A prática pedagógica no ensino superior: planejamento, interdisciplinaridade e metodologias ativas
DOI:
https://doi.org/10.30905/ded.v4i1.157Keywords:
Prática Pedagógica, Interdisciplinaridade, Planejamento, Metodologias ativasAbstract
This is a bibliographical research about the need for a redirection of pedagogical practice, in the sense of breaking with traditional pedagogical practices that resist being part of higher education. Facing this challenge, the objective is to discuss the relevance of a pedagogical practice committed to social praxis, based on three basic assumptions: planning, interdisciplinarity and active methodologies. First, the conception of pedagogical practice is discussed and its theoretical-epistemological perspectives are presented. Then, these assumptions are related as essential elements for the change of teaching position in relation to the teaching-learning process. Concluding, it is understood that pedagogical practices emerge from praxis and, therefore, operate from the critical and reflexive relationship established between the subjects, the intentionalities and the ways of organizing and planning, interdisciplinarily, the contents through active methodological. Thus, it is verified that the change in pedagogical practice takes place in conscious, intentional and integrated collective work.
Downloads
References
CALDEIRA, Anna Maria Salgueiro; ZAIDAN, Samira. Práxis pedagógica: um desafio cotidiano. Paidéia, Belo Horizonte, n.14, p. 15-32, jan./jun. 2013.
CARVALHO, Renata Bittencourt. A prática pedagógica do bacharel professor da área de comunicação social. Rio de Janeiro: Bookmakers, 2013.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Pedagogia e prática docente. São Paulo: Cortez, 2012.
FRANCO, Maria Amélia Santoro. Relações do docente-bacharel do ensino superior com o saber didático-pedagógico: dissonâncias e rupturas entre saberes e práticas. Em Aberto, Brasília, v, 29, n. 97, p. 61-72, set./dez. 2016.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários a prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.
FREITAS, Luiz Carlos. Crítica da organização do trabalho pedagógico e da didática. Campinas: Papirus, 1995.
LIBÂNEO, José Carlos. O ensino de graduação na universidade: a aula universitária. Goiânia: UCG, 2003.
PIMENTA, Selma Garrido; ANASTASIOU, Léa das Graças Camargos. Docência no ensino superior. São Paulo: Cortez, 2014.
SANTOMÉ, Jurjo Torres. Globalização e interdisciplinaridade: o currículo integrado. Porto Alegre: Editora Artes Médicas Sul Ltda, 1998.
SAVIANI, Dermeval. Escola e democracia. Campinas: Autores Associados, 2003.
SAKAI, Márcia Hiromi; LIMA, Gerson Zanetta. PBL: Uma visão geral do método. Olho Mágico, Londrina, v. 2, n. 5/6, n. esp., 1996.
VALENTE, José Armando; ALMEIDA, Maria Elizabeth; GERALDINI, Alexandra. Metodologias Ativas: das concepções às práticas em distintos níveis de ensino. Diálogo Educacional. Curitiba, v. 17, n. 52, 2017.
VASCONCELLOS, Celso dos Santos. Planejamento: Plano de Ensino-Aprendizagem e Projeto Educativo – elementos metodológicos para elaboração e realização. São Paulo: Libertad, 1995.
VÁZQUEZ, Adolfo Sánchez. Filosofia da práxis. São Paulo: Expressão popular, 2007.
VEIGA, Ilma Passos Alencastro. A Prática Pedagógica do Professor de Didática. São Paulo: Papirus, 1989.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
A reprodução, total ou parcial, dos artigos aqui publicados fica sujeita à expressa menção da procedência de sua publicação, citando-se a edição e data dessa publicação. Para efeitos legais, deve ser consignada a fonte de publicação original.