da docência e avaliação do trabalho docente: o papel da avaliação participativa em um contexto institucional. In: GATTI, B. A. (Org.). O trabalho docente: avaliação, valorização, controvérsias. Campinas: Autores Associados. São Paulo: Fundação Carlos Chagas, 2013, p. 153-176.

GATTI, Bernadete Angelina. Didática e formação de professores: provocações. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1150-1164, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1150.pdf. Acesso em: 02 abril 2018.

GATTI, Bernadete Angelina; BARRETO, Elba Siqueira de Sá; ANDRÉ, Marli Eliza Dalmazo de Afonso. Políticas Docentes no Brasil: um estado da arte. Brasília: UNESCO, 2011.

GONÇALVES, Luiz Alberto Oliveira; SILVA, Petronilha Beatriz Gonçalves. O jogo das diferenças: o multiculturalismo e seus contextos. 3ª ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2001.

HARGREAVES, Andy. Os professores em tempos de mudança. Alfragide: McGraw-Hill, 1998.

IMBERNÓN, Francisco. Formação docente e profissional: formar-se para a mudança e a incerteza. São Paulo: Cortez, 2000.

LIBÂNEO, José Carlos. Antinomias na formação de professores e a busca de integração entre o conhecimento pedagógico-didático e o conhecimento disciplinar. In: MARIN, A. J.; PIMENTA, Selma Garrido (Org.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Marin, 2015, p. 39-65.

MARIN, Alda Junqueira. A didática, as práticas de ensino e alguns princípios para a pesquisa e a docência. In: MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. (Org.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Marin, 2015, p. 17-37.

MELO, Savana D. G.; AUGUSTO, Maria Helena Oliveira Gonçalves. Reformas educacionales y precarización Del trabajo docente: el caso de Minas Gerais – Brasil. In: FELDFEBER, Myriam; OLIVEIRA, Dalila A. (Orgs.). Políticas educativas y trabajo docente: nuevas regulaciones ¿Nuevos sujetos? Buenos Aires: Centro de Publicaciones Educativas y Material Didáctico, 2006, p. 281-298.

MOSCOVICI, Serge. Representações sociais: investigações em psicologia social. 3ª. ed. Petrópolis: Vozes, 2005.

MOSCOVICI, Serge. A psicanálise, sua imagem e seu público. Petrópolis: Vozes, 2012.

NÓVOA. António. Firmar a posição como professor, afirmar a profissão docente. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1106-1133, out./dez., 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1106.pdf. Acesso em: 5 de abril de 2018.

PIMENTA, Selma Garrido. O protagonismo da Didática nos cursos de licenciatura: a Didática como campo disciplinar. In: MARIN, A. J.; PIMENTA, S. G. (Org.). Didática: teoria e pesquisa. Araraquara: Junqueira & Marin, 2015, p. 81-97.

ROLDÃO, Maria do Céu. Conhecimento, Didáctica e Compromisso: o triângulo virtuoso de uma profissionalidade em risco. Cadernos de Pesquisa, v. 47, n. 166, p. 1134-1149, out./dez. 2017. Disponível em: http://www.scielo.br/pdf/cp/v47n166/1980-5314-cp-47-166-1134.pdf. Acesso em: 04 março 2018.

RUBALCAVA, Alma Elena Figueroa. Una alternativa para la evaluación de la enseñanza en educación superior desde la perspectiva de los profesores. In: BELTRÁN, M. R.; ARCEO, F.D.B. (Org.). Evaluación de la docencia: perspectivas actuales. Barcelona: Paidós, 2000, p. 255-282.

SHULMAN, Lee S. Conocimiento y enseñanza: fundamentos de la nueva reforma. Revista de Currículum y Formación del Profesorado, v. 9, n. 2, p. 1-30, 2005. Disponível em: https://www.ugr.es/~recfpro/rev92ART1.pdf. Acesso em: 04 jun. 2018.

VERMERSCH, Pierre. Analyse de la tache et fonctionnement cognitif dans la programmation de l’enseignement. Bulletin de Psychologie, vol. XXXIII, 343, p. 1-13, 1977.
Disponível em: https://www.grex2.com/assets/files/expliciter/Analyse_de_la_tache_et_cognitions-2.pdf. Acesso: 11 jun. 2018.

Published

2020-06-02

How to Cite

Abdalla, M. de F. B. (2020). A STUDY ON PEDAGOGICAL PRACTICES: CLASSROOM GUIDELINES AND DECISIONS. Devir Educação, 4(1), 7–25. https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.155