Contribuições da gramática do design visual para o ensino da leitura: sinalizações apontadas pela análise de uma campanha educativa

Authors

  • Lara Scherrer UFLA - Universidade Federal de Lavras.

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.233

Keywords:

Tecnologias Digitais de Informação e Comunicação; Multiletramento; Gramática do Design Visual; Formação docente.

Abstract

The present work aims to understand how different modes of reading influence teacher training. In view of the changes that are taking place in our society and with Digital Information and Communication Technologies (TDIC) adding more and more elements in the forms of communication, the ways of producing and reading text have diversified, with new textual genres emerging. Thus, it proposes to analyze the effects of meaning arising from the image composition of an educational campaign broadcast on social networks. The current reality, in which the use of images is increasingly recurrent, especially through new technologies, requires the teacher to update himself and learn to handle these new resources. To demonstrate how the image can be used in school practices, an educational campaign was analyzed in order to highlight the complexity found in understanding non-verbal texts. For the theoretical basis of this research, the Grammar of Visual Design (KRESS, VAN LEEUWEN, 2006) was used, which made it possible to analyze an image from the representational, interactional and compositional metafunctions. This examination made it possible to describe how verbal and non-verbal elements are organized in a logical way and have a combination that allows the construction of meanings. Through analysis, it was observed that, regardless of the teacher's area of ​​expertise, it is essential that he knows how to work with images and, thus, contribute to making his student a proficient reader, at a time when the text has been undergoing reconfigurations, requiring new skills for the reading process.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Lara Scherrer, UFLA - Universidade Federal de Lavras.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Lavras – UFLA; Lavras, MG, Brasil.

References

BICALHO, Delaine Cafiero. Leitura. In: FRADE, Isabel Cristina Alves da Silva; COSTA VAL, Maria da Graça; BREGUNCI, Maria das Graças de Castro (orgs.).
Glossário Ceale on-line: termos de alfabetização, leitura e escrita para educadores. Belo Horizonte: UFMG/Faculdade de Educação, 2014, s/p. Disponível em: http://ceale.fae.ufmg.br/app/webroot/glossarioceale/verbetes/leitura. Acesso em: 2 dez. 2017.

BOTTENTUIT JUNIOR, João Batista et al. Livros digitais: novas oportunidades para os educadores na era web 2.0. VI Conferência Internacional de TIC na Educação: Repositório, Minho, p.433-455, 14 maio 2009. Disponível em: https://repositorium.sdum.uminho.pt/bitstream/1822/9233/1/livrosdigitais.pdf. Acesso em: 26 ago.2017.

BONILLA, Maria Helena Silveira. Formação de Professores em Tempos de Web 2.0. In: FREITAS, Maria Teresa de Assunção. Escola, Tecnologia Digital e Cinema. Juiz de Fora: UFJF, 2011. p. 59-87.

BRITO, R. C. L.; PIMENTA, S. M. D. O. A gramática do design visual. In: PIMENTA, S.; AZEVEDO, A.; LIMA, C. Incursões semióticas: teoria e prática de GSF, multimodalidade, semiótica social e ACD. Rio de Janeiro: Livre Expressão, 2009.

BAKHTIN, M. Os gêneros do discurso. In: Estética da criação verbal. 3ª ed. São Paulo: Martins Fontes, 2003, p. 277-326.

COSCARELLI, Carla; RIBEIRO, Ana Elisa (Orgs.). Letramento digital: aspectos sociais e possibilidades pedagógicas. 2. ed. Belo Horizonte: Autêntica, 2007.

GERALDI, João. Wanderley. Concepções de linguagem e ensino de português.
In: ______.O texto na sala de aula . Cascavel: Assoeste, 1984.

GERALDI, João Wanderley. Ler e Escrever- uma mera exigência escolar? Resvista do Sell, Triangulo Mineiro, p.1-12, 2008. Disponível em: http://seer.uftm.edu.br/revistaeletronica/index.php/sell/article/view/20/27. Acesso em: 15 outubro 2017.

HALLIDAY, Michael.; MATTHIESSEN, Christian. An Introduction to Functional Grammar. 3. ed. London: Hodder Arnold, 2004. 1. ed. London: Edward Arnold, 1985.

JEWITT, Carey; OYAMA, Rumiko. Visual meaning: a social semiotic approach. In: Van Leeuwen, T.; Jewitt C. (Eds.). Handbook of Visual Analysis . London: SAGE Publications Ltd., 2004.

KLEIMAN, Angela B. (Org.). Os significados do letramento : uma nova perspectiva sobre a prática social da escrita. Campinas: Mercado das Letras, 2008. 294 p.

KRESS, G. Multimodality: A Social Semiotic Approach to Contemporary Communication. Routledge, 2009.

KRESS, G. What is mode? In: JEWITT, Carey (Org.). The Routledge handbook of multimodal analysis. Londres e Nova York: Routledge, 2011. p. 191-200.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Multimodal Discourse: The modes and media of contemporary communication. London: Arnold, 2001.

KRESS, G.; VAN LEEUWEN, T. Reading images: the grammar of visual design. 5th. London and New York: Routledge, 2006.

KOCH, I. G. V. Desvendando os segredos do texto. São Paulo: Cortez, 2002.

KOCH, I. V; ELIAS, V. M. Ler e compreender: os sentidos do texto. São Paulo: Contexto, 2006.

NOVELLINO, Marcia Olivé. Fotografias em livro didático de inglês como língua estrangeira:: Análise de suas funções e significados. 2007. 203 f. Tese (Doutorado) - Curso de Letras, Puc Rio, Rio de Janeiro, 2007. Cap. 4. Disponível em: <https://www.maxwell.vrac.puc-rio.br/10597/10597_1.PDF>. Acesso em: 20 dez. 2017.

ROJO, Roxane. Pedagogia dos Multiletramentos: diversidade cultural e de linguagens na escola. In: MOURA, Eduardo; ROJO, Roxane (Orgs.). Multiletramentos na Escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2012.

ROJO, Roxane; MOURA, Eduardo. Multiletramentos na escola. São Paulo: Parábola Editorial, 2011.

SAMPAIO, M. N.; LEITE, L. S. Alfabetização tecnológica do professor. 7. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

TRAVAGLIA, L. C. Concepções de linguagem. In: ______. Gramática e interação: uma proposta para o ensino de gramática no 1º e 2º graus. São Paulo: Cortez, 1996.

VIEIRA, Josenia; SILVESTRE, Carminda. Introdução à Multimodalidade: Contribuições da Gramática Sistêmico-Funcional, Análise de Discurso Crítica, Semiótica Social. Brasília, DF: Ed. J. Antunes Vieira, 2015.

#ChegaDeLGBTFobia: Campanha nas redes sociais quer promover o respeito à população LGBT. Disponível em: http://blog.saude.mg.gov.br/2017/05/18/chegadelgbtfobia-campanha-nas-redes-sociais-quer-promover-o-respeito-a-populacao-lgbt/. Acesso em: 14 nov. 2017

Published

2020-08-12

How to Cite

Scherrer, L. (2020). Contribuições da gramática do design visual para o ensino da leitura: sinalizações apontadas pela análise de uma campanha educativa. Devir Educação, 202–224. https://doi.org/10.30905/ded.v0i0.233