Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos.

Authors

  • Alex Sander da Silva UNESC - Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina
  • Lucas Santiago Costa UNESC - Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina

DOI:

https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.201

Keywords:

Subjetividade, Alteridade, Modernidade Líquida, Educação

Abstract

This text is an essay that seeks to approach the educational concept from the confrontation of subjectivity and otherness. The proposal refers to a critical thinking that guides a possible reflection on the issue of educational foundations in modern liquid times, from the perspective of Zygmunt Bauman. In this sense, it is up to us to ask a question: how to think about education in this time in which aspects of a crisis of fundamentals in the pedagogical guidelines of contemporary education flourish more and more? Thinking about subjectivity and otherness in the light of Bauman's thought is a task that cannot be avoided by some potentially formative categories of subjectivity in contemporary thought, in the perspective of liquid modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alex Sander da Silva, UNESC - Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio do Sul (PUC-RS). Professor na Universidade
do Extremo Sul Catarinense, UNESC, SC-Brasil.

Lucas Santiago Costa, UNESC - Universidade do Extremo Sul de Santa Catarina

Mestrando em Educação do PPGE da Universidade do Extremo Sul Catarinense, UNESC, SC-Brasil.

Published

2020-06-02

How to Cite

Silva, A. S. da, & Lucas Santiago Costa. (2020). Notas marginais sobre subjetividade e educação em tempos modernos líquidos. Devir Educação, 4(1), 250–262. https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.201

Issue

Section

Artigos de fluxo contínuo