Marcas da cultura profissional na formação de professores: análise no contexto de um curso de pedagogia
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.142Keywords:
Cultura profissional docente, Formação de professores, Curso de PedagogiaAbstract
This article focuses on research with eight graduates from a Pedagogy course about their vision on the marks of professional culture in teacher education. The scope of the work is to analyze the elements and / or contexts of the course that favor the approximation between students and the profession. The theoretical framework is based on Shulman (2005), regarding the three dimensions of professional pedagogical marks: to think, to perform and to act with integrity; in dialogue with Gatti et al (2016) and its references for teacher education: professional knowledge, professional practice and professional engagement. Methodologically, the CPP of the course was analyzed and eight new graduates were interviewed. The analysis considered: i- the strength / weakness of the disciplines; ii- the coexistence with teacher trainers and their practices; iii- the place that the teaching practices occupy. The findings suggest that the course favors the dimensions of the knowledge and of the teaching performance, only tangentiating the dimension of acting with integrity.
Downloads
References
BRASIL. Conselho Nacional de Educação. Conselho Pleno. Parecer nº 2/2015. Diretrizes
Curriculares Nacionais para a Formação Inicial e Continuada dos Profissionais do Magistério
da Educação Básica. Brasília, DF: CNE, 2015a.
_______. Projeto Pedagógico de Curso do Curso de Licenciatura em Pedagogia. Faculdade de
Educação. Rio de Janeiro, RJ. Disponível em http://www.educacao.ufrj.br/wpcontent/uploads/2019/08/PPC-atualizado-2014-2015.pdf> Acesso em 19 Nov. 2019.
COCHRAN-SMITH, M. A tale of two teachers: Learning of teach over time. Kappa Delta pi
Record, Boston: p. 108-122, jul./set. 2012.
ERIKSON, E. H. Infância e Sociedade. 2ª ed. Rio de Janeiro: Zahar editores, 1987.
GATTI, B. A. Formação de professores no Brasil: características e problemas. Educ. Soc.,
Campinas, v. 31, n. 113, p. 1355-1379, dez. 2010.
GAUTHIER, C. et al. Por uma teoria da pedagogia: pesquisas contemporâneas sobre o saber
docente. 2 ed. Ijuí: Ed. Unijuí, 1998.
NOVOA, A. Para uma formação de professores construída dentro da profissão. Revista de
Educación, Lisboa: n. 350, p. 203-218, set./dez. 2009.
SHULMAN, L. The Whisdom of Practice: Essays on Teaching, Learning and Learning to
Teach. San Francisco: Jossey-Bass, 2004.
SHULMAN, L. Signature pedagogies in the professions. Cambridge: Dedalus, p. 52-59,
SILVA, V.; ALMEIDA, P.; GATTI, B. Referentes e critérios para a ação docente. Cadernos
de Pesquisa, São Paulo, v. 46, n. 160, p. 286-311, abr./jun. 2016.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.